باید ۳۰ درصد از بودجه حمایتی از سازمان‌های مردم‌نهاد و تشکل‌های فرهنگی را در راستای کاهش سن ازدواج، تسهیل ازدواج جوانان، تشویق به فرزندآوری و استحکام خانواده اختصاص یابد.

حمایت از خانواده و هزار راه نرفته!

به گزارش قدس خراسان، طبق ماده۳۱ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، وزارتخانه‌های کشور، ورزش و جوانان و فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و ستاد امر به معروف و نهی از منکر مکلف هستند دست‌کم ۳۰ درصد از بودجه حمایتی از سازمان‌های مردم‌نهاد و تشکل‌های فرهنگی را در راستای کاهش سن ازدواج، تسهیل ازدواج جوانان، تشویق به فرزندآوری و استحکام خانواده اختصاص دهند.

در این راستا به سراغ سه مجموعه مرتبط با اجرای این قانون رفتیم تا هم از کم و کیف فعالیت‌های آنان در راستای حمایت از نهاد خانواده مطلع شویم و هم از میزان هزینه‌ای که این اداره‌ها برای اجرای این قانون هزینه کرده‌اند، مطلع شویم.

اختصاص ۳/۳ میلیارد تومان به حوزه ازدواج و خانواده

در ابتدا به سراغ مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی رفتیم تا از جزئیات فعالیت‌های این اداره کل در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مطلع شویم.
علیرضا تاج‌فیروز درباره تکالیف مربوط به این اداره کل در زمینه قانون حمایت از خانواده، گفت: ما در زمینه قانون جوانی جمعیت دو تکلیف اصلی داریم؛ یکی از تکالیف مربوط به استفاده خانواده‌های واجد شرایط در زمینه فرزندآوری است که باید با ۵۰ درصد تخفیف از اماکن و فضاهای ورزشی که در اختیار ماست، استفاده کنند.

وی افزود: قرار بود سازمان ثبت احوال در این زمینه سامانه‌ای را راه‌اندازی کند که افراد واجد شرایط قانون حمایت از خانواده از طریق این سامانه به دستگاه تخصصی در این زمینه ارجاع داده شوند، اما هنوز این اتفاق رخ نداده است، به همین دلیل با صحبتی که با استانداری و فرمانداری‌ها داشتیم، قرار بر این شد این خانواده‌ها را به‌صورت موردی با معرفی‌نامه به ما معرفی کنند تا آن‌ها بتوانند از زیرساخت‌های ورزشی ما با تخفیف ۵۰درصد استفاده کنند.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی تکلیف دوم اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی را تسهیل ازدواج دانست و عنوان کرد: دست‌کم ۳۰درصد اعتبارات این اداره کل در حوزه جوانان باید به کمک و استفاده از توان مراکز تخصصی ازدواج، سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه ازدواج و مراکز همسان‌گزینی اختصاص یابد که در سال گذشته با توجه به اینکه حدود ۱۲میلیارد تومان بودجه مربوط به حوزه جوانان بود، ۳/۳میلیارد تومان آن به عقد قرارداد در حوزه ازدواج و خانواده اختصاص یافت.
تاج‌فیروز افزود: از جمله این برنامه‌ها برگزاری جشنواره و آیین تجلیل از خادمان و فعالان حوزه ازدواج در سه بخش اصلی تجلیل از زوجین موفق و الگوساز، تجلیل از دستگاه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد و همچنین سازمان‌های فعال در حوزه ازدواج است.

وی متذکر شد: همچنین از نظر برگزاری دوره‌های آموزشی و کارگاه‌ها و کیفیت موضوعات و برنامه‌های مشاوره پیش، حین و پس از ازدواج رشد خوبی داشتیم.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی با بیان اینکه دادن مجوز به مراکز تخصصی ازدواج از وظایف تخصصی ماست، گفت: تعداد این مراکز اکنون به ۳۴ مرکز در استان افزایش پیدا کرده است، این مراکز علاوه بر ارائه مشاوره‌های عمومی، به‌صورت تخصصی در زمینه ازدواج و تحکیم بنیاد خانواده نیز در حال ارائه خدمت هستند.
تاج‌فیروز خاطرنشان کرد: مراکز ازدواجی طرف قرارداد ما در هفته ازدواج به زوجین بی‌بضاعت و کم‌بضاعت به‌صورت رایگان خدمات ارائه می‌دهند، این افراد می‌توانند از طریق معرفی دستگاه‌های حمایتی خدمات رایگان دریافت و سایر جوانان نیز می‌توانند با ۵۰ درصد تخفیف از این خدمات استفاده کنند. اطلاعات این مراکز در سامانه همراه وزارت ورزش و جوانان به‌صورت متمرکز قرار گرفته است.

