۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۴
کد خبر: 993013

طبق بررسی‌ها، کشاورزان چینی اقدام به کشت زعفران در گلخانه‌های طبقاتی کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود با توجه به‌شرایط کنترل شده گلخانه نسبت به‌زمین‌های کشاورزی، خروجی این گلخانه‌ها از کیفیت لازم برای ورود به‌بازار جهانی برخوردار باشند.

ورود چینی‌ها این بار به‌بازار طلای سرخ!

به‌گزارش قدس آنلاین، اخیرا گسترش نیوز اعلام کرده که حضور چین در تولید زعفران در گلخانه‌ها به سرعت افزایش پیدا کرده است و احتمالا در آینده‌ای نه چندان دور، این تولیدات تأثیر زیادی بر بازار جهانی زعفران خواهد داشت. آنگونه که بررسی‌ها نشان می‌دهند، کشاورزان چینی اقدام به کشت زعفران در گلخانه‌های طبقاتی کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود با توجه به‌شرایط کنترل شده گلخانه نسبت به‌زمین‌های کشاورزی، خروجی این گلخانه‌ها از کیفیت لازم برای ورود به‌بازار جهانی برخوردار باشند.

به‌این مورد اضافه کنید که این کشور اولین «ربات زعفران‌چین» را هم سفارش داده تا هزینه‌های برداشت این محصول را کاهش دهد. به این ترتیب به نظر می‌رسد به زودی محصولی با قیمت‌های رقابتی وارد بازارهای چین شود.

ورود چینی‌ها این بار به‌بازار طلای سرخ!

متاسفانه درحالی کشورهای جهان به‌سمت تولید این محصول گران‌بها رفته‌اند که تولیدکنندگان و صادرکنندگان داخلی سال‌هاست با مشکلات بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کنند تاجایی که غلامرضا میری، رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران چندی پیش در گفت‌وگو با خبرنگار قدس به ‌سخت‌گیری‌های صادراتی اشاره و این سخت‌گیری‌ها را عامل دلسردی صادرکننده خوانده و گفته بود که تحریم یکی از موانع بزرگ صادرکنندگان است و ریسک‌های بسیاری را برای ما به‌وجود آورده؛ این موضوع می‌طلبد مسئولان مسیر را برای فعالان اقتصادی هموار کنند، نه اینکه خودشان عاملی در مسیر خودتحریمی باشند. امروز برگشت ارز آن هم به‌نرخ دولتی برای ما مشکل‌ساز شده، چراکه برگشت ارز ۲ تا ۵درصد برای ما هزینه‌  دارد و در کنار آن فروشش به ‌نرخ دولتی هزینه‌های صادرات را به‌مراتب بیشتر می‌کند.

میری به‌بخشنامه‌های خلق‌الساعه اشاره و تصمیم‌گیری‌های غیرکارشناسانه را عامل کاهش صادرات خواند و تصریح کرد: سال ۹۹ حدود ۳۲۵ تن زعفران به ۴۷ کشور دنیا  صادر می‌کردیم، اما سال گذشته به ۶۷ کشور دنیا ۲۱۷ تن زعفران صادر کردیم.کاهش صادرات به‌این معنا نیست که نیاز بازار جهانی به‌ زعفران کاهش یافته، بلکه به‌این معناست نیاز خود را از طریق قاچاقچی تأمین کرده است.

همه این موارد موجب شده باوجود اینکه بیش از ۹۰ درصد تولید زعفران جهان را داریم؛ اما سهم‌مان از بازار حدود یک میلیارد دلاری زعفران تنها ۱۶ درصد باشد. به‌صورت کلی تفاوتی ندارد که اسپانیا تبدیل به‌رقیبی پر خطر برای ایران شود و یا افغانستان و چین؛ بازار نشان داده که همیشه در حال تغییر است و چنانچه مسئولان تدبیر نکنند نه‌تنها بازار جهانی را از دست می‌دهیم که شاید روزگاری تبدیل به‌واردکننده زعفران هم شویم.

هم‌اینک حدود ۸۰ درصد از مصرف زعفران کشور چین از واردات و از کشورهایی همچون ایران و دیگر کشورهای واسط تامین می‌شود، بنابراین در وضعیت فعلی این کشور نمی‌تواند خطری بالفعل برای ایران باشد؛ اما با عظمی که چین در تولید برخی کالاها دارد دور از ذهن نیست که در چند سال آینده به‌رقیب جدی تبدیل شود، و همان‌گونه که امروز شاهد حضور تسبیح‌های چینی در خانه‌های خود هستیم، شاهد حضور زعفران چینی بر سفره‌های خود هم باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.