شنبلیله گیاهی است علفی و یک ساله ساقه منشعب متعدد و برگ‌های سه تایی و دم برگ کم و بیش کرکدار گل‌های سفید و زرد و به ندرت بنفش رنگ است در تاریکی جوانه می‌زنند دانه‌های زرد مایل به قهوه‌ای پهن و کم و بیش مکعبی شکل است .

درباره گیاه و دانه شنبلیله و خواصش بیشتر بدانید

شنبلیله ۶ هفته بعد از کاشتن به گل می‌رسد میوه معمولاً ۴ تا ۵ هفته پس از گلدهی آماده برداشت می‌شوند فصل تابستان (تیر و مرداد ) زمانی مناسب برای برداشت میوه است تاخیر در برداشت باعث ریزش دانه می‌شود برداشت میوه در روزهای گرم و خشک توصیه می‌شود و پس از برداشت میوه را باید بوجاری تمیز و بسته‌بندی کرد.

شنبلیله  از گذشته به عنوان گیاه دارویی مورد استفاده قرار می‌گرفت به طوری که پیکر رویشی تازه شنبلیله سال‌ها به عنوان سبزه استفاده می‌شود . دانه های گیاه شنبلیله اروپایی برای قرن‌ها به عنوان ادویه در آشپزخانه‌ها و در طب سنتی نیز تقریباً با همان قدمت برای درمان کورک،  دیابت، سلولیتیس و سل به کار می‌رفته، و عصاره دانه‌ی شنبلیله به عنوان جایگزینی طعم شربت افرا استفاده می‌شود.

خواص درمانی

درمانی شنبلیله گیاه سرشار از فیبر و محلول مطالعات نشان می‌دهد افرادی که ۵۶ گرم دانه شنبلیله را  هر روز مصرف می‌کنند بعد از ۲۴ هفته سطح کلسترول خونشان به طور چشمگیری کاهش می‌یابد و ۲۵ درصد ریسک ابتلا به حمله قلبی در ایشان کمتر می‌شود . علت این مسئله وجود مقادیر فراوان فیبرها محلول مانند همی سلولز، ساپونین موسیلاژ تانون پوکتین می‌باشد .  این فیبر های باعث می‌شوند که جذب دوباره نمک‌های صفراوی از کولون محدود شود و  در نتیجه این نمک‌ها از بدن دفع شوند با توجه به اینکه کلسترول ساز نمک‌های صفراوی می‌باشد، افزایش دفع نمک‌های صفراوی کلسترول جذب شده از روده ها صرف تولید نمک‌های صفراوی می‌شود نتیجه کلسترونی که وارد خون می‌شود کاهش می‌یابد که همین عامل باعث می‌شود تا شنبلیله به عنوان گیاه کاهنده کلسترول معرفی شود . همچنین این فیبرها با سموم مختلف در روده‌ها ترکیب می‌شوند و از جذب آنها جلوگیری می‌کنند از عملکردهای دیگر این فیبرها محافظت از ماهیچه‌های کلونی در برابر سرطان می‌باشد .

اثرات ضد دیابت شنبلیله

شنبلیله  برای بهبود قند خون از قدیم الایام شناخته شده است از دیگر اثرات آن بهبود کلسترول بالا می‌باشد برای افراد دیابتی بالا نیز در رنج هستند یک تیر با دو نشان است طالعات متعدد نشان می‌دهد مصرف روزانه ۵۰۰ میلی‌گرم شنبلیله تری گلیسیرید و کلسترول بعد را کاهش کلسترول خوب را افزایش می‌دهد .  وجود اسید آمینه هیدروکسی ایزولوسین در دانه‌های شنبلیله از علل دیگر معروف بودن این گیاه به عنوان گیاه ضد دیابت است زیرا هیدروکسی ایزولسین باعث تصریح ترشح انسولین می‌شود این عامل در کنار اثر کاهندگی قند خون که به وسیله فیبرهای موجود در شنبلیله القا می‌شود باعث کنترل قند خون و اثرات ضد دیابتی این گیاه می‌گردد.

