یک کارشناس انرژی: با اقدامات راهبردی دولت سیزدهم همه پالایشگاه‌های کشور که در معرض ورشکستگی و ضرر طولانی مدت بودند در مدار سوددهی قرار گرفتند و بزرگترین پالایشگاه کشور که در دولت قبل زیان‌ده بود، در سال 1402 به کمک متخصصان داخلی به مدار سوددهی بازگشت.

همه پالایشگاه‌هایی که در معرض ورشکستگی و ضرر طولانی مدت بودند در مدار سوددهی قرار گرفتند

سهیل محمودیان کارشناس انرژی در رابطه با رویکرد مهم دولت سیزدهم در جهت توسعه زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز اظهار کرد: دولت سیزدهم ایران با شناخت پتانسیل‌های صنعت نفت و گاز کشور برای رشد اقتصادی و درآمدزایی قابل توجه، گام‌های مهمی در جهت پیشرفت و توسعه ظرفیت پالایشگاهی و پتروشیمیایی کشور برداشته است. این رویکرد استراتژیک بر افزایش ظرفیت پالایشی و پتروشیمی برای تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز و در نتیجه تولید محصولات با ارزش بالاتر و کاهش وابستگی به صادرات محصولات خام متمرکز شده است.

وی ادامه داد: از همین رو دولت سیزدهم گام های مهمی در جهت ارتقای صنعت پتروشیمی از طریق سرمایه گذاری مستقیم دولت و بخش خصوصی برداشته شده است. این امر منجر به افزایش 10 میلیون تنی محصولات پتروشیمی شده و سهم این صنعت در اقتصاد ملی را تقویت کرده است.

افتتاح بزرگترین پروژه آلفین کشور با حضور رئیس جمهور شهید

وی افزود: در کنار تکمیل 7 طرح بزرگ پتروشیمی به ارزش 1.1 میلیارد دلار در دولت شهید رئیسی، بزرگترین طرح الفینی کشور در پتروشیمی گچساران در سال 1402 به بهره‌برداری و تولید رسید. افتتاح بزرگترین پروژه آلفین کشور با حضور رئیس جمهور شهید انجام پذیرفت که ارزش سرمایه‌گذاری 1.4 میلیارد دلاری داشته است.

این کارشناس انرژی با اشاره به افزایش 270 هزار بشکه در روز ظرفیت پالایشگاهی ایران در کنار بهبود کیفیت محصولات تولید در پالایشگاه‌های ایران گفت: بخش پالایشی نیز در دولت سیزدهم شاهد پیشرفت قابل توجهی بوده است. با اولویت دادن به بهبود کیفیت محصولات، پالایشگاه ها به سمت تولید محصولات با ارزش بالاتر مانند بنزین و گازوئیل رفته اند و کلیه پالایشگاه‌های کشور که در معرض ورشکستگی و ضرر طولانی مدت بودند با اقدامات راهبردی دولت سیزدهم در مدار سوددهی قرار گرفتند و بزرگترین پالایشگاه کشور که در دولت قبل زیان‌ده بود، در سال 1402 به کمک متخصصان داخلی و فرآیندهای کیفی‌سازی به مدار سوددهی بازگشت.

ظرفیت کل پالایش ایران به 2 میلیون و 370 هزار بشکه رسیده است

این کارشناس انرژی تاکید می کند: دولت افزایش ظرفیت پالایش نفت خام داخلی را در اولویت قرار داده است که منجر به افزایش 270 هزار بشکه در روز شده است. این افزایش ظرفیت کل پالایش ایران را به 2 میلیون و 370 هزار بشکه در روز رسانده است و موقعیت این کشور را به عنوان بازیگر اصلی در بازار جهانی انرژی تثبیت می کند.

وی اظهار کرد: تمرکز راهبردی دولت سیزدهم بر سرمایه‌گذاری در زمینه تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز و افزایش ظرفیت پالایشگاهی و پتروشیمیایی نتایج قابل توجهی مثبتی را به همراه داشته و به رشد اقتصادی، جلوگیری از خام‌فروشی و افزایش درآمدهای ارزی کشور کمک کرده است. با تکیه بر سرمایه‌گذاری انجام شده در حوزه افزایش ظرفیت پالایشگاهی و پتروشیمیایی کشور در دولت سیزدهم، تکیه بر توان داخلی و دانش‌بنیان کشور در حوزه توسعه ظرفیت کیفی‌سازی پالایشگاه‌ها نیز از اقدامات راهبردی دولت شهید رئیسی در تحول صنعت پالایشگاهی بود که در دولت قبل به کثافت‌کاری تعبیر شده بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.