احمد محمودزاده؛ معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش درخصوص عدالت آموزشی و فاصله دستگاه تعلیم و تربیت غیردولتی با این مفهوم توضیح داد: در نظام مقدس جمهوی اسلامی وظیفه داریم متناسب با استان ها، مناطق مختلف روستایی، شهری و کل کشور تا جایی که امکانپذیر است همه دانش آموزان را تحت پوشش موضوعات آموزشی و پرورشی قرار دهیم. این فلسفه حاکمیت ماست و باید محقق است.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی ادامه داد: حدود ۴۵ سال از استقرار این انقلاب میگذرد و بخشی از توفیقات حاصل شده در این انقلاب، توفیقات آموزشی و پرورشی است؛ امروز در بسیاری از استانها بالغ بر ۹۸ درصد افراد دانش آموز در مدرسه حضور دارند. کمترین میزان حضور دانش آموز در مدرسه مربوط به استان سیستان و بلوچستان است که بالای ۹۵ درصد دانش آموزان در مدرسه هستند. آن ۵ درصدی که در مدرسه حضور ندارند هم به دلیل نبود مدرسه، معلم و امکانات نیست و دلایل دیگری هم در این عدم حضور دخیل هستند. در واقع من از کمیت صحبت میکنم، وگرنه در زمینه کیفیت ما بحثهای زیادی داریم.
محمودزاده تاکید کرد: سیاستگذاران عرصه تعلیم و تربیت برای حضور افراد واجب التعلیم در کلاسهای درس تاکید دارند و این همان عدالت تربیتی مدنظر ماست. بخشی از این جریان را مدارس غیردولتی دنبال میکنند، البته که نگاهها و رویکردهای مختلفی هم در این زمینه وجود دارد.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: با توجه به ماموریت خطیری که بر دوش دستگاه تعلیم و تربیت قرار دارد، اگر خانوادهای امکان هزینه تحصیل فرزندان خود را دارند، میتوانیم از این خانوادهها کمک بگیریم و دولت نیز توان خود را به مناطقی که خانوادهها علاقهمند به تحصیل فرزندان خود نیستند یا توانایی این امر را ندارند، معطوف کند.
نقش مدارس غیردولتی در گسترش عدالت آموزشی
محمودزاده خاطرنشان کرد: با همین نگاه، وجود مدارس غیردولتی را در تحقق عدالت آموزشی و تربیتی کمک کار هستند و موجب مشارکت برای گسترش عدالت آموزشی میشوند.
وی اظهار کرد: دیدگاه دیگری هم وجود دارد که میگوید دانش آموزان بخاطر داشتن منابع بیشتر در مدارس بهتر تحصیل میکنند و به همین دلیل مدارس غیردولتی را همسو با عدالت آموزشی و تربیتی نمیدانند و معتقدند موجب ایجاد طبقات آموزشی شده است.
فرزندانِ کارمندان و فرهنگیان هم در مدارس غیردولتی تحصیل می کنند
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی یادآوری کرد: ما بررسیهایی انجام دادهایم که ثابت میکند تاثیر مدارس غیردولتی اینگونه نیست و در جهت حمایت از مدارس دولتی ایجاد شدهاند، ضمن اینکه هرکسی در مدرسه غیردولتی درس بخواند لزوما از طبقه مرفه جامعه نیست. خیلی از کارمندان و فرهنگیان نیز فرزندان خود را به مدارس غیردولتی میفرستند و این انتخاب بیشتر بستگی به نگاه خانوادهها به دانش آموزانشان دارد.
به گفته محمودزاده برخی از افراد سرمایهگذاری برای فرزند خود را در مدرسه دنبال میکنند، برخی خانوادهها این سرمایهگذاری را در مسکن متصور میشوند و… همچنین برخی محدودیتها در مدارس دولتی گاهی منجر به انتخاب مدرسه غیردولتی میشود. وی در همین رابطه توضیح داد: به طور مثال شاید خانواده دنبال مدرسهای نزدیک به منزل است و چون مدرسه دولتی نزدیک برای آنها وجود ندارد، دست به انتخاب مدرسه غیردولتی میزنند. برخی علاقه دارند فرزندشان متناسب با ساعت کار اولیا در مدرسه حضور داشته باشد و این امکان در مدارس غیردولتی بیشتر وجود دارد و برای همین فرزندان خود را در مدرسه غیردولتی ثبت نام میکنند، چرا که مدارس غیردولتی گاهی تا ساعت ۲ یا ۴ بعد از ظهر نیز خدمت ارائه میدهند و کار اولیا را تسهیل میکنند.
تقویت برنامهای ۲ هزار مدرسه دولتی در مناطق محروم
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی با بیان اینکه فوق برنامهها و سایر فعالیتها و رویکردهای آموزشی و تربیتی مدارس غیردولتی نیز از جمله عوامل انگیزه مندی خانوادهها برای ثبت نام فرزندانشان در مدارس غیردولتی است، افزود: ما دنبال عدالت تربیتی و آموزشی در همه مدارس هستیم، چراکه نیروی انسانی را تربیت میکنیم که قرار است به کشور خدمت کند. وقتی دوران مدرسه تمام شد از کسی نمیپرسند در مدرسه دولتی درس خواندی یا در مدرسه غیردولتی؟
محمودزاده ادامه داد: بزرگترین و مهمترین سرمایه کشور، سرمایه نیروی انسانی است و باید خوب تربیت شوند. ما بخش خصوصی نیستیم و سیاستگذاری برنامه درسی حوزههای آموزشی و پرورشی همه توسط دولت صورت میگیرد.
وی عنوان کرد: در نظارتهای مربوط به توانمندسازی نیروی انسانی، نگاه ما بر این است که برای آینده کشور متناسب با ساحتهای سند تحول بنیادین و شاخصهای تربیتِ دانش آموز تراز انقلاب، نیروی انسانی تربیت شود.
تقویت مدارس دولتی را هم جزو برنامههای خود میدانیم
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی در ادامه تصریح کرد: بر اساس نگاه رهبر انقلاب، تقویت مدارس دولتی را هم جزو برنامههای خودمان میدانیم، البته که وزارتخانه برنامههای کلانی برای تقویت مدارس دولتی دارد، اما ما هم هدفگذاری کرده ایم که در سال تخصیلی آینده برای حدود دو هزار مدرسه دولتی در مناطق محروم، با همکاری مدارس راهیان کوثر تقویت برنامهای داشته باشیم.
وی گفت: در چند مدرسه این کار به صورت آزمایشی انجام شده و تجربه خیلی خوبی بوده و با برنامه ریزی درست مدیریتی، نیروی انسانی و برنامه درسی در زمینه مدیریتی امیدواریم که به نتایج خوبی دست پیدا کنیم.
نظر شما