وزیر گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی می‌گوید واگذاری مالکیت و بهره‌برداری از دو کاروانسرای تاریخی اهوان که ثبت جهانی یونسکو هستند اشکال و منع قانونی ندارد اما باید زیر نظر این وزارتخانه و همراه با مرمت آن ها که از توان دولت خارج است انجام شود.

واکنش ضرغامی به آگهی فروش ۱۸ میلیاردی دو کاروانسرا؛ واگذاری ابنیه تاریخی غیر قانونی نیست اما باید با نظارت ما باشد

سید عزت الله ضرغامی امروز در پاسخ به پرسش خبرنگار قدس آنلاین در خصوص واکنش و انتقاد فعالان حوزه میراث فرهنگی و افکار عمومی به آگهی فروش ۱۸ میلیاردی دو کاروانسرای سنگی و آجری آهوان که میراث جهانی ثبت شده هستند، با بیان این مطلب گفت: از نظر قوانین یونسکو واگذاری بناهایی که تحت نظر کارشناسان میراث فرهنگی است و با ضوابط آن‌ها فعالیت می‌کند  اشکال قانونی ندارد و بسیاری از این بناها در کشورهای دیگر در اختیار بخش خصوصی قرار دارد اما تحت ضوابط و شرایط  یونسکو اداره می‌شوند.

وی افزود: این دو کاروانسرا هم در اختیار ستاد اجرایی فرمان امام هستند و از نظر قانونی بهره برداری و انتقال آن ها مشکل خاصی ندارد اما باید کاملا تحت  نظر وزارت میراث فرهنگی هم مرمت و هم بهره‌برداری شوند.

ضرغامی با اشاره به اینکه مرمت این بناها هزینه بسیار سنگینی دارد که نامتعارف و کاملاً خارج ازتوان وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی است، تصریح کرد: اکر این اتفاق (انتقال مالکیت آن‌ها) صورت بگیرد مرمت این بناها تحت نظر ما انجام خواهد شد  و با کاربری مشخصی که مورد تایید ما خواهد بود می تواند به فعالیت ادامه دهد.

وی اضافه کرد: البته الان خبر ندارم که این واگذاری انجام شده یا نه، البته خیلی خوب است که دولت اعتبارات لازم را در اختیار وزارت میراث قرار دهد که بسیاری از این ابنیه تاریخی تحت نظارت و مالکیت دولت مرمت و بهره‌برداری باشند.

وی خاطرنشان کرد: ابنیه تاریخی و ثبت شده زیادی هم هستند که مالکیت آن ها با بخش خصوصی و مردم است و نقل و انتقال آن ها هم هیچ اشکالی  ندارد و با نظارت ما انجام می‌شود تا این بناها تغییر نکنند یا آسیب نبینند و حتی مرمت شوند. مثلا در شهری مثل یزد که بافت وسیع تاریخی دارند ما از تسهیلات بانکی برای بازسازی و مرمت بناها توسط مردم که نمی‌توانند و مجاز به نوسازی نیستند استفاده می کنیم.

وزیر گردشگری در باره افزایش دوبرابری میزان ارز مسافرتی و هجوم مردم برای دریافت این سهمیه در روزهای اخیر هم با تأکید بر اینکه این تصمیم بدون اطلاع ما انجام گرفته، گفت:  سیاست‌های ارزی کشور ایجاب می‌کرد برای کنترل قیمت ارز در بازار در مقطع تعطیلات نوروزی که معمولا به خاطر هجوم مسافران برای رفتن به تعطیلات دچار افزایش قیمت ها می‌شود، عرضه بالا برود اما اشکالی که وجود داشت این بود که برخی این ارز را بگیرند و سفر هم نروند و در بازار به قیمت آزاد بفروشند که خوشبختانه اطلاعیه‌ای که بانک مرکزی داد مبنی بر برخورد بسیار جدی تنبیهی با کسانی که به این شکل عمل کنند، تا حدی زیادی این مسئله را کنترل می کند.

ضرغامی گفت: البته نباید به مردم در سفرهای داخلی سختگیری کرد باید از همه ظرفیت ها برای تقویت گردشگری داخلی استفاده کنیم. گردشگری داخلی ما نیاز به تقویت زیرساخت‌ها دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.