به گزارش قدس آنلاین، قاسم عسکری نسب تعداد شناورهای وارده به یک بندر را معیاری برای سنجش عملکرد بنادر در مباحث بندری و دریایی دانست و اظهار داشت: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۳۴ فروند شناور بالای یک هزار تن وارد بندر چابهار شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰.۷ درصد رشد داشته است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: این شناورها در کلاس فلهبر، کانتینری، تانکر و جنرال کارگو بوده که حامل کالای اساسی، کالای کانتینری، نگلههای پتروشیمی، گازوئیل، بنزین، نفت خام سنگین و بارگیری سنگ آهن، سنگ کلینکر و سیمان بودهاند.
وی داشتن زیرساختهای بندری، افزایش نرم عملیاتی و بهرهوری عملیات تخلیه و بارگیری کالا، بهرهوری پایانههای بندری، افزایش تعاملات و استفاده از ظرفیت سایر بنادر برای رفت و آمد کشتیها و ظرفیت عملیات یدککشی مناسب را از جمله دلایل افزایش تعداد کشتیهای ورودی به بندر چابهار دانست.
عسکری نسب با اشاره به اینکه حمل و نقل دریایی شالوده و زیربنای اصلی تجارت و عنصر اصلی زنجیره تامین کالا است و حدود ۸۰ درصد از کالاهای مصرفی در اقصی نقاط جهان از طریق دریا جابهجا میشود، بیان کرد: افزایش تردد کشتیهای ورودی به بندر چابهار و نقش آنها در چرخه اقتصادی و زنجیره تامین کالای کشور میتواند به کاهش هزینههای حمل و نقل، کاهش هزینههای مصرفی خانوارها و در نهایت به رشد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم بینجامد.
نظر شما