انتخابات

به اعتقاد استاد حوزه و دانشگاه کار بزرگی که امام خمینی(ره) را با سایر فقهای شیعه متمایز می‌کند، ورود ایشان به عرصه اجرا و رها نکردن حکومت به حال خود بوده است.

وجه تمایز امام خمینی(ره) با دیگر فقهای شیعه چه بود

حجت‌الاسلام والمسلمین منصور مهدوی، عضو هیئت علمی دانشگاه جهرم در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با بیان اینکه امام خمینی(ره) در تاریخ فقهای شیعه یک استثنا به‌شمار می‌رود، گفت: فقهای ما معمولاً شخصیت‌هایی علمی بودند که در فقه، اصول، حدیث و کلام یا در نهایت در فلسفه و عرفان تبحری داشتند، اما امام راحل جزو آن نوادری بود که همه این حوزه‌های مختلف علمی را در حد اعلا طی کرده است.

وی افزود: درجه علمی امام راحل به حدی است که هم می‌تواند به مکاسب شیخ انصاری تعلیقه بزند و هم به فصوص ابن عربی یعنی در یک مرتبه بالای عرفان قرار دارد و یک مدرس فوق‌العاده برای فلسفه نیز است، که این‌ها فقط بحث علمی شخصیت امام خمینی(ره) است.

این استاد حوزه به خصوصیت دیگری از امام راحل اشاره کرد و گفت: خصوصیت ویژه ایشان این بود که وارد حوزه اجرا شد. یعنی دقیقاً همان خصوصیتی که آیت‌الله سیدعبدالحسین موسوی لاری نیز داشت. ایشان فرمود: «فقیه به‌عنوان نایب امام زمان(عج) علاوه بر اینکه باید علوم اهل بیت(ع) را نشر دهد، بحث اجرا را هم به عهده دارد.» یعنی قرار نیست جامعه را به حال خود رها کند، بنشیند سر منبر درس و وعظ و حکومت را یک عده دیگر هر طور که دلشان خواست اداره کنند، حق و ناحق کنند و به حدود الهی بی‌اعتنا باشند.

مهدوی ادامه داد: آیت‌الله سیدعبدالحسین لاری این راه را آغاز کرد و مدت کوتاهی به پیش برد، اما شکست خورد. ولی امام خمینی(ره) نه تنها حکومت را ایجاد کرد، بلکه در مقابل یک جنگ هشت ساله که همه ابرقدرت‌ها هم جمع شده بودند، با یک قدرت پیامبرگونه‌ای حکومت را حفظ کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه جهرم ویژگی دیگر بنیانگذار انقلاب اسلامی را توجه به انتخاب فردی صالح برای دوران پس از خود دانست و گفت: امام(ره) نه تنها حکومت را ایجاد و اداره کرد، بلکه یک شخصیت فوق‌العاده صالح در تراز خود را شناخت و سفارش کرد که فقها به اشتباه نیفتند و حکومت رها نشود.

مهدوی در پایان بیان کرد: این‌ها همه امتیازاتی است که امام(ره) را در زمره نوابغ و افراد خاص عصر غیبت قرار می‌دهد. این لطف خداوند در حق ما بوده است که در چنین دوره زمانه‌ای زندگی کنیم و از فیوضات چنین شخصیتی بهره‌مند شویم.

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.