انتخابات

نامه مهم رهبر معظم انقلاب در حمایت از دانشجویان و اساتید آمریکایی حامی فلسطین پنجشنبه ۱۰ خرداد صادر شد. اگرچه این پیام مهم در حمایت از اعتراضات دانشجویان آمریکایی به‌تازگی منتشر شده است، اما در همین زمان کوتاه واکنش‌های جدی را به دنبال داشته است.

نامه‌ای به «طرف درست تاریخ» / گفت‌وگوی قدس با سه تن از تحلیلگران درباره بازتاب نامه رهبر معظم انقلاب به دانشجویان آمریکایی

به گزارش قدس آنلاین، مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان کنگره با اشاره به این نامه نوشته است بدست آوردن تأییدیه آیت‌الله (خامنه‌ای ) به منزله از دست رفتن آمریکاست. «برایان ماست» نماینده مجلس نمایندگان آمریکا با بازنشر پیام رهبر معظم انقلاب به دانشجویان حامی فلسطین در شبکه ایکس نوشت: «اگر آیت‌الله شما را تحسین می‌کند، قطعاً در سمت اشتباه تاریخ هستید!» این‌ها بخشی از واکنش‌های مسئولان آمریکایی است. به نظر می‌رسد پیام جدید برای موافقان و مخالفان رژیم منحوس اسرائیل بسیار مهم است. هرچند برخی افراد تلاش می‌کنند اثرات این نامه را پنهان کنند، اما کارشناسان بین‌الملل به ابعاد دیگری از این نامه اشاره می‌کنند. در همین راستا قدس با سه تن از فعالان بین‌الملل؛ آقایان دکتر غلامرضا منتظمی دیپلمات سابق ایران در فرانسه و مسئول فعلی افق نو، جان جیمز یوبل فعال ضدصهیونیسم از اهالی فلوریدا و علیرضا کمیلی مدیر اتحادیه امت واحده گفت‌وگویی داشته است که در ادامه می‌خوانید.

نامه مهم است اما از انعکاس آن نباید غفلت کرد
جان جیمزیوبل به عنوان یک چهره مطرح در زمینه مبارزه با صهیونیسم معتقد است: نکته‌ای که در مورد کنترل رسانه‌های صهیونیستی در کشورهای غربی وجود دارد، نکته مهمی است. افراد زیادی در غرب می‌دانند رسانه‌های آن‌ها کاملاً تحت تسلط صهیونیست‌هاست. برخی از گروه‌های ملی‌گرای سفیدپوست در داخل ایالات متحده پادکست‌ها و آگهی‌هایی را در مورد این موضوع عنوان کرده‌اند. دو گروه از مجموعه‌هایی که مطالبی در این زمینه تولید کرده‌اند، لیگ دفاعی گویم (جی‌دی‌ال) و جامعه مسلمانان آمریکا هستند. لوئیس فراخان نماینده مسلمانان آمریکا در مورد موضوع کنترل رسانه‌های صهیونیستی در داخل آمریکا صحبت کرده است که بسیار قابل اعتناست. 

جان جیمز بول در ارتباط با شبهه مطرح که ممکن است صدور چنین نامه‌هایی اثرات معکوس داشته باشد و رسانه‌های غربی دانشجویان آمریکایی را به همکاری با ایران متهم کنند ابراز کرد: من معتقدم نامه‌ها مهم و مفید هستند. حداقل آن‌ها به حمایت معنوی از معترضان و حامیان آن‌ها کمک می‌کنند. باید انتظار داشت رسانه‌های غربی به این نامه‌ها حمله کنند؛ زیرا این رسانه‌ها تحت کنترل صهیونیست‌ها و حامیان آن‌ها هستند. صهیونیست‌ها تا حد ممکن تلاش خواهند کرد دشمنان خود را از همکاری با یکدیگر برای مقابله با قدرت صهیونیستی باز دارند.

نکته بسیار مهم این است که افراد بیشتری آخرین نامه رهبر ایران را ببینند و معتقدم اگر افراد بیشتری در داخل ایران بتوانند زمان و هزینه‌ای را برای بازنشر ‌ایمیلی به منظور تبلیغ نامه اختصاص دهند، مفید خواهد بود. گروه کوچکی از داوطلبان و من در این دو روز اخیر کمی بازنشر ‌ایمیلی را برای تبلیغ نامه انجام داده‌ایم، اما ما نیاز داریم تا کارهای بیشتری انجام دهیم و به افراد بیشتری در داخل ایالات متحده دسترسی پیدا کنیم.

ایران پرچمدار مبارزه با رژیم صهیونیستی؛ حقیقتی که قابل کتمان نیست
دکتر منتظمی دیپلمات سابق که در حال حاضر پرچمدار افق نو و از همکاران مرحوم نادرطالب‌زاده است درباره این نامه به نکات بسیار مهمی اشاره می‌کند: وجود این نامه در این مقطع و ارتباطش با وضعیت پریشان آمریکا پس از تظاهرات گسترده دانشجویان بسیار اهمیت دارد. یکی از کارشناسان مطرح غربی عنوان کرد وقتی مسیر اعتراضات به دانشگاه‌هایی مانند کلمبیا و هاروارد کشیده شد، نشان‌دهنده این است که به نتیجه قطعی خواهد رسید. در این میان به چند نکته باید توجه کرد؛ تاکنون اعتراضات مختلفی در اروپا و آمریکا وجود داشته، اما این دفعه از حیث محتوایی تفاوت جدی دارد. تا کنون اعتراض درباره وال استریت، مشکلات اقتصادی، بیکاری و عدم اشتغال بود، اما این بار جنس اعتراض متفاوت است. اعتراضات علیه رژیم صهیونیستی! رهبر معظم انقلاب سال‌ها قبل دانشجویان غرب را مورد خطاب قرار داده بود و اکنون سرنوشت جهان در حال تغییر است. اتفاق کنونی غرب همان چیزی است که پروفسور جان مرشایمر اذعان می‌کند.

