رئیس جامعه المصطفی(ص) گفت: رهبر معظم انقلاب ضمن ارائه جهان‌بینی تمدن‌ساز، تمام مباحث را با حیات اجتماعی بشر، عبادت و رابطه انسان با خداوند مرتبط ساخته و بر عبودیت جمعی که جامعه‌ای در مسیر عبودیت خدا حرکت کند، تصریح می‌کنند.

"جهان‌بینی تمدن‌ساز" و "عبودیت" در اندیشه قرآنی رهبر انقلاب

حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعه المصطفی(ص) العالمیه، در مراسم افتتاحیه ششمین اجلاسیه کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی مقام معظم رهبری، طی سخنانی با اشاره به اهداف برگزاری کنگره اظهار داشت: کنگره اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای، قرآن کریم را به عنوان تنها کتاب خالص و بی شک و شبهه الهی که برای هدایت همه تاریخ بشر الی العبد مورد توجه قرار داده است.

او با تأکید بر اینکه قرآن، کتاب مبین و بیان‌کننده مشکلات و برطرف کننده نیازهای فکری و زندگی است، تصریح کرد: سالم‌ترین زندگی در سایه عمل به قرآن کریم نهفته و انسان‌ها را از ظلمت و تاریکی به نور و پاکی هدایت می‌کند.

رئیس جامعه المصطفی(ص) تصریح کرد: قرآن کریم قواعد زندگی انسانی و پاک و راه زندگی مستقیم و روش بدون انحراف بشر را به انسان می‌آموزد. ارائه سبک زندگی و فرهنگ و تمدن الهی و معنوی بر اساس تمسک به قرآن دست یافتنی است.

او همچنین اندیشه‌های الهی رهبر معظم انقلاب که در سایه تلمذ در محضر قرآن به آن دست یافته را از دیگر محورهای همایش عنوان کرد و گفت: قرآن و اندیشه‌های قرآنی به تفسیر و برداشت و روایت امام خامنه‌ای به عنوان حکیم الهی، بسیار راهگشا خواهد بود.

رئیس جامعه المصطفی(ص) با بیان این که علیرغم تمام تلاش‌های صورت گرفته هنوز در میان راه و عرضه اندیشه قرآنی رهبر معظم انقلاب قرار داریم، تصریح کرد: قرآن کریم ارائه‌دهنده نظام زندگی است و توجه به این که قرآن گنجینه‌ای برای ارائه نظام حیات بشر بسیار مهم و ضروری است که در یکی دو قرن اخیر بیش از گذشته به این ادبیات نظام‌سازی توجه شده است.

این استاد حوزه به تفاوت تفاسیر پیشین قرآن با تفاسیری چون المیزان اشاره کرد و گفت: نگاه تفسیر المیزان نشان‌دهنده اهمیت استخراج نظامات زندگی فردی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و حکمرانی از آموزه‌های قرآنی است. این نظام‌سازی‌ها در قرن اخیر مورد توجه اندیشمندانی که در خدمت به ساحت قرآن فعالیت می‌کردند، قرار گرفته است.

عباسی بازشناسی اندیشه قرآنی علامه طباطبایی و شاگردان ایشان از جمله امام خامنه‌ای، شهید مطهری، استاد مصباح را بسیار مهم توصیف کرد و اظهار داشت: توجه به نظام‌سازی که در کتاب طرح کلی اندیشه قرآنی مقام معظم رهبری بسیار مهم است.

رئیس جامعه المصطفی(ص) جهان‌بینی را اصلی‌ترین بنیاد یک تمدن دانست و خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب ضمن ارائه جهان‌بینی تمدن‌ساز، تمام مباحث را با حیات اجتماعی بشر، عبادت و رابطه انسان با خداوند مرتبط ساخته بر عبودیت جمعی که جامعه‌ای در مسیر عبودیت خدا حرکت کند، تصریح می‌کند.

او ادامه داد: در نگاه تمدنی رهبر معظم انقلاب، عبادت و عبودیت فقط یک پدیده و عمل فردی نیست و بر این اساس جامعه‌ای اسلامی است که در مسیر عبودیت الهی حرکت کند، چرا که نبوت یک بعثت اجتماعی است.

عباسی در ادامه سخنان خود ضمن تبیین فرازهایی از مباحث توحید، نبوت، ولایت و امامت در کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی رهبر معظم انقلاب، تصریح کرد: مسئله امروز بشر مسئله تمدن است و در مراحل افول یک تمدن مادی غربی و صعود تمدن الهی مبتنی بر آرمان بلند انقلاب اسلامی قرار داریم.

رئیس جامعه المصطفی(ص) ارائه یک تمدن الهی و معنوی به بشر را از آثار و برکات انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: دشمنی دشمنان اسلام و انقلاب نه فقط به جهت مسائل سیاسی، بلکه مهمتر از آن خوف پایان یافتن تمدنی مادی است که هیچ رقیبی را تحمل نمی‌کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.