فرماندار مشهد پس از بازدید از خانه‌های سیل افتاده گفت: ابتدا نیاز است ارزیابی دقیقی از منطقه انجام و میزان خسارت برآورد شود و با نظر ارزیاب به صاحبان خانه‌های آسیب‌دیده از سیل که دیگر قابل سکونت نیست وام قرض‌الحسنه برای اجاره یک محل پرداخت می‌شود. 

قول‌های فرماندار مشهد به سیل‌زدگان روستای کلاته سرهنگ 

به گزارش قدس خراسان، به دنبال اطلاع و پیگیری تحریریه قدس خراسان از موضوع سیلاب در روستای کلاته سرهنگ و خرابی چهار خانه در این منطقه و بی‌خبری مسئولان از خرابی‌ها در کلاته سرهنگ، این تحریریه نخستین گزارش خود با عنوان« بی‌خبری مسئولان از خانه‌خرابی مردم» را در تاریخ ۶ خرداد منتشر کرد و همزمان برای رفع مشکلات مردم منطقه سرکشی و حل مشکلات مردم سیل‌زده کلاته سرهنگ را از مسئولان خواستار شد.

یکی از مهم‌ترین گلایه‌های سیل‌زدگان در روستای کلاته سرهنگ سرکشی نکردن مسئولان هشت روز پس از واقعه سیل دوم تا تاریخ ۶ خرداد بود به نحوی که ساکنان می‌گفتند تنها بعد از وقوع سیل اول بسیج در این منطقه خدمات‌رسانی کرد و پس از آن هیچ مسئولی برای حل مشکلات مردم با وجود خرابی‌ها در منطقه پا نگذاشته است.

هرچند به دنبال پیگیری این تحریریه برای رسیدگی به سیل‌زدگان کلاته سرهنگ مسئولان قول مساعد و بازدید در اسرع وقت را دادند، اما تناقض‌گویی‌های عجیب درباره رسیدگی به خسارت‌های سیل در نماز ۲۵ یا همان روستای کلاته سرهنگ موجب شد قدس خراسان دومین گزارش خود با عنوان «تعلل مسئولان برای امدادرسانی به کلاته سرهنگ پایان یافت» را به چاپ برساند.

سرانجام پیگیری‌ها درخصوص بازدید فرماندار از این منطقه روز گذشته به ثمر نشست و محسن داوری به همراه شهردار منطقه ۸ و مسئولان ارزیاب از منازل سیل‌زده کلاته سرهنگ بازدید و با مردم درخصوص مشکلاتشان گفت‌وگو کردند.

حل مشکل چند دهه‌ای مالکیت در کلاته سرهنگ

با توجه به  قرارگیری روستای ۴۲ خانواری کلاته سرهنگ در دل مشهد و ملحق شدن آن به بافت شهری، فرماندار مشهد در حل موضوع ساخت خانه‌ها در این منطقه پس از شنیدن گلایه‌های مردم عنوان کرد: این روستا از قدیم بوده، اما شهر به سمت این منطقه آمده و این منطقه به شهر ملحق شده است و طبق قانون هرگونه ساخت‌وساز در این منطقه نیاز به مجوز شهرداری دارد و شهرداری زمانی مجوز می‌دهد که موضوعات مالکیتی یک زمین مشخص باشد.

داوری در توضیحات خود اضافه کرد: مالکان این منطقه با اداره کل مسکن و شهرسازی باید مسائل خود را حل کنند که در این زمینه فرمانداری هم کمک می‌کند تا سریع‌تر موضوع مالکیت‌ها مشخص شود و در ادامه براساس یک منطقه شهری، شهرداری اقدام به آبادی منطقه کند.

وی در پاسخ به گلایه مردم در سرکشی نکردن مسئولان از خانه‌های سیل‌زده گفت: بسیج از طرف فرمانداری در این منطقه کمک‌رسانی کرده است و امروز هم برای حل مشکلات شما در این منطقه حاضر هستیم و وظیفه‌ای جز خدمت نداریم.

پیش‌نیاز اعطای تسهیلات به سیل‌زدگان منوط به نظر ارزیاب است

فرماندار مشهد پس از بازدید از خانه‌های سیل افتاده درباره خدمت‌رسانی و حل مشکل این خانه‌ها گفت: ابتدا نیاز است ارزیابی دقیقی از منطقه انجام و میزان خسارت برآورد شود و با نظر ارزیاب به صاحبان خانه‌های آسیب‌دیده از سیل  که دیگر قابل سکونت نیست وام قرض‌الحسنه برای اجاره یک محل پرداخت می‌شود. 

داوری ضمن اشاره به آسیب‌دیدگی وسایل این منازل اضافه دانست: این وسایل پس از ارزیابی اگر قابل اصلاح نباشند چند قلم اساسی را تأمین می‌کنیم و به ملک‌های تخریب‌شده براساس ارزیابی و ارزش ملک وام بلاعوض پرداخت خواهد شد.

داوری مدت زمان اعطای این کمک‌ها را منوط به ارزیابی کرد و گفت: اگر ارزیاب موارد را تأیید کند تا آخر هفته جاری تمام قول‌های داده شده محقق می‌شود.

روستای کلاته سرهنگ که قدمت آن به بیش از دهه۵۰ برمی‌گردد در نماز ۲۵ واقع شده و با عبور برج‌های کوتاه و بلند به دلیل قرارگیری در بافت شهری ‌کم‌کم باید نام روستا از آن حذف شود.

از دهه ۷۰ و با شروع مرتفع‌سازی در این منطقه، کلاته سرهنگ محل اختلاف مردم با اداره کل شهرسازی بر سر مالکیت زمین‌های منطقه است که با موضوع سیل و خراب شدن چهار خانه و ساخت دوباره خانه‌ها، بار دیگر این زخم سر باز کرده است.

کلاته سرهنگ شاید نام روستا را به یدک بکشد اما بیش از سه دهه میان گرفتن امکانات شهری یا روستایی سرگردان است و شاید مشیت باشد این سیل بالاخره ناجی حل این مشکل چند دهه‌ای شود.

خبرنگار: فجر داودلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.