انتخابات

نماینده ولی فقیه در استان فارس با اشاره به جایگاه معماری در تحقق تمدن نوین اسلامی، خواستار فراهم شدن زمینه برای اسلامی شدن شهرها شد.

امام جمعه شیراز: زمینه برای اسلامی شدن شهرها بیش از گذشته فراهم شود

آیت‌الله لطف‌الله دژکام امروز، ۲۴ خردادماه در هشتمین اجلاس مجمع رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری شورای اسلامی کلانشهرها در شیراز با بیان اینکه در هر رشته علمی مجتهد می‌خواهیم و در غیر این‌صورت نمی‌توانیم کشور را مدیریت کنیم، گفت: زمینه برای اسلامی شدن شهر بیش از گذشته فراهم شود.

وی بیان کرد: مسئله شهرسازی و اینکه شهر باید چگونه ساخته شود و شهر اسلامی چگونه شهری است با علوم مختلفی ارتباط دارد و ما گاهی تصور می‌کنیم که شهرسازی مساوی با تخصص عمران است.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه معمار غیر از متخصص عمران است، افزود: بخشی از علوم را در آموزش‌ها سانسور کرده‌ایم. دانش اروپایی را هم سانسور کرده‌ایم.

آیت‌الله دژکام با تصریح اینکه در برنامه‌ریزی شهری و طراحی طراح‌های جامع و تفضیلی شهرها دچار مشکل شده‌ایم، افزود: مرکز پژوهش‌های شهر شیراز با همکاری مجمع حکمت اسلامی فارس یکسری کارهای مطالعاتی در این زمینه انجام داده است.

نماینده ولی‌فقیه در فارس تاکید کرد: نمی‌شود در دنیایی که همه چیز بر مدار آیه‌های الهی شهر بسازیم اما بگوییم آیه الهی نباشد.

وی تاکید کرد: شهرداری برای شکل‌گیری یکی از مهم‌ترین مراحل تمدن‌سازی اسلامی یعنی همین شهرسازی که بر اساس آیه‌های الهی است، کمک کند، چرا که اگر شهرداری‌ها نخواهند، چیزی ترویج نخواهد شد لذا اگر شوراهای شهر و شهرداران همراهی کنند این مسیر به جایی می‌رسد گه دیگران را با خود همراه می‌کند.

آیت‌الله دژکام در خصوص بافت تاریخی شیراز هم تصریح کرد: در شیراز ۳۶۰ هکتار بافت تعریف شده است که کم نیست اما آیا ضرورت استدلال حفظ بافت تاریخی را در بر می‌گیرد؟

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.