انتخابات

استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران: رویکرد ایران در توسعه فاز ۱۱ با استفاده از ظرفیت داخلی و به شکل تماما ایرانی در کنار مسیر توسعه تجارت گازی ایران با کشورهای همسایه و جذب سرمایه پتروشیمی‌ها به سمت توسعه میادین گازی، نشان از دیپلماسی راهبردی گازی کشور بوده است.

گفت‌وگو با استاد حقوق انرژی درباره توسعه صنعت گاز در ۳۳ ماه گذشته؛ جذب سرمایه در توسعه میادین نشان از دیپلماسی راهبردی

سیاست­ های حوزه انرژی برای کشوری مانند ما که در موقعیت جغرافیایی خوبی قرار گرفته است و می ­تواند به عنوان واسطه تأمین انرژی برای دیگران عمل کند و خودش به منابع عظیم نفت و گاز دسترسی دارد، از اهمیت بالایی برخوردار است.

سیاست­ گذاری­ های هر دولت نشان ­دهنده جهان­ بینی رئیس دولت است. به طور مثال، چشم دوختن به مذاکرات در شرایط تحریم و گره زدن همه چیز به رفع تحریم­ ها نشان دهنده جهان بینی عدم اعتماد به خود است. در حالی که سیاست­ گذاری ­های فعال و تلاش در راستای خنثی ­سازی تحریم ­ها نشان دهنده جهان بینی خودباوری است.

شهید رئیسی در رأس دولت سیزدهم تحت رهبری آیت الله خامنه­ ای در راستای سیاست­ گذاری­ های فعال و خنثی­ سازی تحریم­ها حرکت کرد. در نتیجه، توانستیم نفت و گاز کشور را در شرایط تحریم به فروش برسانیم.

یکی از نمودهای عناد تحریم ­کنندگان با کشورمان این بود که صنایع نفت و گاز را به عنوان پول­ سازترین صنایع کشورمان، تحت تحریم ­های شدید قرار دادند. به طوری که دسترسی ما به اقلام راهبردی مسدود شد.

به منظور حل این مشکل، دولت سیزدهم سیاست استفاده حداکثری از توان دانش ­بنیانی کشور را در دستور کار قرار داد. آمارها نشان می دهد که وزارت نفت بیشترین بهره را از دستاوردهای دانش بنیانی کشور داشت. بیشترین قراردادها با دانش­ بنیان ­ها در حوزه نفت و گاز منعقد شد.

نتیجه اعتماد به متخصصان داخلی این بود که توانستیم به رفع نیازهای کشور در حوزه اقلام راهبردی صنعتی بپردازیم و حتی زمینه را برای صادرات خدمات فنی و مهندسی فراهم کردیم.

نظرات حسن مرادی، استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران را در خصوص سیاست ­های دولت شهید رئیسی در حوزه انرژی در ادامه می ­خوانید.

استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران در خصوص سیاست­ های دولت سیزدهم در حوزه انرژی تصریح کرد: در دولت تحت ریاست شهید رئیسی اقدامات خوبی در حوزه انرژی انجام شد. یکی از مهم­ترین سیاست ­ها، جذب سرمایه در صنایع نفت و گاز کشور بود. این اقدام که در دولت سیزدهم در دستور کار قرار داشت، بسیار مثبت ارزیابی می­شود. امیدواریم دولت بعدی نیز ادامه دهنده همین راه باشد و به جذب حداکثری سرمایه­ ها بپردازد.

وی ادامه داد: زمانی یکی از سرمایه ­گذاران به تأسیس پالایشگاهی پرداخت و از این موضوع گلایه داشت که از سوی دولت مورد حمایت قرار نمی­ گیرد اما اخیراً طی تماسی که با وی داشتم متوجه شدم که این پالایشگاه به چهار پالایشگاه افزایش یافته و در خدمت کشور قرار گرفته است. این طور حمایت­ ها از سرمایه ­گذاران بسیار مثبت ارزیابی می­ شود و باید ادامه پیدا کند.

مرادی گفت: دولت شهید رئیسی سعی کرد با تلاش سیاست ­گذاری­ ها را فعالانه پیگیری کند و کارها را پیش ببرد. یکی از نقاط درخشان کارنامه شهید رئیسی، اهتمام ایشان و همکارانشان به اتمام پروژه ­های ناتمام قبل بود. این پروژه ­ها در حوزه­های مختلف از جمله انرژی مطرح بودند.

استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: فاز ۱۱ پارس جنوبی یکی از مهم ترین پروژه های ناتمام کشور در حوزه انرژی بود که در دولت شهید رئیسی تکمیل و اجرایی شد. اتمام پروژه­ها از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا سرمایه ­ها در آنجا راکد شده­اند و به سرانجام رساندن آن­ها می­ تواند از معطل ماندن سرمایه­ ها جلوگیری کند.

مرادی گفت: یکی از مهم­ترین پروژه ­های حوزه انرژی که باید تعیین تکلیف شود، پروژه خط لوله صلح ایران-پاکستان-هند است. با وجود سرمایه ­گذاری چند میلیارد دلاری ایران در این زمینه، این پروژه معلق مانده است.

وی ادامه داد: پاکستانی­ ها متوجه شده ­اند که راه ­اندازی خط لوله صلح برای تمامی کشورهای درگیر منفعت دارد. دولت شهید رئیسی از این فرصت استفاده کرد و به مذاکره با مقامات اسلام ­آباد پرداخت. این موضوع نیز یکی دیگر از نقاط درخشان سیاست­ های دولت شهید رئیسی در حوزه انرژی است.

مرادی گفت: از سرگیری مجدد واردات گاز از ترکمنستان و استحکام روابط کشورمان با عشق ­آباد در دولت شهید رئیسی پیگیری شد که اقدام بسیار مثبتی بود. از گاز وارداتی برای صادرات به عراق بهره بردیم که برایمان نفع داشت.

وی ادامه داد: غربی ­ها که از دسترسی به بازار ایران و مزیت­ هایش بازمانده­اند، از ارتباط تهران با شرق متضرر می­ شوند و در پی تغییر این شرایط هستند. چند سال پیش که دهلی نو در زمینه توسعه سواحل مکران قراردادی را با تهران منعقد کرد، بنده به عنوان یک استاد حقوق انرژی خوش حال شدم که دروازه ­های عظیمی به روی ایران و کشورهای آسیای مرکزی در حال گشایش است. متاسفانه در زمینه این قرارداد با سستی برخورد کردیم و این فرصت از دست رفت.

مرادی گفت: سیاست­ گذاری در دولت سیزدهم در راستای جذب سرمایه­ ها اقدام مناسبی بود. ظرفیت سرشاری در این زمینه وجود دارد و می­ توانیم به جذب سرمایه­ های ایرانیان داخل و خارج از کشور اقدام کنیم. رویکرد ایران در توسعه فاز ۱۱ با استفاده از ظرفیت داخلی و به شکل تماما ایرانی در کنار مسیر توسعه تجارت گازی ایران با کشورهای همسایه و جذب سرمایه پتروشیمی‌ها به سمت توسعه میادین گازی، نشان از دیپلماسی راهبردی گازی کشور در توسعه مناسب صنعت گاز کشور و همچنین تمرکز ویژه بر خنثی‌سازی تحریم‌ها با تکیه بر این بخش بوده است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.