هدایت و رهبری(لیدری ) یک مهارت عملی که شامل توانایی یک فرد یا سازمان برای رهبری یا راهنمایی افراد، تیم‌ها یا کل سازمان است. اما اگر بخواهیم مقداری تخصصی تر نگاه کنیم دیدگاه‌های مختلفی در خصوص رهبری وجود دارد.

چند نوع لیدری و هدایت گروه وجود دارد؟

معرفی انواع سبک های هدایت و رهبری

سبک های رهبری به روش ها و رویکردهایی اشاره دارند، که رهبران در مدیریت و هدایت تیم ها و سازمان ها به کار می برند و از آن استفاده میکنند. هر کدام از سبک های رهبری تاثیر متفاوتی بر روی عملکرد و رفتار اعضا دارد. انواع سبک های رهبری:

۱ رهبری مشارکتی

۲ رهبری دیکتاتوری

۳ رهبری خودسازماندهی

۴ رهبری تعیین وظیفه محور

۵  رهبری تحول گرا

۶ رهبری کاریزماتیک

۷ رهبری استراتژیک

۸ رهبری دموکراتیک

۹ رهبری کوچینگی

۱۰ رهبری دستوری

۱۱ رهبری انگیزشی

۱۲ رهبری توزیعی

در اینجا به اختصار به توضیح هریک از انها میپردازیم.

رهبری مشارکتی؛ این نوع رهبری یکی از سبک های رهبری است که در آن رهبران به مشارکت و مشاوره با اعضای تیم توجه میکند. آنها تمایل دارند نظرات و دیدگاه های اعضای تیم را بشنوند و نظرات آنهارا در تصیمیم گیری ها و مسائل کاری مورد توجه قرار دهند.

رهبری دیکتاتوری؛ رهبری دیکتاتوری به معنای نوعی رهبری است که در آن رهبر به طور کامل تمام قدرت و اختیارات را در دست دارد و تمام فرمان ها و تصمیمات او به تنهایی صادر میشود. این نوع رهبری، رهبر به عنوان یک شخص قدرتمندو مسئولیت پذیر در نظام حاکمیتی یا سازمان کنترل کامل بر تصمیم گیری و اجرا را دارد. و نظرات و دیدگاه های دیگران را نادیده میگیرد. این نوع رهبری معمولا با شکل گیری نظام یک طرفه قدرت همراه است، که بر اساس آن رهبر برای حفظ و تقویت قدرت خود از سرکوب، سانسور، کنترل رسانه ها، و از بین بردن هرگونه اپوزیسیون یا نقد مستقل استفاده میکند.

رهبری خودسازماندهی؛ که به آن خودمدیریت یا خودرویی نیز گفته میشود. به معنای توایی افراد در هدایت و مدیریت خودشان در راستای دستیابی به اهداف شخصی و حرفه ای خود است. در این نوع رهبری، افراد توانایی تعیین هدف های خود، برنامه ریزی، انگیزه دهی، تصمیم گیری و اجرای آن ها را دارند. و اهمیت بسیار بالایی برای موفقیت های شخصی و حرفه ای دارد، زیرا افراد میتوانند توانایی خلاقیت، اراده قوی، تحمل شکست، برخودانگیختگی و هماهنگی با دیگر افراد را در خود پیدا کنند.

رهبری تعیین وظیفه محور؛ یکی از انواع سبک های رهبری است که در آن رهبر تمرکز خودرا بر وظایف و تحقق اهداف تعیین شده می دهد. در این نوع رهبری، رهبران معمولا وظایف خودرا به دقت تعریف میکنند و ساختار و تنظیمات کاری مشخص خودرا دارند. آنها از اعضای خود انتظار دارند که تعهد لازم را داشته باشند و وظایف خودرا به درستی انجام دهند.

رهبری تحول گرا؛ به معنی رهبری است که هدف آن ترسیم و هدایت تغییرات و تحولات جهت دهنده و پیشرو در یک سازمان، سازه، گروه یا جامعه است. یکی از مهم ترین خصوصیات بارز این نوع رهبری این است که او از وضعیت کنونی راضی نیست و میخواهد تغییراتی جهت دهنده و پیشرفت آفرین را در سازمان یا جامعه خود ایجاد کند.

رهبری کاریزماتیک؛  به معنای نوعی از رهبری است که رهبر با داشتن خصوصیات فردی جذاب و محبوب توانایی برانگیزش قوی بر روی اعضای گروه یا سازمان خود دارد. رهبر کاریزماتیک با شخصیت قوی، ایده آل گرا، پرانرژی و... تئانسته ارزش های اعضا گروه را بشناسد و اعضا را به خود جذب و اعتماد آن هارا به دست آورد.

رهبری استراتژیک؛ به معنای توانایی رهبر در ایجاد و اجرای استراتژی ها و رویکرد های این چنینی برای دستیابی به اهداف بلند مدت و موفقیت سازمان است. در اینجا رهبر نقش بسیار مهمی در تدوین و اجرای استراتژی ها سازمانی ایفا میکند.

رهبری دموکراتیک؛ یا اسم دیگر آن رهبری مشارکتی به معنای نوعی رهبری است که در آن رهبر با اعطای قدرت و مشارکت در تصمیم گیری ها و اجرا اعضای گروه یا سازمان را به همکاری و مشارکت تشویق میکند و افراد به طور مستقیم در فرآیند برنامه ریزی و تصمیم گیری مشارکت دارند.

رهبری کوچینگی؛ به معنای استفاده از رویکرد ها و تمرکز های کوچینگ در فرآیند رهبری است. در این نوع رهبری، رهبر تلاش میکند به عنوان یک کوچ برای برای افراد و تیم های خود عمل کند و تلاش میکند تا آنهارا در بهبود عملکرد، توسعه و دستیابی به اهداف شخصی و حرفه ای شان هدایت کند.

رهبری دستوری؛ یا رهبری اتوریترین بخشی از طیف رهبری است که در آن با استفاده از قدرت و اختیارات خود، دستورات و فرمان های مستقیم به اعضای گروه یا سازمان میدهد. و رهبر به عنوان یک منبع قدرت و اطاعت پذیری تصمیمات را به تنهایی میگیردو دستورات خود را به طور صریح و مستقیم به اعضا ابلاغ میکند.

رهبری انگیزشی؛ که بر اساس تبادل و تعامل بین رهبر و اعضای گروه یا سازمان بنا شده است. در این سبک رهبری رهبر از طریق ارائه پاداش ها و تشویق ها به اعضا، آن ها را به اجرای وظایف و تحقق هدف ها ترغیب میکند.

رهبری توزیعی؛ یک سبک رهبری میباشد که بر مشارکت و تعامل گروهی در رهبری تاکیید می کند. در این سبک رهبری، رهبر و اعضا بر اساس تخصص ها و توانایی هایشان مسئولیت ها و وظایف را به اشتراک میگذارند و همکاری گروهی ترویج میشود.

سبک های رهبری متنوعی وجود دارد که هرکدام با رویکرد و ویژگی خاصی در رابطه با تصمیم گیری و ارتباط با اعضا و تشویق و رهنمود کردن تیم ها عمل میکنند.

 عارفه هدایتی-خبرنگار تحریریه جوان قدس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.