وی درباره رونمایی از سامانه ملی «وصال شیرین» نیز گفت: با توجه به هدف‌گذاری انجام شده قرار است ۳هزار فروشگاه ارائه‌دهنده کالاهای باکیفیت ایرانی با تخفیفات ویژه به زوجین جوان و جوانانی که از طریق معرفی‌نامه الکترونیکی به این سامانه معرفی می‌شوند، خدمات ارائه دهند، در این سامانه خدماتی در حوزه ازدواج از جهیزیه تا کالاها و خدمات مربوط به برگزاری مراسم ازدواج وجود دارد، در خراسان رضوی نیز از طریق مجری سمنی که با آن قرارداد داریم پیگیر اجرای این سامانه هستیم.
مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی با بیان اینکه یکی از تکالیف مشترک ما با سازمان تبلیغات اسلامی صدور مجوز برای مراکز همسان‌گزینی یا واسطه‌گری ازدواج است، بیان کرد: در این حوزه سازمان تبلیغات باید صلاحیت افراد متقاضی این مراکز را تأیید کند تا نتیجه به صورت الکترونیکی به وزارت ورزش و جوانان ارجاع داده ‌شود، پس از انجام این فرایند اداره کل ورزش و جوانان از این مراکز حمایت مادی و معنوی می‌کند.

اختصاص ۳۵ تا ۴۰ درصد بودجه اداره کل ارشاد استان به قانون تحکیم خانواده
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز درباره فعالیت‌های این اداره کل در زمینه کاهش سن ازدواج، تسهیل ازدواج جوانان، تشویق به فرزندآوری و استحکام خانواده، گفت: در زمینه واسطه‌گران ازدواج یک بسته فرهنگی برای همه شهرستان‌ها تدوین کردیم تا آموزش‌هایی در زمینه واسطه‌گران ازدواج و تحکیم انجام شود، در این حوزه مربیانی به شهرستان‌ها اعزام و از برخی مربیان بومی همان شهرستان‌ها نیز استفاده کردیم، تقریباً در همه شهرستان‌ها این طرح اجرا شد و افرادی را در این زمینه توانمند کردیم.

محمد حسین‌زاده بیان کرد: در ارتباط با جمعیت و فرزندآوری نیز از برخی کتاب‌ها در این حوزه حمایت کردیم، به عنوان مثال از کتاب نوای جوانی که فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص جمعیت است یا کتاب‌هایی که مجموعه نفس در زمینه سقط جنین و فرزندآوری منتشر کرده نیز حمایت شد.

وی درباره برگزاری کلاس‌های آموزشی در این زمینه عنوان کرد: کارگاه‌های آموزشی در مشهد به ‌ویژه در حاشیه شهر برگزار شد، همچنین در مؤسسه‌ای در بولوار توس و در زندان زنان دو طرح با موضوع جمعیت و فرزندآوری برگزار شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه طرح‌های مختلفی با موضوعات آسیب‌های اجتماعی، فرزندآوری و تحکیم خانواده در استان برگزار شده است، خاطرنشان کرد: در زمینه تسهیل ازدواج جوانان نیز پایگاه اطلاع‌رسانی و سایت مؤسسه آرامش برای همسان‌گزینی و همسرگزینی در استان راه‌اندازی شد و مجوزهای قانونی را از اداره کل ورزش و جوانان و سازمان تبلیغات اسلامی دریافت و شروع به کار کرد. در این سایت خدماتی همچون آموزش‌ و مشاوره‌هایی در زمینه همسرگزینی داده می‌شود.
حسین‌زاده متذکر شد: حدود ۲۰ مؤسسه فرهنگی در خراسان رضوی در دو سال گذشته به‌صورت تخصصی در موضوعاتی همچون تربیت جنسی، مهارت‌های زندگی، جمعیت و فرزندآوری، کاهش سقط جنین و همسرگزینی فعالیت کردند.
وی افزود: این موارد اقدام‌های مستقیمی بود که در این زمینه انجام داده‌ایم، در زمینه اقدام‌های غیرمستقیم نیز مدعی هستیم همه اقدام‌هایی که این مؤسسه‌ها انجام می‌دهند برای ارتقای شاخص‌های فرهنگ عمومی و مهارت‌های زندگی است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی یادآور شد: تقریباً ۳۵ تا ۴۰ درصد بودجه‌ای که به مؤسسه‌ها اختصاص پیدا کرده در حوزه تسهیل و ترویج ازدواج، تحکیم‌ خانواده و فرزندآوری است.
حسین‌زاده با بیان اینکه در شهرستان‌ها نیز سینمای سیار را فعال کرده و فیلم‌های سینمایی خانواده‌محور اکران کردیم، عنوان کرد: در نمایشگاه قرآن و عترت نیز بخش‌های ویژه‌ای در ارتباط با جمعیت و فرزندآوری داشتیم که تعدادی از مؤسسه‌ها در این حوزه فعالیت می‌کردند.

