"اگر گرمابه ها به درستی ساماندهی شوند، حتی افرادی که در خانه حمام های آن چنانی دارند به گرمابه مراجعه می کنند به شرط آن که بار دیگر اعتبار را به گرمابه ها بازگردانیم."

پایان کار کیسه‌کش‌ها و مشت‌مال‌چی‌ها با تعطیلی گرمابه‌ها / آیا عمر گرمابه‌های عمومی تمام شده است؟

رئیس اتحادیه گرمابه داران، سونای خشک و بخار و ماساژ تهران با بیان این مطلب در خصوص چرایی کم شدن تعداد گرمابه ها به قدس آنلاین می گوید: در واقع عرضه و تقاضا اندازه همدیگر را مشخص می کنند. در مورد گرمابه نیز به خاطر حضور گاز شهری در منازل و تأثیرش در گرم شدن آب حمام های منازل، مراجعه کننده به حمام های عمومی و خصوصی کم شده و بسیاری از گرمابه داران مجبور به تخریب و تغییر کاربری شده اند.

سیدمهدی سجادی ادامه می دهد: از قدیم چه برای رفع نیاز بهداشتی و چه نیاز شرعی وجود استحمام ضروری بوده است و در حال حاضر نیز عده ای هستند که دسترسی به حمام ندارند و لازم است امکاناتی مانند گرمابه عمومی یا نمره وجود داشته باشد.

پایان کار کیسه کش ها، مشت مال چی ها با تعطیلی گرمابه ها/ آیا عمر گرمابه های عمومی تمام شده است؟
سید مهدی سجادی،رئیس اتحادیه گرمابه داران تهران

عمر گرمابه های عمومی به سر آمده است؟

رئیس اتحادیه گرمابه داران در پاسخ به اینکه آیا عمر گرمابه های عمومی به سر نیامده است می گوید: اگرچه به ظاهر رونق دوران گرمابه ها به سرآمده، اما در باطن خدمت رسان هستند و به کسانی سرویس می دهند که بیش از همه نیاز به گرمابه دارند.

سجادی می افزاید: این موضوع به آن معنا نیست که دیگر نیازی به حمام های عمومی نداریم بلکه با مهاجرت روستاییان به شهرها و عدم دسترسی به استحمام، مشتریان حمام ها در شهرها روز به روز بیشتر می شود بنابراین بهداشت فردی کسانی که به هر دلیل دسترسی به حمام ندارند بسیار مهم است و نباید آنان را از گرمابه و بهداشت حمام کردن محروم کرد.

تدبیر وزارت خانه های مربوطه برای رونق گرمابه ها

رئیس اتحادیه گرمابه داران، سونای خشک و بخار و ماساژ با اشاره به هزینه آب بها می گوید: بقای حمام ها بستگی به توجه مسئولان وزارت بهداشت، وزارت نیرو، وزارت بهداشت و دیگر ارگان های ذی ربط دارد که تدبیری بیندیشند تا گرمابه داران از پذیرش همین تعداد مشتری منصرف نشوند و در نهایت مجبور به تعطیلی گرمابه ها شوند چراکه در حال حاضر هزینه آب بها و گاز بها بسیار زیاد است.

وی درباره سوخت گرمابه های قدیم توضیح می دهد: در زمان گذشته سوختی که برای گرم کردن گرمابه استفاده می شد نفت و گاز و در واقع ماده ای بین نفت و قیر بود. نه به سفتی قیر و نه به رقیقی نفت. این سوخت ارزان بود. البته دودزا و آلوده کننده بود. حالا اما این مشکل با وجود گاز حل شده است اما قیمت بسیار گران آن، برای گرمابه داران مقرون به صرفه نیست.

نابودی برخی مشاغل

رئیس اتحادیه گرمابه داران با یادآوری اقداماتی که دلاک ها در گذشته انجام می دادند می گوید: کیسه کش، مشت مال چی و مشاغل بسیاری در گرمابه ها فعال بود که متأسفانه با تعطیلی گرمابه ها، این مشاغل نیز رو به نابودی رفته است.

وی با هشدار نسبت به اینکه بی توجهی به گرمابه ها پیامدهای زیادی در پی دارد می افزاید: چنانچه گرمابه ها به درستی ساماندهی شوند، حتی افرادی که در خانه حمام های آن چنانی دارند، به گرمابه مراجعه می کنند به شرط آن که بار دیگر اعتبار را به گرمابه ها بازگردانیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.