انتخابات

با حضور معاون رئیس جمهور و جمعی از مسئولان آئین بهره برداری تصفیه خانه تخصصی چرمشهر، رونمایی از شهرک صنعتی شهرک خادم الرضا (ع) به یاد رئیس جمهور شهید و آغاز بهره برداری از فاز دوم این شهرک در قالب بهره برداری از مجموع پروژه‌های «یادگار ابراهیم» برگزار شد.

افتتاح رسمی تصفیه خانه تخصصی چرمشهر مشهد

به گزارش قدس خراسان، صبح شنبه با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کشور، استاندار خراسان رضوی و جمعی از مسئولان آئین بهره برداری تصفیه خانه تخصصی چرمشهر, رونمایی از نام شهرک صنعتی شهرک خادم الرضا (ع) به یاد رئیس جمهور شهید و آغاز بهره برداری از فاز دوم این شهرک در قالب بهره برداری از مجموع پروژه‌های «یادگار ابراهیم» برگزار شد.

استاندار خراسان رضوی در این مراسم ضمن گرامی داشت یاد رئیس جمهور شهید گفت: وقتی مسأله کشور اقتصادی می‌شود و شعار سال جهش تولید است مشخص است که باید چه کنیم. رشد تولید در شعار سال گذشته بود و امسال به سمت جهش تولید با مشارکت مردم حرکت کردیم و باید در این زمینه تصمیمات جهشی داشت.

یعقوبعلی نظری ادامه داد: خوشبختانه در طی سه سال گذشته شاهد جهش سرمایه گذاری مردمی در حوزه اقتصاد هستیم و تکلیف ما به عنوان حاکمیت ایجاد زیر ساخت‌ها برای جهش تولید است.

وی افزود: باید تاکید کرد یک تکلیف و رسالت را نمی‌توان بدون در نظر گرفتن ملاحظات انجام داد و از جمله ملاحظات در انجام پروژه‌ها حفظ محیط زیست است و هنر تصمیم گیران در این است که تصمیماتی بگیرند که این مهم حفظ شود.

نظری ضمن تاکید بر حفظ محیط زیست در انجام پروژه‌های زیرساختی ادامه داد: هم باید جهش تولید داشته باشیم و هم حفظ محیط زیست، شاید کار سخت می‌شود اما تلاش می‌کنیم این هدف حاصل شود و ما مکلف به رعایت همه موارد هستیم و در حالی به محیط زیست برای ساخت و ساز دست می بریم که باید هم حداقل باشد و هم جبران کنیم.

استاندار خراسان رضوی یکی از مسائل مهم استان را کشف رود دانست و گفت: از موضوعات جدی و چندین ساله مشهد کشف رود است و اولین و مهمترین اقدام این است که این سرمایه محیط زیستی آلوده نشود.

نظری تشریح کرد: برای آلودگی‌های صنعتی امروز تصفیه خانه صنعتی تخصصی چرمشهر به بهره برداری می‌رسد و اجرای فاز دوم پروژه تصفیه خانه شهرک صنعتی توس هم آغاز خواهد شد.

وی ضمن اشاره به میزان تولید فاضلاب روزانه در مشهد اشاره کرد و ادامه داد: ۴۵۰ هزار متر مکعب در یک شبانه روز در مشهد تولید فاضلاب داریم که پنجاه درصد آن تصفیه می‌شود و اگر تصفیه خانه‌های دیگر تکمیل شود در کنار تصفیه خانه‌های صنعتی به تصفیه کامل می رسیم و پس از آن باید به احیای کشف رود پرداخت.

استاندار خراسان رضوی ساخت تصفیه خانه را یک نهضت در استان دانست و افزود: ساخت تصفیه خانه منحصر به مشهد نیست و ما می‌توانیم این ادعا را کنیم که در استان یک نهضت احداث تصفیه خانه داریم و امیدواریم در طی دو سال آینده آلودگی فاضلاب نداشته باشیم و این موارد با نگاه مسأله محوری به مرحله اجرا رسیده است.

نظری تاکید کرد: در حوزه مساله محوری بیست مسأله برای استان تعریف شده که کشف رود یکی از این مسأله است و امروز در این راستا پروژه‌های یادگار ابراهیم یا تعداد ۱۰۹ پروژه ۸۷ پروژه به بهره‌برداری می‌رسد و ۲۲پروژه کلنگ زنی خواهد شد.

وی تشریح کرد: نگاه جهادی این نیست که منتظر بودجه‌های سنواتی باشیم بنابراین قرارگاه تأمین منابع مالی در استان تشکیل شد و برای حل مسائل در ۵ موضوع ۲۰ همت مولد سازی شد.

استاندار خراسان رضوی عنوان کرد: سه هزار تخت بیمارستانی نسبت به استاندارد کشوری کم داریم و نمی‌توان برای حل این موضوع مهم منتظر شد و با هم افزایی دستگاه‌ها برای حل مسائل این چنینی به سراغ مولد سازی رفتیم و امیدواریم این تصفیه خانه اثر وضعی خود را بر مردم منطقه داشته باشد.

۲۵ درصد شهرک های صنعتی به فضای سبز اختصاص دارد

در بخش دیگری از این مراسم مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران عنوان کرد:رئیس جمهور یادگاران بسیاری گذاشت و باید گفت صنعتگران ما از پا به کارترین و مقیدترین افراد در حفظ محیط زیست هستند. در مجموعه کل کشور بیش از ۸ هزار و ۵۰۰ هکتارفضای سبز در شهر های صنعتی ایجاد کرده ایم واین جدا از میزان فضای سبزی است که توسط خود مجموعه های تولیدی ایجاد شده است.

