به گزارش قدس خراسان، ۱۲۵ دستگاه ون و ۲۵ دستگاه اتوبوس صبح یکشنبه (۱۹ شهریور ۱۴۰۲) با حضور احمد وحیدی، وزیر کشور در مشهد رونمایی و به ناوگان حمل و نقل عمومی این شهر ملحق شد اما این شروع یک داستان جدید بود.
از آن تاریخ تا مدتی پیش این ونها محل مناقشه بود و در حالی که رئیس انجمن تاکسیرانها در گفتوگو با خبرنگار ما مدعی شد از ابتدا ونها متعلق به سازمان تاکسیرانی بوده و حتی هزینهای که بابتش پرداخت شده، از سوی این سازمان بوده و باید در اختیار رانندگان متقاضی قرار بگیرد، برخی معتقد بودند این ونها مربوط به سازمان اتوبوسرانی است.
وقتی موضوع را از سخنگوی شورای شهر پیگیری کردیم، پاسخ داد: هم اتوبوسرانی و هم تاکسیرانی هر دو از سازمانهای تابعه شهرداری هستند و شاید به خاطر این ونها اختلافی میان تاکسیرانها با مجموعه سازمان اتوبوسرانی پیش آمده که قرار است پیگیری و حل کنیم.
پیگیریهای بیشتر آشکار کرد تعیین تکلیف این ونها نیازمند ابلاغ شیوهنامه از سوی وزارت کشور است اتفاقی که بالاخره ضوابط بهرهبرداری از ناوگان خودرو ون که تمام یا قسمتی از منابع مالی آنها توسط دولت تأمین شده است، در تاریخ ۱۴ آذر ۱۴۰۲ ابلاغ شد اما باز هم اتفاقی نیفتاد تا اینکه با شکایت یکی از رانندگان متقاضی، سازمان تاکسیرانی دی ماه سال گذشته در پاسخ مکتوب از پیگیری برای گرفتن مصوبه شورای شهر در خصوص شرایط واگذاری خودروهای مذکور خبر داد.
با گذشت این زمان، باز هم این موضوع حل و فصل نشد و شهرداری این خودروها را تحویل متقاضیان نداده است. به همین دلیل موضوع را از رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد پیگیری کردیم.
مجید نژادحسین در این باره توضیح داد: موضوع تعیین تکلیف ۱۳۰ دستگاه ون در کمیسیون عمران مطرح شد، زمانی که این ونها در ایام اربعین به شهرداری مشهد تحویل داده شد تعدادی برای جابهجایی زائران اربعین به مرز اعزام شدند که الان دیگر صفر کیلومتر نیستند و حدود ۵ تا ۶ هزار کیلومتر کارکرد دارند، تعدادی هم صفر کیلومتر هستند یا نهایتاً فاصله تهران تا مشهد را پیمودهاند.
مدتی منتظر بخشنامه وزارت کشور بودیم تا ببینیم نحوه به کارگیری باید به چه صورت باشد، این بخشنامه در نهایت ابلاغ شد و ما همان زمان از شهرداری خواستیم موضوع را بررسی کنند تا زودتر برای به کارگیری آنها تصمیمگیری شود.
وی اضافه کرد: همکاران ما در شهرداری یکسری ابهامها در خصوص نحوه واگذاری این ونها در شیوهنامه وزارت کشور داشتند و خواستند این ابهامها را در جلسهای با شورای شهر برطرف کنند اما به آنها گفته شد با توجه به اینکه این شیوهنامه مربوط به وزارت کشور است ابهامها و پرسشها باید در آنجا پاسخ داده شود اما باید طبق همان اولویتهایی که مشخص شده این واگذاری به شهروندان انجام شود.
رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد متذکر شد: یکی از موضوعاتی که وجود دارد این است که وزارت کشور این ونها را به شهرداریها داد تا ونهایی که عمرشان بالاست از رده خارج و اسقاط شوند اما یکی از ملاحظاتی که در مدیریت شهری وجود دارد این است که با توجه به کمبود ون در شهر مشهد تا حد امکان اگر یک ون امکان کار دارد اسقاط نکنیم و در کنار ونهایی که الان در شهر فعال است این ۱۳۰ دستگاه هم فعال شوند اما طبق بخشنامه باید هر رانندهای خواست ون تحویل بگیرد اول ون قبلی او را اسقاط کنیم و بعد ون جدید را تحویل دهیم، ما تلاش داریم موافقت وزارت کشور را جلب کنیم که تا حد امکان ونهای بیشتری در شهر فعال باشد. احتمالاً این هفته مجدد با حضور معاونت عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری موضوع را در جلسه کاری شورا بررسی خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه این ونها طبق شیوهنامه وزارت کشور باید از طریق تاکسیرانی واگذار شود، افزود: از طرفی ممکن است برخی افراد که میخواهند این ونها را تحویل بگیرند در نظر دارند از آنها برای سرویسدهی در خارج از موضوعاتی که در شیوهنامه آمده استفاده کنند (مانند سرویسدهی به هتلها) اما ملاحظه ما این است که چون بخشی از هزینه این ونها با اعتبارات دولتی تأمین شده باید برای حمل و نقل عمومی شهروندان استفاده شود.
خبرنگار: معصومه مؤمنیان
نظر شما