اگرچه موج کمدی مدتی است در سینمای ایران فراگیر شده و اغلب این آثار از یک نسخه تکراری پیروی می کنند اما در همین فضا چندین کمدی خوب و سرپا هم وجود دارد که روایت آنها غیرخطی و غافلگیرکننده است و تا حد ممکن متوسل به شوخیهای سبک، رقص و شلوغ کاریهای اضافه نیست. «بارکد» و «خط ویژه» تنها نمونههایی از این سبک کمدی است که در نوع خود هم از تولیدات موفق این ژانر بودهاند. «تمساح خونی»؛ اولین ساخته جواد عزتی نیز چنین حال و هوایی دارد و با یک فضای مفرح و پر انرژی به استقبال مخاطب آمده است.
جواد عزتی بازیگر پرکار این سالها در اوج فعالیتهای خود در سینما و شبکه نمایش خانگی، امسال اولین فیلم بلند خود را کلید زده و به جشنواره چهل و یکم آورده است.
فیلمنامه «تمساح خونی» در ژانر کمدی به قلم پدرام افشار و براساس طرحی از علی دادرسی نوشته شده و داستان دو دوست به نام های هومن و پیمان با بازی جواد عزتی و عباس جمشیدی فر را روایت می کند که ناخواسته درگیر ماجرایی می شوند و برای رهایی از این شرایط سخت دست به هرکاری می زنند.
ماجرای تمساح خونی در یک شب می گذرد و کمدی موقعیت در آن برجستگی ویژه ای دارد. ضرباهنگ تند فیلم و ریتم و انرژی آن به خوبی در خدمت داستان در آمده و با آن هماهنگ است. سکانسهای اکشن و تعقیب و گریز در فیلم از نقاط قوت تمساح خونی است و هیجان خوبی به آن تزریق کرده و علیرغم اینکه در برخی صحنهها سرگیجهآور می شوند اما نقش مهمی در حفظ ریتم فیلم و نشاط آن دارد.
تمساح خونی فیلم پربازیگری است و اغلب بازیگران فیلم سابقه بازی در کمدی های سینمایی دارند؛ در سکانسهای ابتدایی بازیگرانی همچون پژمان جمشیدی، مهران غفوریان، کامبیز دیرباز، هومن حاج عبداللهی، امیرغفارمنش و کیومرث مرادی یک حضور افتخاری و کوتاه دارند اما بار اصلی فیلم روی دوش بازیگران دیگر است. زوج جواد عزتی و جمشیدی فر از نقاط مثبت فیلم است که در کنار سعید آقاخانی و حضور بهزاد خلج که عموماً در نقش های جدی دیده می شود، یک ترکیب متفاوت را به وجود آورده است.
نوع پرداخت به داستان و پرهیز از سطحی نگری از ویژگی های مهم تمساح خونی است که آن را یه سر و گردن از کمدی های رایج سینمای ایران بالاتر برده است و این گمانهزنی را تقویت میکند که احتمالاً گیشه پررونقی در انتظار «تمساح خونی» خواهد بود.
نظر شما