مدیرعامل سازمان انتقال خون از پلاسمافروشی در بخش خصوصی انتقاد کرد و گفت: این این روش ضمن به خطر انداختن سلامت اهداکننده و مصرف کننده داروهای مشتق از پلاسما، خطر کاهش اهدای داوطلبانه خون را در پی خواهد داشت.

انتقاد مدیرعامل سازمان انتقال خون از پلاسما فروشی در بخش خصوصی

مصطفی جمالی به میزان پلاسمای استحصال شده از خون‌های اهدایی اشاره کرد و گفت: این آمار از ۱۸۰ هزار لیتر سالیان گذشته به ۳۰۰ هزار لیتر در سال گذشته رسیده است که تا پایان امسال به ۳۵۰ هزار لیتر می‌رسد.

 جمالی ادامه داد: بخش عمده‌ای از ملزومات انتقال خون نظیر کیسه خون و تجهیزات مرتبط مانند تخت‌های خونگیری، یخچال و غیره نیز در کشور تولید می‌شود.

وی در عین حال گفت:‌ در سازمان انتقال خون ضمن ابراز خرسندی از پیشرفت‌ها، نسبت به برخی موارد نیز نگران هستیم. طبق آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای مسلمان منطقه از حداقل امکانات انتقال خون برخوردار نیستند. همچنین اهدای ۱۰۰ درصد داوطلبانه در بسیاری از کشورها و حتی برخی کشورهای با درآمد بالا هنوز محقق نشده است. همچنین وابستگی جدی کشورهای منطقه به غرب از نظر تامین داروهای مشتق از پلاسما وجود دارد .

جمالی با طرح این نگرانی‌ها گفت: تهیه پلاسما به روش پلاسمافرز توسط بخش خصوصی با پرداخت پول ضمن به خطر انداختن سلامت  اهدا کنندگان پلاسما و سلامت بیمار مصرف کننده داروهای مشتق از پلاسما، خطر کاهش حس نوع دوستی و اهدای داوطلبانه خون را در پی خواهد داشت و به نوعی استثمار طبقات مستضعف جامعه را نیز در پی خواهد داشت.

وی گفت: با پیر شدن جمعیت و کاهش فرزندآوری احتمال کمبود خون و فرآورده‌های خونی نیز در سالیانه آتی جدی است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.