فعالیت‌های مستقیم و غیرمستقیم تبلیغات اسلامی در راستای تحکیم خانواده

در ادامه مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی درباره فعالیت این اداره کل در زمینه قانون حمایت از خانواده، گفت: مجموعه‌هایی مانند کانون‌های فرهنگی تبلیغی، هیئت‌های مذهبی و تشکل‌های مردم‌نهاد که در حوزه جوانی جمعیت و ازدواج آسان در حال فعالیت هستند در ذیل قرارگاه جوانی جمعیت در اداره کل تبلیغات اسلامی استان جمع شده‌اند.
حجت‌الاسلام هادی صاحبقرانی با بیان اینکه هم‌افزایی در عرصه‌های محتوایی مدنظر ماست، افزود: پیگیر برخی از موضوعاتی که این تشکل‌ها و سمن‌ها باید از طریق سایر دستگاه‌ها با واسطه‌گری سازمان تبلیغات اسلامی حل کنند، هستیم.

وی ادامه داد: در بستر قرارگاه جوانی جمعیت مجموعه‌ها می‌توانند با یکدیگر هم‌افزایی داشته باشند و از توانمندی‌های تخصصی یکدیگر استفاده کنند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه هدف‌گذاری‌هایی برای حل کردن مسئله جمعیت صورت گرفته که مطابق با نیاز استان در موضوع جمعیت است، عنوان کرد: به عنوان مثال در محرم سال گذشته به همت مجموعه قرارگاه جوانی جمعیت و فعالان تشکل‌ها و سمن‌ها هیئت‌های مادر و فرزندی یا اعتکاف مادر و فرزندی راه‌اندازی شد که بستر خیلی خوبی را ایجاد کرد.

صاحبقرانی ادامه داد: در مناسبت‌ها و اعیاد مختلف ملی و مذهبی کنشگری ویژه‌ای برای اعضای این قرارگاه تعریف شد که اقدام‌ها و فعالیت‌های خودشان را در عرصه جوانی جمعیت انجام دهند که آن‌ها با استفاده از ظرفیت‌هایی مانند راهپیمایی‌ها با برپایی غرفه،‌ بستر تبلیغات خودشان را در عرصه‌های مختلف انجام می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: برخی از کانون‌ها و تشکل‌های فرهنگی در زمینه درمان ناباروری و رسیدگی به خانواده‌هایی که به دلیل نبود امکانات اولیه زندگی در پی سقط جنین خود هستند، فعال‌اند تا با جلوگیری از این مسائل و بسترسازی که در این زمینه با کمک خیران انجام می‌دهند، اتفاق‌های خوبی رقم بخورد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی درباره فعالیت‌ها در زمینه ازدواج آسان نیز عنوان کرد: این اداره کل با همکاری اداره کل ورزش و جوانان و به‌صورت ویژه با معاونت جوانان اداره کل ورزش و جوانان مجوزهایی را تحت نظارت و اشراف سازمان تبلیغات برای کانون‌هایی که در امر ازدواج تسهیل‌گری می‌کنند، صادر می‌کند و این کانون‌ها با یک سازوکار خوب در سطح استان مشغول به فعالیت هستند. همچنین برخی از کانون‌ها در حوزه تهیه جهیزیه و برگزاری مراسم ازدواج آسان فعالیت‌های خوبی را انجام می‌دهند.

صاحبقرانی با بیان اینکه بودجه‌ اداره کل تبلیغات اسلامی خیلی محدود است، در پاسخ به این پرسش که در زمینه اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت چقدر هزینه کرده‌اید؟ گفت: به دلیل اینکه بودجه ما خیلی ناچیز است طبیعتاً درصد کمی به این موضوع اختصاص پیدا کرده و نمی‌توانم درصد دقیقی اعلام کنم؛ چرا که ما تنها به این بودجه مستقیم اکتفا نکرده‌ایم و در زمینه مسائل قانون جوانی جمعیت رویکرد تعریف کرده‌ایم و یکی از پیوست‌های تمام برنامه‌هایی که انجام می‌دهیم، قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت است.

در ادامه به سراغ ستاد امر به معروف و نهی از منکر نیز رفتیم که تنها پاسخ این مجموعه تخصیص نیافتن بودجه در این زمینه به این مجموعه بود.
در زمینه اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت فعالیت‌های خوبی در خراسان رضوی انجام شده یا در حال اجراست، اما آنچه در جامعه در حال وقوع است نشان‌ می‌دهد این فعالیت‌ها هنوز مؤثر واقع نشده و زمان و هزینه زیادی باید صرف شود تا نظام خانواده از ناهنجاری‌های موجود پاک شود و استحکام به اصلی‌ترین واحد تشکیل جامعه، یعنی خانواده بازگردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.