انتخابات

میزان اهدای خون در خراسان رضوی از ابتدای امسال تا کنون حدود ۱۱/۲ درصد و در سال گذشته حدود ۷/۵ درصد افزایش یافته است.

افزایش حدود ۷/۵ درصدی اهدای خون در خراسان رضوی در سال ۱۴۰۲

به گزارش قدس خراسان، مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی گفت: متوسط رقم افزایش اهدای خون در کشور در سال گذشته ۴ درصد و در خراسان رضوی حدود ۷/۵ درصد است.

 سعید اصغریان در نشست اصحاب رسانه که امروز یکشنبه بیستم خرداد به مناسبت روز جهانی اهداکنندگان خون برگزار شد، اظهار کرد: ۲۴ خرداد معادل ۱۴ ژوئن به نام روز جهانی اهدای خون یا روز جهانی تجلیل از اهدا کنندگان خون انتخاب شده است.

او ادامه داد: در یک سال گذشته شعاری با عنوان «هر واحد اهداء خون مساوی با نجات جان ۳ بیمار است» در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی، اهداء خون را یکی از راه های نجات جان انسان ها برشمرد و افزود: در بیش از یک سال گذشته توانستیم با همت کارکنان، در تمام ایام سال ذخیره خون استان را در حالت مطلوب و قابل قبول نگه داریم و در عین حال تقاضای بیمارستان ها را به بهترین نحو تامین کنیم.

او با اشاره به افزایش حدود ۱۱/۲ درصدی اهدا کنندگان خون در خراسان رضوی در ابتدای امسال گفت: این رقم ۳ برابر متوسط کشوری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته است.

اصغریان ادامه داد: اهدا خون برای بار اول نیز از ابتدای امسال از افزایش ۴۶ درصدی برخوردار بوده است.

او با تاکید بر لزوم افزایش مشارکت جوانان و بانوان برای اهدا خون خاطرنشان کرد: هم اکنون ۹۵ درصد از اهداکنندگان را آقایان و تنها ۵ درصد را بانوان تشکیل می دهند. 

اصغریان ادامه داد: افراد از رده سنی ۱۸ تا ۶۰ سال و گاهی تا ۶۵ سال قادر به اهدا خونه هستند و چنانچه جوانان از جمع اهداکنندگان خون خدا شوند یا تعداد آن ها کاهش پیدا کند، دچار مشکل می شویم.

اصغریان، راه اندازی پایگاه انتقال خود در حرم مطهر رضوی پس از ۲۵ سال را یکی از دستاوردهای سال ۱۴۰۲ توسط سازمان انتقال خون استان عنوان کرد و گفت: این پایگاه در جوار صحن پیامبر اعظم (ص) برای کسانی که نذر خون دارند، برپا شده است.

اصغریان از افزایش کیفیت آزمایش های غربال گری در خون های اهدا شده به عنوان یکی دیگر از دستاوردهای این سازمان در سال گذشته یاد کرد و افزود: در این راستا دستگاه هایی اضافه شده که هم تراز با سطح بین المللی است.

او ادامه داد: همچنین شاهد استقرار سردخانه سیار با صرف هزینه بیش از ۵۰ میلیارد ریال بودیم و از این طریق توانستیم ظرفیت ذخایر پلاسمایی را حدود دو برابر افزایش دهیم اما با این حال، همچنان با کمبود فضای فیزیکی در انتقال خون روبرو هستیم.

اصغریان افزود: یکی دیگر از طرح های در دستور کار احداث مرحله دوم ساختمان انتقال خون استان است که امیدواریم با همت دستگاه‌های مربوطه در کمترین زمان ممکن به بهره‌ برداری برسد.

او درباره برنامه های در دستور کار به مناسبت هفته انتقال خون نیز گفت: قدردانی از اهدا کنندگان خون، اکران طرح‌ های گرامی‌ داشت روز جهانی اهداکنندگان خون و نیز برگزاری مسابقه برای طراحی لوگوی اهدا کنندگان خون که به نوعی قهرمانان زندگی بخش هستند، از جمله این برنامه‌ ها به شمار می‌ رود.

اصغریان ادامه داد: با توجه به اینکه شهید مالک رحمتی قائم مقام سابق آستان قدس رضوی در پایگاه امید فعلی در پاساژ امید اهدای خون داشته، قرار است این پایگاه به نام او، تغییر نام داده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.