تحولات لبنان و فلسطین

۱۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۹
کد خبر: 975347

"باید طوری تصادف کنید که ایربگ باز شود؛ یعنی آن قدر محکم نزنید که ایربگ باز نشود!"

شاید تعجب کنید اما این عبارت طنزگونه را امیرحسین بهارلو، معاون حقوقی مرکز وکلا؛ خودش از زبان یکی از مدیران خودروساز داخلی شنیده بود و آن را در یک برنامه زنده تلویزیونی تعریف می کرد.

جایی هم از قول سردار هادیانفر؛ رئیس پیشین پلیس راهور نوشته بودند: فقط در یک پارکینگ تصادفات، از میان ۱۰۷ دستگاه خودرو که همگی از زاویه جلو یعنی از زاویه مناسب تصادف کردند، ایربگ ۹۷ دستگاه خودرو باز نشد، این یعنی حدود ۹۰ درصد ایربگ‌ها عمل نمی‌کند.

شما هم می توانید به این دو نقل قول، چند عکس منتشر شده در فضای مجازی را هم از خودروهای تازه بیرون آمده از تنور خط تولید که بدنه شان با اندک فشاری به داخل مچاله می شود، سنجاق کنید.

پلیس می گوید براساس آمار، ایمنی پایین خودرو علت ۵۱ درصد فوتی‌ها در همان لحظه نخست تصادف است؛ همین تراژدی پرتکرار می تواند بخوبی چرایی قتل عام حدود ۷۰۰ نفر را تنها در تعطیلات نوروزی هر سال برایتان توضیح دهد.

تعلل یا کم کاری دستگاه هایی همچون سازمان ملی استاندارد و وزارت صمت که بار نظارت و کنترل کیفیت تولید خودروهای داخلی بر دوشش شان سنگینی می کند بهانه مناسبی است تا چرخ معیوب محصول خودروسازان همچنان با وقاحت هر چه تمام تر و پر شتاب تر از هر روز بچرخد و کفه سود هنگفت این بازار نیز همچنان به آه و فغان داغداران تصادفات جاده ای بچربد.

روی دیگر این سکه، خط و نشان پلیس برای ۵ تا ۶ برابر شدن نرخ جریمه های رانندگی آن هم با هدف بازدارندگی از تخلفات و رفتارهای پرخطر است. بویژه آنکه بر اساس اظهارات رئیس پلیس راهور فراجا این تدبیر برای تنبیه کمتر از ۲ درصد رانندگان متخلفی است که می‌خواهند اراده شان را بر ۹۸ درصد دیگر تحمیل کنند.

قطعاً برای پاسخ به اینکه این تصمیم چقدر می تواند چوب لای چرخ تخلفات پر خطر و کشتار دو درصدی اقلیتی پراید و پژو سوار  بگذارد و آن را متوقف کند باید منتظر آمار تلفات پس از اعمال تغییرات نرخ های جیدید تصویب شده ماند و سپس نتایج حاصل از آن را تجزیه و تحلیل کرد، اما نکته ای که به نظر می رسد همچنان مغفول مانده، اصرار بر ندیدن گردانندگان همان چرخ معیوبی است که سهم قابل ملاحظه ای را در تصادفات رانندگی به خود اختصاص می دهند.

سردار هادیانفر می گفت: بارها دیده‌ایم که بعضی خودروهای داخلی پس از برخورد با تابلوهای معمولی حاشیه جاده‌ها، به دو تکه تقسیم شده‌اند. در چنین شرایطی، این وظیفه مسئولان وزارت صمت و خودروسازان است که توضیح دهند از چه آلیاژی در بدنه خودروهای داخلی استفاده می‌شود که اتفاقات دردناک و عجیب و غریبی بر اثر تصادفات ساده این خودروها در جاده‌های کشورمان رخ می‌دهد و سالانه هزاران نفر از هموطنان داغدار می‌شوند.

علاوه بر این اظهارات، بیش از دو سال از تاکید رهبر انقلاب بر لزوم ارتقای کیفیت کالاهای تولید داخل و بویژه در خصوص صنعت خودرو می گذرد؛ ایشان نیز در دیدار با جمعی از تولیدکنندگان و فعالان صنعتی به صراحت بر این نکته تاکید کردند که متأسفانه در برخی صنایع به‌ویژه در صنعت خودرو به موضوع کیفیت توجه نمی‌شود و مردم نیز بحق به آن ها اعتراض دارند.

با اینحال مخاطبان این هشدار یعنی مسئولان وزارت صمت و خودروسازان حتی پس از ایم مطالبه نیز خود را موظف به ادای توضیح و پاسخ در خصوص آن ندانستند. شاید به این دلیل که تاکنون هیچ خانواده داغداری از میان خیل بازماندگان تصادفات به این صرافت نیفتاده است که چرتکه بیندازد و با تعیین نقش خودروسازان در تصادفات جاده ای آن ها را وادار به آمدن به پای میز محکمه کرده و سهم خود را مطالبه کند.

در چنین شرایطی شاید اغراق نباشد اگر بگوییم پول هنگفتی که مشتریان خودروهای بی کیفیت و پر خطر به جیب خودروسازان می ریزند مصداق همان آفتابه خرج لحیم است و بس.

در چنین شرایطی آنچه برای تحقق شعار "جهش تولید با مشارکت مردم" اهمیت پیدا می کند، ایجاد بستر مناسب برای مطالبه مردم از خودروسازان برای افزایش کیفیت تولیدات آن ها و در نتیجه ایجاد اعتماد عمومی به محصولات داخلی است. فرایندی که نتیجه آن چیزی جز جهش تولید نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.