یک کارشناس اقتصادی: تنها در شرایط رقابتی است که خودروسازان مجبور به بالا بردن کیفیت خودروهای داخلی خواهند شد. واردات خودرو به جای واردات بنزین باید صورت بگیرد که هم ارزبری کمتری دارد و هم به ناترازی انرژی و به خطر افتادن امنیت انرژی کشور دامن نمی‌زند.

واردات خودرو به جای واردات بنزین ارزبری کمتری برای کشور دارد و به ناترازی انرژی نیز دامن نمی‌زند

 آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی با اشاره به این موضوع که صنعت خودروسازی کشور نیز مانند دیگر صنایع در شرایط گلخانه ای رشد کرده و به دولت وابسته است، تصریح کرد: این صنعت نیاز به اصلاح دارد و باید به سمت توانمندسازی آن حرکت کنیم.

وی ادامه داد: بستن درهای واردات و یا قیمت گذاری‌های دستوری که گاهاً قیمت خودروها با بدون هیچ توجیه منطقی بالا می‌برد، روش‌های درستی برای حمایت از خودروسازی کشور نیست.

این کارشناس اقتصادی توضیح داد: الان یک خودروی خارجی با مشخصات بسیار بهتر از نمونه‌های داخلی را می‌توانیم، با قیمت پایین تر از خودروهای داخلی بخریم. اما فضای غیررقابتی برای خودروسازی کشور به وجود آورده ایم و همین امر بر کیفیت پایین خودروها و بالا بودن قیمت‌ها دامن زده است.

بغزیان گفت: شرکت خودروسازی کشور باید به خودروسازان خارجی وصل شوند و بتوانند تبادل اطلاعات داشته باشند. این امر در بالا بردن سطح فناوری خودروها بسیار موثر است.

وی ادامه داد: صنعت خودروسازی در کشور ما قدمت زیادی دارد. زمانی که هنوز کره‌ جنوبی این صنعت را راه اندازی نکرده بود، در کشور ما صنعت خودروسازی به وجود آمد. دلیل عقب ماندگی ما در صنعت خودروسازی، سیاست گذاری‌های غلط است که باید تصحیح شود.

این کارشناس اقتصادی توضیح داد: به راحتی نمی توانیم از جمع کردن صنعت خودروسازی در کشور حرف بزنیم. این صنعت در کشور ما پا گرفته و به دلایل مختلف نمی توانیم آن را جمع کنیم. راهکار این است که به فکر ارتقای کیفیت خودروها باشیم و از فناوری‌های جدید بهره ببریم.

بغزیان گفت: بستن درهای واردات و ایجاد فضای غیررقابتی باعث‌ می‌شود که صنعت خودروسازی کشور در مرحله‌ نوزادی باقی بماند و رشد نکند. لازم است به نیاز و خواسته‌های مردم در حوزه‌ خودروسازی توجه کنیم و زمینه را برای رشد خودروسازی کشور فراهم کنیم.

وی ادامه داد: تنها در شرایط رقابتی است که خودروسازان مجبور به بالا بردن کیفیت خودروهایشان خواهند شد. واقعیت این است که الان تا حدی خودروی مونتاژی و وارداتی داریم. اما تعداد آن‌ها آنقدر کم است که رقیبی برای خودروسازی داخلی محسوب نمی شوند و نمی توانند تأثیری در ارتقای کیفیت خودروها باشند. واردات خودرو به جای واردات بنزین باید صورت بگیرد که هم ارزبری کمتری دارد و هم به ناترازی انرژی و در نتیجه به خطر افتادن امنیت انرژی کشور دامن نمی زند

این کارشناس اقتصادی گفت: رقبا در جهان معطل ما نمی مانند و فناوری‌های خودروسازی در جهان به سرعت در حال پیشرفت است. جهشی در خودروسازی جهان در حوزه‌ تولید خودروهای برقی و هیبریدی شاهد هستیم. ما هم باید به سمت این نوع خودروها برویم. البته استفاده از خودروهای جدید نیاز به فرهنگ سازی و ایجاد زیرساخت‌ها دارد که باید مدنظر باشد.

گفتنی است آمارها نشان‌ می‌دهد که ما حساسیتی در خصوص میزان مصرف بنزین در کشور نداریم. به طور مثال، سازمان استاندارد کشور اعلام کرده است بالغ بر 60 درصد از 53 خودروی تولیدی و مونتاژی در کشور که مورد بررسی قرار گرفته اند، در گرید جی یعنی بدمصرف ترین‌ها قرار می‌گیرند. از طرف دیگر، از واردات خودروهای پرمصرف نیز ابایی نداریم. این در حالی است که وضعیت ناترازی بنزین در کشورمان هر سال بدتر می‌شود.

اگر شرایط فعلی ادامه یابد و برنامه جامعی برای رفع ناترازی بنزین در کشور نداشته باشیم، پیش بینی‌ می‌شود کشور در سال 1412 روزانه حدود 110 میلیون لیتر بنزین وارد کند که ارزبری 24 میلیارد دلاری برایمان خواهد داشت. این رقم با درآمد حاصل از صادرات یک میلیون بشکه نفت کشورمان برابری‌ می‌کند.

با توجه به واقعیاتی که در بالا توضیح داده شد، ضرورت چاره اندیشی در حوزه‌ ناترازی بنزین بر کسی پوشیده نیست. کارشناسان برای رفع این مشکل راهکارهای متنوعی ارائه داده اند. از جمله اینکه به زعم آنان، نیاز است در حوزه‌های مختلف اصلاحاتی صورت بگیرد. به ویژه بر فوریت اصلاح کیفیت صنعت خودروسازی کشور و واردات خودروهای با کیفیت خارجی تأکید می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    0 0
    مگر گوش شنوایی هم وجود دارد که شرایط زندگی واقتصادی مردم برایشان اهمیتی داشته باشد