بی تفاوتی اجتماعی یکی از مسائل مهم در جامعه است که به تدریج تأثیرات منفی خودرا نشان میدهد.

بی تفاوتی اجتماعی؛ کسی که زحمت انتخاب را نمی کشد باید تسلیم انتخاب دیگران باشد!

جامعه ای که بی تفاوتی در آن وجود داشته باشد، در مقابل نفوذ و فشار های بیگانه بسیار سست است و به آسانی سر خم میکند و بیشتر در معرض از خودبیگانگی فرهنگی وجود دارد. رهبرمعظم انقلاب در دوم دی ماه ۱۴۰۲ در دیدار با اقشار مختلف مردم کرمان و خوزستان، انتخابات ۱۱ اسفند را بسیار مهم وتعیین کننده و زمینه ساز تحول خواندند و فرمودند:بنده چهار خصوصیت را در اول امسال راجع به این انتخابات به ملت ایران عرض کردم: اولاً مشارکت قوی، ثانیاً رقابت واقعی، ثالثاً سلامت به معنای حقیقی کلمه و رابعاً امنیت انتخابات.

سیب زمینی نباشیم! بی تفاوتی اجتماعی چیست؟

وضعیتی است که افراد در جامعه نسبت به مسائل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و محیطی بی تفاوت میشوند. مسئله کاهش تعاملات اجتماعی و افزایش انزوا در جامعه نیاز به بررسی دارد، زیرا این بی تفاوتی میتواند در عوامل مختلف ظاهر شود.

عدم توجه به مشکلات اجتماعی؛ یکی از معظلات مهم بشمار میرود، افراد در مواجهه با مشکلات اجتماعی بی تفاوت هستند و به سادگی از آنها عبور میکنند، به طور مثال: عدم توجه به فقر، بیکاری، بی خانمانی و بسیاری دیگر... که باعث میشود در جامعه کمک به هم نوع و محبت اجتماعی کاسته شود.

عدم مشارکت در امور عمومی؛ افرادی که بی تفاوت هستند به ندرت در امور عمومی مشارکت میکنند. مانند عدم حضور در انتخابات، عدم حمایت از حقوق انسانی، عدم مشارکت در تعمیر و نگهداری محیط زیست و... که یکی از آسیب زا ترین این موارد عدم مشارکت در انتخابات میباشد. ملتی که نسبت به انتخابات در کشور خود بی تفاوت است، یعنی نسبت به آینده کشور، آینده فرزندان و نسل های بعدی نیز بی تفاوت است. حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب در این باره میفرمایند: اگر ما کاهش حضور مردم را داشته باشیم، از آن طرف افزایش فشار های دشمن را خواهیم داشت؛ یعنی اینها با همدیگر به معنای واقعی کلمه یک نسبت معکوسی دارند.

عدم تعامل اجتماعی؛ بی تفاوتی اجتماعی میتواند باعث کاهش تعاملات اجتماعی نیز بشود. این افراد معمولا ارتباطات اجتماعی ضعیف تری دارند و نمی تواند به خوبی با افراد جامعه ارتباط بگیرند. انزوا طلبی و گوشه گیری در بین افراد بیشتر است.

عدم توجه به تغییرات اجتماعی؛ بی تفاوتی باعث میشود تا افراد جامعه نسبت به تغییرات بی توجهی یا کم توجهی کنند. به طور مثال عدم توجه به تغییرات فرهنگی، تکنولوژی، اقتصادی، سیاسی و... به همین دلیل هنگامی که صاحبان قدرت و دولت ها بی توجهی جامعه و افراد نسبت به این مسائل می بینند سعی بر تغییر و رفع مشکلات موجود نمی کنند. در واقع جامعه پویایی و قدرت مطالبه خودرا از دست میدهد.

چگونه میتوانیم در کاهش بی تفاوتی اجتماعی مؤثر باشیم؟

  برای کمک به کاهش بی تفاوتی در جامعه میتوانیم اقدامات زیر را انجام دهیم:

۱آگاهی بخشی؛ آگاهی بخشی در مورد مسائل اجتماعی به دیگران کمک میکند تا به مشکلات جامعه توجه کنند. مطالعه و انتشار اطلاعات درباره مسائل اجتماعی افراد را به فهم بهتری از مشکلات جامعه میرساند. هنگامی که افراد جامعه آگاهی پیدا کنند به طبع به دنبال رفع مشکل و بیان راهکار هستند. از مسئولین خواستار شفاف سازی و مطالبه اجتماعی هستند. و باعث میشود تا بی تفاوتی اجتماعی ازبین برود.

۲مشارکت اجتماعی؛ شرکت در فعالیت های اجتماعی و مشارکت در امور عمومی می تواند به کاهش بی تفاوتی کمک کند. مشارکت در انتخابات، داوطلبی در خدمات اجتماعی و همچنین حمایت از انجمن ها و سازمان های مردمی بسیار میتواند مفید باشد. هنگامی که افراد در انتخابات شرکت میکنند میزان مشارکت اجتماعی بالا میرود، ملتی که نسبت به آینده کشور خود ابراز وجود و نگرانی میکنند، بدون شک دارد برای رفع مشکلات آن و عدم بی تفاوتی تلاش میکند. در ادامه جملاتی کلیدی از رهبر معظم انقلاب را در باب اهمیت شرکت در انتخابات بیان میکنیم: انتخابات سنگر کشور است، مستکبران در مقابل مردم سالاری ما درمانده اند، انتخابات بهترین شکل تحول در عین ثبات، بر سر خدمت رقابت کنید و...

۳تقویت ارتباطات اجتماعی؛ برقراری ارتباط با دیگران و شرکت در فعالیت های گروهی، از جمله کلاس ها، کارگاه ها و جلسات اجتماعی میتواند به تقویت ارتباطات اجتماعی کمک کند. برگزاری پاتوق های فرهنگی و حوزه های هنری باعث میشود تا افراد دغدغه مند و فعالین فرهنگی به گفت و گو و بحث راجب مسائل اجتماعی و فرهنگی بپردازند و آن هارا ریشه یابی کنند و در صدد رفع آن باشند.

۴حمایت از حقوق انسانی؛ حمایت از حقوق انسانی و دفاع از حقوق محرومان و آسیب دیدگان، نشانه ای از فعالیت اجتماعی است. افراد می توانند در زمینه های مختلف به صورت داوطلبی و یا حمایتی فعالیت کنند. مشارکت در اموری مانند: خیریه ها، مراکز درمانی برای افراد نیازمند و بیمار، ستاد ازدواج آسان و... همه این ها باعث میشود  روح جمعی کمک در جامعه تقویت شود.

۵ترویج فرهنگ مشارکت؛ ترویج فرهنگ مشارکت در جامعه به کاهش بی تفاوتی افراد کمک میکند و افراد را تشویق میکند تا در مسائل اجتماعی مشارکت کنند و نقش خودرا در جامعه ایفا کنند.

عارفه هدایتی_خبرنگار تحریریه جوان قدس   

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.