وی معتقد است ۶۵ تا ۹۵ درصد افکار عمومی جهان کنار فلسطین‌ایستاده است. هرچند به نظر می‌رسد افراد معدودی در کنار رژیم اسرائیل‌ایستاده‌اند. ایران مسئله‌ای را هدف‌گذاری کرد که امروز وجهه جهانی یافته است. وجدان جهان احساس همدردی می‌کند و خشمگین است. ایران محور مقاومت را تشکیل داد و هزینه زیادی هم برای آن پرداخت.

دکتر منتظمی با اشاره به سخنان جاناتان گرینبلات مشاور اوباما اذعان کرد این حرکت در آمریکا به نمایندگی از ایران انجام می‌شود. رهبری ایران دیگر متعلق به شیعه نیست و مخاطبان جدی در افکار عمومی جهان دارد. این نامه را افراد مختلف خوانده‌اند و خواهند خواند و اعتراضات به این نامه از قضا سبب می‌شود بیشتر مطرح شود و بیشتر خوانده شود و این نامه می‌تواند در راستای نجات مردم جهان از شبکه صهیونیستی مؤثر باشد.

وی معتقد است رژیم منحوس اسرائیل در دنیا منفور است و خودیهودی‌های مقیم آمریکا می‌گویند صحنه‌های خلق شده در غزه و رفح طبیعی نیست و صحنه‌های آخرالزمانی است. ایران سال‌ها قبل با پدیده شیطانی رژیم صهیونیستی درگیر شد و هزینه داد و 
هرچه قدر جلوتر می‌رویم مسیر شفاف‌تر می‌شود. ما منتظر واکنش‌های‌ مخالفان ایران هستیم. ملکلمور موسیقی را در حمایت از فلسطین خواند و خطاب به مسئولان آمریکایی گفت بروید شبکه‌های اجتماعی را ببندید دیگر همه چیز لو رفته است. اینجاست که باید گفت دوره انقضای این ادبیات ضد ایرانی تمام شده است. حتی سی ان ان و فارین افرز هم بعضاً حرف‌های ایران را تکرار می‌کنند تا اعتبار خود را حفظ کنند.

چالش جدی برای ماهیت غرب
علی رضا کمیلی، دبیرکل اتحادیه جهانی امت واحده نیز در گفت‌وگو با قدس از اهمیت این نامه سخن به میان می‌آورد و تأکید می‌کند: اتفاقاتی که در ماه‌های گذشته در دانشگاه‌های کشورهای غربی به‌خصوص در ایالات متحده آمریکا شکل گرفت برگرفته از اشتیاق جوانان و دانشجویان غربی برای رسیدن به آرمان‌ها و ارزش‌های انسانی در جهان هستند. رسانه‌های غربی در دهه های گذشته به‌شدت اخبار جهان اسلام را در کشورهای خود سانسور می‌کردند و اجازه بازگو شدن حقایق ظلم وستم در کشورهای مسلمان به‌خصوص در فلسطین را نمی‌دادند اما مردم در آمریکا و اروپا در خلال مسئله غزه از مسائل مهم جهان اسلام آگاه شدند، بنابراین گفت‌وگوی رهبری با جوانان آمریکایی در قالب نامه، بیان نکات تحلیلی و فکری است که می‌تواند اتفاق مثبت و تأثیرگذار برای آن‌ها باشد. 

کمیلی افزود: امروز ظرفیت خوبی در بین جوانان و دانشجویان آمریکایی در مبارزه با استکبار شکل گرفته واین می‌تواند آبستن حوادث مثبتی در آینده در جامعه غرب باشد. متأسفانه یکی از مشکلات ما در بین کشورهای غربی عدم شکل‌گیری جریانات ضددیکتاتور و استعمار بود، اما اتفاقی که امروز در آمریکا در حال وقوع است، عده‌ای از جوانان در داخل کشورهای حامی رژیم صهیونیستی و استعمار، در برابر ظلم اسرائیل در غزه و رفح قیام می‌کنند و حامی ملت مظلوم فلسطین می‌شوند؛ این یک پدیده ویژه‌ای است که ما با آن روبه رو هستیم. شاید به جرئت می‌توان گفت در دهه‌های اخیر چنین موضوعاتی در غرب وجود نداشت، اما بیدار شدن جوانان غربی می‌تواند از یک جریان به جنبشی فراگیر تبدیل شود و ماهیت غرب را به چالش بکشاند.

امروز مردم در آمریکا در یک بستر محدود و بسته زندگی می‌کنند، به‌طوری‌که در انتخابات ریاست جمهوری این کشور باید از میان دو شخصیت حامی رژیم صهیونیستی یعنی ترامپ و بایدن یکی را انتخاب کنند. با توجه به پیام نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان آمریکایی، اگر این جریان شکل گرفته غرب، جوانه زند و بزرگ شود، می‌تواند به یک بحران فکری در غرب تبدیل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.