فرشاد مقیمی ادامه داد: طبق قانون وظیفه داریم ۱۵ درصد از فضاهای شهرک های صنعتی را به فضای سبز اختصاص دهیم اما طبق تفاهم نامه منعقد شده با سازمان محیط زیست ۱۰ درصد علاوه بر عدد قانونی تعیین شده به عنوان متولی شهرک ها در داخل و مشاعات شهرک ها فضای سبز ایجاد می کنیم تا جلوی آسیب های زیست محیطی صنعتی را بگیریم.

وی افزود: هزینه نگهداری یک هکتار فضای سبز در شهرک های صنعتی بالغ بر۸میلیون تومان سرمایه گذاری است و در این بخش شرکت شهرک ها به عنوان متولی ۷ همت سرمایه گذاری کرده است و برآوردها نشان می دهد نگهداری هر هکتارفضای سبز در شهرک های صنعتی سالانه حدود صد میلیون تومان هزینه دارد که این مبلغ از واحدهای صنعتی مستقر در شهرک ها اخذ می شود. 

مقیمی گفت:در دولت سیزدهم توانستیم ۱۸ تصفیه خانه به مجموعه تصفیه خانه های شهرک های صنعتی کشور اضافه کنیم که تصفیه خانه چرمشهر از جمله این تصفیه خانه ها است. 

 پیش بینی ۱۱ نقطه خراسان رضوی برای ایجاد مراکز انرژی تجدید پذیر

مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی در این آیین بهر برداری عنوان کرد: پروژه هایی که امروز در قالب طرح یادگار ابراهیم به بهره برداری می رسد حاصل تلاش همه دستگاه های اجرایی در طی دوسال گذشته برای افتتاح در دومین سفر ریاست جمهوری بود. این پروژه ها پروژه های بزرگی است که طی سالیان دراز به صورت راکد مانده بود و با حمایت دستگاه های اجرایی توانستیم اتفاق بسیار بزرگی رقم بزنیم و مهمترین آن امروز شهرک صنعتی شماره ۵ مشهد است که با نام خادم الرضا(ع) به بهره برداری می رسد. این شهرک ،در کنار شهر فرودگاهی و گمرک قرار دارد و از دل این شهرک ریل راه آهن عبور خواهد کرد و شرایط بسیار خوبی برای فعالیت اقتصادی فراهم است. 

جعفر فرشچی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم صنایع را از غرب به شرق مشهد انتقال دهیم ایجاد خادم الرضا(ع) رقم خورد و در ادامه امیدواریم با حمایت دستگاه های اجرایی توسعه این شهرک صنعتی را به ۵ هزار هکتار برسانیم و مشکل کمبود زمین برای واحدهای صنعتی را بر طرف کنیم و بر خود فرض و واجب میدانیم تا در همه شهرک های صنعتی تصفیه خانه احداث شود. 

وی با اشاره به تکمیل تصفیه خانه چرمشهر افزود: یکی از اولویت ها تکمیل تصفیه خانه چرمشهر در دولت سیزدهم بود که امروزشاهد بهره برداری از این تصفیه خانه هستیم. طرح توسعه تصفیه خانه چرمشهر مشهد در سال ۱۳۹۶ آغاز اما کار به دلایلی متوقف و طی دو سال گذشته و پس از هفت سال توقف وارد مرحله اجرا شد و ظرف یک سال به بهره‌برداری رسید.با بهره برداری از این طرح که در نقطه انتهایی رودخانه کشف رود مشهد قرار دارد، ظرفیت تصفیه فاضلاب از هزار متر مکعب در شبانه‌روز به سه هزار متر مکعب خواهد رسید.

مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی با تشریح موقعیت شهرک صنعتی توس ادامه داد: در مسیر کشف رود شهرک صنعتی توس قرار دارد که در در حال حاضر فاز اول آن به ظرفیت ۶ هزار متر مکعب در حال بهره برداری است و با توسعه شهرک صنعتی توس نیاز به احداث فاز دوم با همین ظرفیت است که امروز شاهد آغاز عملیات اجرایی آن هستیم. 

فرشچی پروژه های تامین برق واحدهای صنعتی را از پروژه های مهم دانست و گفت: به موازات پروژه های راکد در بحث تامین برق اقداماتی داشتیم و ۸ تفاهم نامه به میزان ۱۸۰مگاوات برای ایجاد پست برق با شرکت برق به امضا رساندیم که بیش از ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امیدواریم در سال ۱۴۰۳ این پست های برق در مدار قرار بگیرد.

وی تشریح کرد: در ۱۱ نقطه استان بحث انرژی تجدید پذیر را با بیش از ۱۷۱ مگاوات برق پیش بینی کرده ایم که در مرحله جذب سرمایه گذار است و باید گفت درطول ۴۰سال عمر شرکت های صنعتی در استان ۹هزار و ۶۰۰ هکتار زمین گرفته ایم اما در طول دو سال گذشته توانسته ایم برای ۵ هزار کتار مصوبه توسعه شهرک های صنعتی را دریافت کنیم که تقریبا هزار و ۵۰۰هکتار را تملک کرده ایم و تلاش می کنیم تا پایان سال این ۵ هزارهکتار را به صورت کامل به تملک دراوریم و با این اتفق در این دو سال ۵۰درصد این ۴۰ سال توانسته ایم شهرک های صنعتی استان را گسترش دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.