انتخابات

حجت الاسلام مهدی شجاع: حج می تواند بزرگترین سبک علمی فکری جهان اسلام باشد.

حج بزرگترین سبک علمی فکری جهان اسلام/ حج برائت، اوج گفتمان مقاومت

به همت پژوهشکده اسلام تمدنی، نشست علمی حج برائت اوج گفتمان مقاومت از سلسله نشست های علمی بین المللی ابعاد سیاسی فرهنگی، جریان مقاومت با تاکید بر مکتب شهید سلیمانی با ارائه حجت الاسلام مهدی شجاع، مدیر کل حج و زیارت خراسان رضوی و حجت الاسلام محمد علی قاصری  قائم مقام بعثه مقام معظم رهبری در خراسان رضوی و مسئول اعزام حج و عمره و دبیری علمی علی ابوترابی برگزار گردید.

برائت علاوه بر جنبه سیاسی، وجه اعتقادی و تربیتی دارد

در ابتدای این نشست، ابوترابی گفت: در هیچ سالی به اندازه امسال، شاهد بیداری طبقه روشنفکر و تحصیلکرده جهان در حمایت از مردم غزه و آگاهی آن ها از تحولات جاری جهان نبوده ایم.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب درباره اهمیت حج امسال تاکید نمود که حج امسال در پرتو آیات قرآن کریم و یاد و نام مبارک حضرت ابراهیم علیهم السلام باید فراتر از هر سال حج برائت از دشمن جنایتکار مسلمانان و حامیان آن باشد.

دبیر علمی نشست گفت: وقتی سخن از برائت می شود ناخودآگاه ذهن به وجه سیاسی آن سیل می کند. این در حالی است که برائت بیش از آن که وجه سیاسی آن در نظر باشد وجه اعتقادی و تربیتی دارد. به حکم انگیزه ایمانی و با تاسی به خدا و رسول او می بایست از هرچه که سد راه خدا است و هر کس که در مقام خصومت با خلق خدا عمل می کند تبری جسته و علقه روحی و عملی خود را باید با این جرثومه های فساد و تباهی قطع کرده و هیچ گاه نباید با دشمنان خدا طرح دوستی داشته باشند که قرآن بارها این اصل مهم ایمانی را متذکر شده است.

حج بزرگترین سبک علمی فکری جهان اسلام

در ادامه حجت الاسلام شجاع با گرامی داشت یاد و نام شهدای خدمت گفت: در دیدار امسال با مقام معظم رهبری، ایشان تاکید داشتند حج امسال حج برائت است و بر ذکر الله که بزرگترین کارکرد حج است و این که انسان به یاد خدا باشد که این یاد خدا منشاء حرکت و تکاپو و تاثیر در زندگی انسان در بندگی خدا است، توصیه نمودند.

وی افزود: حج می تواند بزرگترین سبک علمی فکری جهان اسلام باشد. بهترین کاری که می توان در حج انجام داد قرائت قرآن است. ما باید با برخورد خوب و صحیح در حج عامل وحدت را که مقام معظم رهبری فراوان تاکید فرمودند حفظ کنیم. همان چیزی که در پیام حضرت ابراهیم سلام الله علیهم آمده که پیام حج پیام قرآن است.

مدیر کل حج و زیارت خراسان رضوی گفت: برائت شیوه حضرت ابراهیم و رسول سلام الله علیهم بود. اکنون در بحث غزه باید  از اسرائیل جنایتکار و آمریکای خبیث برائت جست. پیام های قرآنی می گوید از مظلوم بر علیه ستم دفاع کنید.

حج برائت با گفتمان مقاومت

در ادامه حجت الاسلام قاصری گفت: یکی از مناسک حج رجم می باشد و یکی از وظایف ما رمی جمرات است. آیا این یک سنگ زدن معمولی است و کفایت می کند یا نه یک چیز دیگری در فرهنگ اسلامی و قرآنی مطرح است؟

وی با اشاره به آیاتی از کلام الله مجید گفت: هر که عمل او رضای خدا را داشت در مسیر حق حرکت کرده است و هر کس در مسیر شیطان عمل کند ناحق است. پس رمی جمرات رمی شیطان صفتان است و فقط رمی یک مجسمه سنگی نیست. منافیقین نوعی شیطان هستند و رمی جمرات برائت از همه شیاطین است.

قائم مقام بعثه مقام معظم رهبری در خراسان رضوی افزود: برای نفی شیاطین و دور کردن دست شیاطین مثل آمریکا که شیطان اکبر است و همراهان آن که جوجه های آن ها هستند و باید از آن ها تبری جست. اولین اصل دین برائت است. در تمامی ادیان تاکید بر برائت بوده و مبارزه با شیطان و شیطان صفتان همیشه بوده و هست. برائت یک مسئله سیاسی نیست یک مسئله اعتقادی است قولوا لا اله الا الله تفلحوا.

حجت الاسلام قاصری گفت: برائت در زمان حضرت ابراهیم بوده، بعد از حضرت ابراهیم کمرنگ شده است و در زمان حضرت رسول(ص)  دوباره احیا شد و در زمان ائمه معصوم مورد تاکید بوده است. اصل برائت اگر احیا شود مشکلات مسلمین بر طرف خواهد شد. تکلیف فقط سنگ زدن نیست. رهبر کبیر انقلاب احیا کننده حج ابراهیمی، این برائت را زنده کردند و هر سال برا انجام تاکید دارند. برائت در طول تاریخ بوده است. در زمانی فقط اکتفا به سنگ زدن به مجسمه ای بوده و بعد از انقلاب این برائت فریاد شده و واقعیت اصلی برائت احیا شده و مبارزه با شیطان صفتان و ستمگران و ظالمان عملی شده است.

قاصری گفت: حج امسال، برائت است و باید با گفتمان مقاومت همراه شود. جهان اسلام از هر راهی که امکان دارد بیدار شود. لبیک گفتن یعنی بیزاری از دشمنان و مسلمانان باید دز سراسر جهان شعار مرگ بر استکبار بدهند، این کار مردم را از خواب غفلت بیدار می کند.  برائت اصل همه ادیان است که مستلزم عملیاتی شدن است. برائت از دشمنان، یک مسئله دینی و اعتقادی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.