دوباره درخواست های برخی مادران از پزشک خودشان برای اینکه تاریخ زایمان را با ۳.۳.۳ هماهنگ کند؛ موجب شده وزارت بهداشت از چند روز قبل به بیمارستان‌های خصوصی اولتیماتوم بدهد.

نخستین تاریخ زایمان سفارشی ۳/ ۳/ ۱۴۰۳ رسید؛ ماجرای اخطار شدید ماده ۳۳ چیست؟

آمارهای رسمی وزارت بهداشت نشان می‌دهد که میزان زایمان‌های سزارین در کشور همچنان از تعداد زایمان‌های طبیعی بیشتر است. در حالی که به جز مواردی از ضرورت عمل سزارین، در دیگر موارد با تصمیم مادر و یا توصیه پزشک مربوطه، زایمان سزارین انجام می‌شود.

این در حالی است که عارضه‌ها و آسیب‌های زایمان سزارین به مراتب بیشتر از زایمان طبیعی است، اما هنوز خیلی از مادران کشورمان از این موضوع خبر ندارند و احساس می‌کنند که سزارین بهتر از زایمان طبیعی است.

سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت، در بخشنامه‌ای به دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ضمن تاکید بر ضرورت مقابله با تخلفات سزارین‌های تقویمی، گفت: با توجه به اینکه مقرر است عملکرد بیمارستان‌ها و پزشکان در اجرای بخشنامه‌های ابلاغی و خاستگاه خانواده‌ها در خصوص سزارین غیرضرور تقویمی و پیامدهای ناخواسته تحمیلی به حوزه سلامت مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد، ضروری است برنامه ریزی به منظور حضور تمام وقت کارشناس نظارت در اتاق عمل بیمارستان‌های دارای بلوک زایمان دارای افزایش آماری سزارین به منظور ثبت موالید مطابق با جدول مذکور انجام شود.

در این بخشنامه ضمن الزام ثبت تمامی موالید در ۲۴ ساعت تاریخ سوم خرداد ۱۴۰۳ در تمامی بیمارستان‌ها، بر گزارش هرگونه تحمیل شرایط غیرعادی به اتاق‌های عمل از جمله کنسلی سایر عمل‌های جراحی، فراخوان‌های نیروی انسانی، اشغال تخت‌های NICU و نیاز به تخت‌های مازاد، افزایش درخواست و نیاز به فرآورده‌های خونی، عوارض ناخواسته و مرگ و میر مادر و نوزاد، تصریح شده است.

به نظر می‌رسد، با وجود تمامی هشدارها و تذکرهای وزارت بهداشت به بیمارستان‌ها و پزشکان زنان و زایمان، اما هستند مادران و پدرانی که اصرار به تولد فرزند خود در تاریخ رُند دارند و اولین تاریخ رُند هم از راه رسید.

سپیده اشرفی وند؛ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با ابراز تأسف از ترویج زایمان‌های تقویمی، گفت: بی‌توجهی به حق نوزاد برای امکان ادامه حیات داخل رحمی موجب بروز عوارض جبران ناپذیری نظیر نارسایی ریه، نیاز به بستری در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان، افزایش شدت زردی و کمبود اکسیژن برای نوزاد می‌شود و هزینه‌های زیادی را به خانواده و نظام سلامت کشور تحمیل می‌کند.

وی با اشاره به خطرات زایمان زودرس و آسیب‌هایی که گریبانگیر این قبیل نوزادان می‌شود، افزود: والدین نباید به دلایل غیرعلمی مانند تاریخ رُند و مناسبتی و داشتن روز تولد لاکچری! از روی ناآگاهی و هیجان به فرزندان خود در ابتدای تولد آسیب برسانند.

اشرفی وند به خانواده‌هایی که چشم به راه تولد نوزاد خود هستند، توصیه کرد: ارایه خدمات استاندارد زایمان برای مادر و نوزاد در مرکز درمانی و اهمیت سلامت مادر و نوزاد، از داشتن یک تاریخ تولد لاکچری بسیار با اهمیت‌تر است و ارزش به مخاطره انداختن سلامتی مادر و نوزاد را ندارد.

اخطار ماده ۳۳ جزو شدیدترین اخطارها است و بازرسان وزارت بهداشت و معاونت درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، ضمن رصد بیمارستان‌هایی که افزایش غیر قابل قبول سزارین را داشته باشند، با آن ها برخورد خواهند کرد.

در صورتی که یک بیمارستان دارای سه نوبت تذکر ماده ۳۳ باشد، مستندات آن جهت اعمال کاهش درجه اعتباربخشی به مرکز نظارت و اعتباربخشی امور درمان معاونت درمان وزارت بهداشت ارسال می‌شود.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.