 شنبلیله و درمان سوزش سر دل

دانه‌های شنبلیله از مقادری فراوانی موسیلاژ تشکیل شده است که التهاب روده و معده را به وسیله پوشاندن جدار معده و روده کهش می‌دهد افزودن یک قاشق چایخوری دانه شنبلیله به غذاها برای رفع سوزش سر دل و رفلاکس توصیه می‌شود پیشنهاد دیگر حل کردن یک قاشق چای‌خوری پودر دانه شنبلیله در آب یا آبمیوه قبل از وعده غذایی می باشد همچنین این گیاه خاصیت هضم کنندگی و ملین دارد.

پوست سالم  و  موی پرپشت با دانه شنبلیله

بهترین درمان طبیعی برای مشکلات پوستی مانند اگزما جوش خراش زخم‌ها  سوختگی مشکلات پوستی از نقرس و نیز ضخیم شدن و پرپشت شدن موها استفاده موضعی از پودر دانه شنبلیله می‌باشد برای این منظور لازم است پودر دانه شنبلیله را با آب داغ مخلوط نمایید و سطح آسیب دیده پوست و یا مو را با این مخلوط بپوشانید .

 چگونگی کنترل تب به وسیله گیاه شنبلیله

گیاه شنبلیله به عنوان یک گیاه تب بر شناسایی شده است بهترین حالت مصرف دانه‌های شنبلیله به همراه لیمو و عسل در زمان بیماری است برای این منظور یک یا ۲ قاشق چای‌خوری دانه شنبلیله را سه مرتبه در روز به همراه چای سبز دم کنید و بعد از آن به همراه یک قاشق چایخوری عسل و کمی آبلیموی ترش تازه میل نمایید.

 افزایش شیردهی با کمک شنبلیله

شنبلیله گیاهی سرشار از تستوفن می‌باشد که باعث افزایش سطح پرولاکتین در بدن مادران شیرده می‌شود و تشریح شیر را تسهیل می‌کند . بعد از۲۴الی ۷۲ساعت پس از مصرف این گیاه، اثرات افزایش شیر در مادران به طور مشهود است.

شنبلیله برای کلیه ها

دانه شنبلیله  داراب مقدار مناسبی از فلاونوئید پلی فنولی می‌باشد و به همین  دلیل باعث بهبود و عملکرد کلیه ها می‌شود . علاوه بر این مصرف دانه شنبلیله می‌تواند از ایجاد غشا در اطراف کلیه ها جلوگیری کند. کسانی که مشکل  کلیوی دارند می‌توانند با مشورت با پزشک مقدار مناسب مصرف شنبلیله را در رژیم غذایی خود قرار دهند.

تقویت مغز و حافظه با مصرف شنبلیله

شنبلیله از گیاهانی دارویی محسوب می‌شود که برای تقویت و سلامت مغز بسیار مفید و مناسب است . شنبلیله علاوه بر اینکه به سلامت مغز کمک می کند و برای افزایش یادگیری و تقویت حاهظه بسیار مناسب است ضمن این که مصرف شنبلیله خطر ابتلا به بیماری مثل آلزایمر و پارکینسون نیز کاهش یابد.

کاهش آرتریت (ورم) با مصرف شنبلیله

آرتریت یکی از عارض های که باعث ورم و درد شدید مفاصل می‌شود که موارد شدید می‌تواند شما را از حرکت هم باز نگهداشت . شنبلیله دارای خواص ضد التهاب قوی می‌باشد و به همین دلیل به کاهش دردهای مفاصل کمک کند.

کنترل از مبتلا به بیماری کبدی با مصرف شنبلیله

یکی از مهم‌ترین فواید این گیاه دارویی کمک به بهبود و سلامت کبد است . این گیاه دارویی تجمع تری گلیسیرید را کاهش می دهد و خطر ابتلا به بیماری کبد چرب را به طور چشمگیری پایین می‌آورد .

کاهش وزن با مصرف شنبلیله

اگر قصد کاهش وزن دارید می‌توانید از شنبلیله استقاده کنید ،اضافه کردن تخم شنبلیله به رژیم غذایی شما بسیار مفید و موثر خواهد بود . تخم شنلیله از انباشتن چربی جلوگیری می‌کند و سوخت و ساز کلوکز را بهبود می‌بخشد . و همینچنین محلول فیبر موجود در شنبلیله سبب کاهش اشتها و ایجا حس سیر در فرد می‌شود.  

ناهید آذرنوش – خبرنگار تحریریه جوان قدس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.