مدیر مرکز مرکز امور قرآنی آستان قدس رضوی از برگزاری دوره‌های آموزشی عمومی و تخصصی تفسیر و تدبر قرآن کریم در مشهد و سطح کشور خبر داد و گفت: در سال ۱۴۰۲، نزدیک به ۲ هزار نفر از آموزش‌های عمومی و تخصصی تفسیر و تدبر قرآن این مرکز بهره‌مند شده‌اند.

برگزاری کلاس‌های آموزشی تفسیر قرآن کریم به صورت مجازی و حضوری /بهره‌مندی قریب به ۲ هزار نفر از آموزش‌های عمومی و تخصصی تفسیر

حجت‌الاسلام و المسلمین سید مسعود میریان با بیان این خبر گفت: مرکز امور قرآنی آستان قدس رضوی، دوره‌های آموزشی عمومی تفسیر و تدبر در قرآن را در قالب دو طرح «من قرآن را دوست دارم» و «شمیم تلاوت رضوی» به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌کند. 
وی افزود: در قالب طرح «من قرآن را دوست دارم» دوره‌های آموزشی عمومی تفسیر قرآن به صورت خودآموز و مجازی برگزار می‌شود. فراگیران باید فایل‌های آموزشی استاد محسن قرائتی که برگرفته از برنامه تفسیر نور است را در سایت https://quranlove.quranrazavi.ir مشاهده کرده، نکات آموزشی را یادداشت برداری کنند که در پایان این دوره آموزشی آزمونی برگزار می‌شود و فراگیران با احتساب نمره ۱۵، گواهی نامه گذراندن این دوره را کسب می‌کنند. در سال ۱۴۰۲، ۵۳ کلاس آموزشی برگزار شد که از این تعداد ۳۹ کلاس مختص خانم‌ها و ۱۴ کلاس مختص آقایان بود و ۸۰۰ فراگیر از آموزش‌های تفسیری این طرح بهره مند شدند. 
میریان اظهار کرد: دروه‌های عمومی تفسیر قرآن در قالب طرح «شمیم تلاوت رضوی» نیز به دو صورت حضوری و مجازی برگزار می‌شود. در این طرح کلاس‌های حضوری با حضور استادان مجرب تفسیر در مساجد سطح شهر مشهد برگزار می‌شود که در ترم زمستان سال ۱۴۰۲، ۳۹ کلاس آموزشی تفسیر به صورت حضوری و مجازی برگزار شد و ۸۰۳ فراگیر از آموزش‌های این کلاس‌ها بهره‌مند شدند. دوره‌های مجازی نیز با حضور استادان تفسیر در سطح ملی برگزار می‌شود.
 

برگزاری دوره‌های تخصصی تفسیر قرآن در مشهد ویژه مبلغان و طلاب 
مدیر مرکز امور قرآنی آستان قدس رضوی به برگزاری دوره‌های تخصصی «مهارت‌های بیان تفسیر» در مشهد اشاره کرد و افزود: هم‌چنین کلاس‌های تخصصی مهارت‌های «بیان تفسیر قرآن کریم» در قالب انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با مرکز امور قرآنی آستان قدس رضوی به عنوان مجری طرح، مرکز مدیریت حوزه‌ علمیه خراسان و ستاد تفسیر قرآن قم با حضور استادان مجرب ستاد تفسیر قرآن کریم تحت اشراف استاد حجت‌الاسلام قرائتی برگزار می‌شود. در این طرح مرکز حوزه علمیه مبلغان و استادان علوم قرآنی و طلابی که موفق به گذراندن سطح ۲حوزه شده‌اند را برای شرکت در این دوره معرفی می‌کند؛  ستاد تفسیر قم نیز استاد تفسیر به دوره‌های آموزشی تفسیر در مشهد اعزام می‌کند و مرکز امور قرآنی آستان قدس رضوی نیز هزینه‌های اجرای این طرح را برعهده دارد.

وی خاطر نشان کرد: مبلغان، استادان علوم قرآنی و طلابی که موفق به گذراندن سطح ۲حوزه شده‌اند می‌توانند در این دوره آموزشی ثبت‌نام کنند. کلاس‌های این دوره آموزشی در موسسه افق نور یا دفتر تبلیغات اسلامی برگزار و در پایان کلاس‌های آموزشی، گواهی گذراندن دوره به شرکت کنندگان اهدا می‌شود. 
 میریان با بیان اینکه دوره‌های آموزشی مهارت‌های بیان تفسیر قرآن به صورت مقدماتی، تکمیلی و عالی برگزار می‌شود که هر دوره آموزشی شامل مراحل مختلف است، اظهار کرد: استادان این دوره‌های آموزشی از ستاد تفسیر قم، به مشهد اعزام می‌شوند و بعد از پایان دوره‌های مقدماتی فراگیران به مرحله تکمیلی راه می‌یابند و بعد از گذراندن مرحله تکمیلی از فراگیران آزمونی گرفته می‌شود و افرادی که نمره قبولی را در این مرحله کسب کنند به دوره تربیت مدرس تفسیر قرآن که برگزاری آن یکسال به طول می‌انجامد راه می‌یبابند. فراگیران بعد از گذراندن این دوره آموزشی و انجام مصاحبه علمی می‌توانند به عنوان مدرس تفسیر در مراکز آموزشی قرآنی مشهد مشغول به کار شوند. 
مدیر مرکز امور قرآنی آستان قدس رضوی تصریح کرد: سال گذشته۱۰ دوره آموزشی مقدماتی و یک دوره آموزشی تکمیلی تفسیر قرآن کریم برگزار شد که ۳۵۱ شرکت کننده داشت. از این تعداد ۳۳۲ نفر موفق به اخذ گواهی نامه شدند که طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده اولین دوره عالی تفسیر قرآن در سال جاری برگزار خواهد شد.  
میریان یادآور شد: شیوه‌های بیان تفسیر، روش‌های انتقال مفاهیم قرآن به کودکان، روش برداشت از آیات و جریان شناسی از جمله سرفصل‌های دوره‌های آموزشی «مهارت‌های بیان تفسیر» است . آقایان زارعی، صفری، آیتی، افشاری مقدم، خلیل پور، پور دهقان، ابراهیمی از جمله استادان  این دوره‌های آموزشی بودند.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.