یک اقتصاددان با اشاره به بی ثباتی اقتصاد کلان، انتظارات تورمی و نااطمینانی حاکم بر اقتصاد کشور گفت: اولین اقدام دولت آینده باید مهار تورم باشد و دیگر هیچ؛ چرا که با تورم بالای ۴۰ درصدی هیچ وعده ای، عملیاتی نیست.

 پراکنده کاری نکنید، اولین اقدام مهار تورم است و دیگر هیچ!

وحید شقاقی شهری در گفتگو با قدس آنلاین با بیان اینکه تورم، ریشه و نقطه مرکزی همه مشکلات کشور است، تاکید کرد: هر دولتی که خواهان مهار تورم است باید بداند این کار بسیار سخت و پرزحمت همه بخشهای اقتصادی (واقعی، مالی، پولی و ارزی و تجاری را پوشش می دهد و فقط مختص حوزه پولی و سیاستهای آن نیست.

وی افزود: تورم مهار نشده و شوکهای تورمی، به بی ثباتی و نااطمینانی در اقتصاد منجر می شود و تا وقتی افق روشنی برای مهار تورم نداریم انتظارات تورمی هم مدام عرض اندام می کنند.

شقاقی خاطر نشان ساخت: تورم، بیماری مزمن اقتصاد ماست و مهار آن هم زمانبر و نیازمند یک پروتکل درمانی مستمر در بازه زمانی مشخص است تا روند بهبود به آرامی محقق شود. در نقطه شروع، دولت باید علامتهایی صادر کند و از آنجایی که تورم در اقتصاد ایران زاییده ناترازیهای اقتصاد کلان (بنزین و دیگر حاملهای انرژی، صندوقهای بازنشستگی، بانکها و... ) است که طی سالهای متمادی انباشته شده، حل این معضل نیازمند برنامه ای جامع، شفاف و مقبول اقتصاددانان خوشنام و باتجربه است و این برنامه به جامعه پیام امید مبنی بر عزم جدی دولت برای مهار تورم، صادر می کند.

این اقتصاددان معتقد است هر یک از حوزه های ناتراز اقتصاد کلان به جراحیها و تصمیمات سخت، منابع مالی و همراهی بخشهای مختلف نیاز دارد و اگر دولت، پیام مهار تورم را به جامعه بدهد، کاهش انتظارات تورمی و نااطمینانی ها و تحقق ثبات اقتصادی در پی این پیام خواهد آمد.

شقاقی گفت: اگر اولویت دولت آینده، مهار تورم نباشد و یا مانند بانک مرکزی در دوره فعلی به اشتباه، برنامه را از سیاستهای پولی شروع کند، این اقدامات به مهار ماندگار منجر نمی شود و بر این اساس کنترل انتظارات تورمی هم محقق نمی شود و هر روز امکان شدت یافتن تورم وجود دارد همان طور که در اردیبهشت امسال هم شاهد این رشد بودیم.

به باور وی برنامه مهار تورم باید از سیاستهای مالی و بخش واقعی اقتصاد شروع شود چرا که این سیاستها برای سیاستهای پولی، چالش زایی می کنند و از آنجایی که بانک مرکزی در دوره فعلی، حلقه آغازین مهار تورم را به اشتباه از سیاستهای پولی در نظر گرفت و سیاستهای مالی را در بسته ضدتورمی دولت دیده نشد، مهار پایدار تورم را ندیدیم.

شقاقی افزود: نیازمند یک انضباظ مالی و اصلاحات ساختاری برای کنترل ناترازیهای اقتصاد کلان  در کشور هستیم. مادامی که نااطمینانی های اقتصاد کلان، کنترل نشود نه تولید رونق می گیرد و نه سرمایه گذاری؛ مهار تورم و کنترل انتظارات تورمی به بسته ای جامع، شفاف و زمانبندی شده، نیاز دارد چرا که فعالان اقتصادی، هوشمند هستند و وقتی ببینند این بسته ناقص الخلقه و در برابر تورم، ناتوان است و یا صرفا کارکردی موقتی در کنترل تورم دارد، انتظارات تورمی پابرجاست.

به گفته این اقتصاددان کاهش نااطمینانی های اقتصاد کلان در حلقه بعدی می تواند سرمایه گذاران را ترغیب و مسیر آرامش زایی را هموار کند. شقاقی خطاب به دولت آینده تاکید کرد: پراکنده کاری ضرورتی ندارد و ما اولویتی مهم تر از مهار تورم نداریم چرا که در فضای تورم بالای ۴۰ درصدی تولید و سرمایه گذاری رونق نمی گیرد ، نرخ ارز مهار نمی شود و کاهش فقر مطلق و شکاف طبقاتی غیرممکن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.