انتخابات

عبدالرضا فرجی‌راد گفت: جناحهای راست صرفاً در انتخابات پارلمان اروپا پیشتاز بوده و به پارلمان راه یافتند. وقتی راستها روی کار می‌آیند کمتر به موضوعات مرتبط با ایران همچون مسائل حقوق بشر، هسته‌ای و... می‌پردازند.

روابط ایران و اروپا در وضعیت بن‌بست قرار دارد / نتیجه انتخابات بر روابط تهران و قاره سبز اثرگذار است

عبدالرضا فرجی‌راد کارشناس مسائل اروپا در گفت و گو با قدس درباره پیشتازی جناحهای راست در انتخابات پارلمان اروپا و تاثیرات و نتایج آن بر مهمترین مسائل بین المللی و همچنین مرتبط با جمهوری اسلامی ایران، تصریح کرد: انتخابات پارلمان اروپا برگزار و مشخص شد نتیجه آن عمدتا به نفع راست میانه است نه راست افراطی. در واقع راست میانه دست برتر را در انتخابات داشت. حوادثی که در چند سال گذشته در اروپا رخ داده که مهمترین آن موضوعاتی همچون مهاجرت پناهجویان، جنگ اوکراین و همه‌گیری بحران کرونا بود، موجب شد تورم قابل توجهی در سراسر اروپا به وجود آید. همچنین باتوجه به اینکه احتمال روی کار آمدن ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا وجود دارد، تمامی این عوامل باعث شده تا جناح راست در اروپا تقویت شود.

فرجی‌راد افزود: البته تقویت احزاب راست از سالهای گذشته آغاز شده بود، چنانکه شاهد بودید در کشورهایی همانند اتریش، مجارستان، اسلواکی، هلند و ایتالیا نمایندگان جناح راست توانستند روی کار بیایند. در حال حاضر نیز از مجموع ۷۲۰ کرسی، حدود ۳۱۷ نماینده جناح راست وارد پارلمان اروپا شدند. رویکرد جناح راست بر این است اروپا نباید چندان درگیر جنگ اوکراین شود و بخشی از مردم هم با این نظریه موافق هستند، درنتیجه همین موضوع موجب شده تا شه آرای قابل توجهی را جذب کنند. راستهای اروپایی با تورم و گرانی و از همه مهمتر مساله مهاجرت مواجهند و براساس رویکردهای ملی‌گرایانه‌ای که دارند، عمدتاً بر تشدید کنترل و نظارت دولتهای اروپایی نسبت به پدیده مهاجرت و سیاستهای مرتبط آن تاکید دارند.

این دیپلمات پیشین کشورمان گفت: همچنین درباره روی کار آمدن ترامپ هم معتقدند وقتی افرادی مانند وی قدرت را دست بگیرند طبیعتاً برای طرفداران جناح راست انگیزهای پدید می‌آید تا در انتخابات مشارکت حداکثری داشته باشند و آرای بیشتری را به نفع نمایندگان جناح راست به صندوق بیاندازند. چنانکه ما شاهدیم در برخی کشورها همانند مجارستان، نسخت وزیر این کشور علاقه خاصی به برنده شدن ترامپ در انتخابات وجود دارد. در مجموع میتوان گفت جناح راست موضع برتر و شرایط بهتری در انتخابات پارلمان اروپا کسب کرده است. اما این بدان معنا نیست که راهبردهای تمامی کشورهای اروپایی تغییر یابد، بلکه سیاستها و رویکردهای اروپاییها چندان دچار تحول نخواهد شد و اینگونه فراز و نشیبها و تغییرات همواره در عرصه قدرت در اروپا وجود داشته است.

راستها کمتر به موضوعات مرتبط با ایران می‌پردازند

وی معتقد است: از سوی دیگر، باید توجه کرد پارلمان اروپا وظیفه اجرایی ندارد و عمدتاً نقش مشورتی و اهرم فشار بر دولتها را ایفا میکند. البته دولتها تا جایی که بتوانند در برابر فشارهای پارلمان مقاومت میکنند.  اگر در اروپا دولتهای راست‌گرا روی کار می‌آمدند، آنموقع میتوانستیم مدعی شویم قدرت یافتن آنان در ارتباط با ایران اثرگذار خواهد بود. این در حالی است که جناحهای راست صرفاً در انتخابات پارلمان اروپا پیشتاز بوده و به پارلمان راه یافتند، بنابراین همانطور که میدانید وقتی راستها روی کار می‌آیند کمتر به موضوعات مرتبط با ایران همچون مسائل حقوق بشر، هسته‌ای و... می‌پردازند. در مقابل، این میانه‌روها و چپ‌ها هستند که به مسائل مرتبط با ایران توجه زیادی دارند. در حال حاضر نیز روابط ایران و اروپا عملاً در وضعیت بن بست قرار دارد، درنتیجه اینکه راست‌گراها یا چپ‌ها موضع برتر را در پارلمان داشته باشند چندان تفاوتی ندارد و تغییر خاصی رخ نخواهد داد. در همین راستا شاهد بودید اتحادیه اروپا علیه ایران به شورای امنیت نامه نوشته و حتی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز قطعنامه ضد ایرانی تصویب کرده است.

فرجی‌راد بیان کرد: به نظر میرسد با روی کار آمدن راستها و افزایش نمایندگان وابسته به آنان در پارلمان چندان موجب تغییر مواضع و سیاستهای دولتهای اروپایی نخواهد شد و همین روال ادامه می‌یابد. البته قرار است در ایران انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود و بسته به اینکه کدام جناح و کاندیدا در انتخابات برنده خواهد بود، همین موضوع میتواند بر روابط ایران و اروپا اثرگذار باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.