اندیشکده آمریکایی فارین افرز که در زمینه سیاست خارجی فعالیت می‌کند با نگاهی به تعاملات ایالات متحده آمریکا و کشورهای عربی از نقش جدی این کشور در عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی پرده برداشته است.

آمریکا در حال از دست‌دادن منطقه است / گزارش «فارین‌افرز» درباره قدرت‌گرفتن ایران و چین در آسیا

به گزارش قدس آنلاین، اندیشکده آمریکایی فارین افرز نوشته است: آمریکا در حال از دست دادن جهان عرب است و چین از مزایای آن بهره می برد.

۷اکتبر برای ایالات متحده نیز می‌تواند نقطه عطفی باشد. افکار عمومی کشورهای عربی به دلیل جنگ در غزه،  به شدت بر ضد سرسخت ترین متحد رژیم اسرائیل یعنی ایالات متحده معطوف شده است - تحولی که می‌تواند تلاش‌های ایالات متحده را نه تنها برای کمک به حل بحران غزه بلکه برای مهار ایران و عقب راندن نفوذ فزاینده چین در خاورمیانه مختل کند. 

مایکل رابینز، آمانی ای جمال و مارک تسلر در ۱۱ ژوئن می نویسند: ایالات متحده همچنین امیدوار است با حفاظت از دریای سرخ در برابر حملات متحدان ایران، از اقتصاد بین‌الملل در برابر اتحاد منطقه‌ای که توسط ایران و چین به چالش کشیده شده، تقویت کند. 

این مجله سیاست خارجی معتقد است: قبل از حوادث ۷ اکتبر، از آنجایی که برخی از دولت‌های عربی به دنبال عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی بودند به نظر می‌رسید نظم منطقه‌ای جدیدی در خاورمیانه در حال ظهور است و گویا شکافی بین رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی موجود نیست، بلکه میان تهران و کشورهایی که به دنبال مهار این توافق هستند، وجود دارد. اما حوادث جدید رقم خورد و در حال حاضر یک ائتلاف جدید برای مهار ایران، شامل رژیم اسرائیل و کشورهای کلیدی عربی، برای محدود کردن نفوذ ایران در منطقه بسیار سودمند خواهد بود.

این اندیشکده همچنین از نقش کشورهای عربی در مقابله با عملیات «وعده صادق» پرده برمی دارد و می‌نویسد: کمک اردن به رژیم اسرائیل در دفع حمله موشکی و پهپادی ایران در ۱۳ آوریل و تصمیمات عربستان سعودی و امارات برای ارائه اطلاعات به ایالات متحده قبل از آن حمله، بسیار مهم است.

فارین افرز معتقد است :اما تا زمانی که کاهش حمایت منطقه‌ای از ایالات متحده ادامه داشته باشد، تلاش‌ها برای همسویی کامل با مشکل مواجه خواهد شد. پیمان‌های صلح سرد، مانند توافق‌هایی که میان رژیم اسرائیل، مصر و اردن منعقد شده‌اند، همیشه در معرض خطر فروپاشی هستند. ایالات متحده به عنوان یک واسطه برای عادی سازی معاملات غیرقابل جایگزین است. توافق‌نامه صلح مصر-رژیم اسرائیل ورژیم صهیونیستی-اردن عمدتاً به دلیل کمک‌های عظیم ایالات متحده به هر دو کشور عربی برقرار شد. قراردادهای عادی‌سازی در نیم دهه گذشته به وعده‌های ایالات متحده برای رسیدگی به نگرانی‌های کشورهای عربی، از جمله به رسمیت شناختن حاکمیت مراکش بر صحرای غربی، حذف سودان از فهرست کشورهای حامی تروریسم و فروش جت های جنگنده اف۳۵به امارات وابسته است. 

 در ادامه آمده است: در شرایط پس از ۷ اکتبر، از دست دادن حمایت شهروندان عرب نه تنها به معنای به خطر انداختن حمایت رهبران عرب است، بلکه ثبات داخلی متحدان اصلی عرب ایالات متحده را نیز به خطر می‌اندازد. در اردن، اعتراضات ، پروژه رفاه، توافق‌نامه مورد حمایت امارات و ایالات متحده بین اردن و رژیم اسرائیل در مورد آب و انرژی را از مسیر خود خارج کرده است. رژیم‌های عربی پس از همکاری با رژیم اسرائیل و ایالات متحده برای مقابله با حمله ایران، به دلیل ترس از برافروختن بیشتر خشم شهروندان خود، در مورد نقششان سکوت کرده‌اند. ایالات متحده باید تلاش کند فشار عمومی را که دولت‌های عربی برای همکاری با رژیم اسرائیل برای مقابله با نفوذ ایران احساس می‌کنند، کاهش دهد.

در انتها ضمن هشدار از تبعات درگیری دوباره ایران و رژیم صهیونیستی اظهار می‌کند: یک رویارویی دیگر ایران و رژیم اسرائیل ممکن است ویرانگر باشد. ایالات متحده باید تلاش کند اعتماد مردم عرب را برای مهار ایران، نه تنها به صورت مخفیانه، بلکه با سیاست‌های علنی و مؤثر جلب کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.