انتخابات

در آستانه عید قربان و در شرایطی که بیشترین تقاضا برای ذبح دام در این روزها وجود دارد معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی از آمادگی ۱۷۳ گروه برای نظارت بر ذبح بهداشتی دام و ۳۶ ناظر شرعی در استان خبر داد.

صدور پروانه‌ پت‌شاپ‌ها در اتحادیه‌ای غیرمرتبط!

محمود قربانزاده در نشستی رسانه‌ای که در مؤسسه صنعتی گوشت مشهد به مناسبت فرارسیدن عید قربان برگزار شد با اشاره به اینکه خراسان رضوی رتبه بین اول تا سوم در تولیدات دامی را در کشور دارد، گفت: با توجه به شرایط خاصی که استان دارد و توجه به این موضوع که سالانه ۳۰ میلیون زائر به خراسان رضوی و مشهد سفر می‌کنند جدا از موضوع تولیدات دامی بحث نظارت بر توزیع نیز از اهمیت بالایی برای ما برخوردار است.
وی همچنین با تأکید بر اینکه ذبح دام خارج از کشتارگاه‌ها می‌تواند خطرات انتقال بیماری‌های مشترک دام و انسان را افزایش دهد، بیان کرد: خواسته ما مانند هر سال در آستانه عید سعید قربان از مردم این است که به هیچ عنوان ذبح و قربانی کردن دام را خارج از کشتارگاه‌ها انجام ندهند؛ چرا که وجود بیمارهای مشترک بین انسان و دام زنگ خطری است که همیشه وجود داشته و دارد.

ضرورت رعایت اصول کشتار
قربانزاده با اشاره به زمینه مناسب انتشار تب کریمه کنگو در این فصل از سال گفت: تب کریمه کنگو از هزار و ۱۰۰ سال پیش وجود داشته، همچنان که تب مالت از پیش از میلاد مسیح بیماری مشترک انسان و دام بوده و هنوز هم هست، با اینکه در حال حاضر تقریباً همه مردم از مشکلاتی که تب کریمه کنگو می‌تواند ایجاد کند خبر دارند اما متأسفانه یکسری تصورهای غلط اجازه نمی‌دهد که آن‌ها برای ذبح دام به کشتارگاه‌ها که تمام شرایط را برای ذبح دام رعایت می‌کنند مراجعه کنند. فقط یک نمونه از مواردی که باید در خصوص ذبح دام رعایت شود این است که پس از کشتار، لاشه دام مرحله پیش‌سرد را اصولی و با رعایت تمامی نکات بهداشتی پشت سر بگذارد تا اگر هم موضوع تب کریمه کنگو در میان باشد با این روش کاملاً خطرش برطرف شود. برخی مردم اما می‌گویند ما زمان ذبح دام نکات بهداشتی را رعایت می‌کنیم و پس از آن نیز لاشه را در یخچال قرار می‌دهیم تا سرما سبب از بین رفتن خطر انتشار تب کریمه کنگو شود، این دقیقاً جایی است که امکان انتشار فراهم می‌شود؛ چرا که در هیچ یخچال خانگی نمی‌توان لاشه ۳۰-۲۰ کیلویی را به طور یکنواخت سرما داد تا عامل بیماری از بین برود و این ممکن است به ابتلا به بیماری تب کریمه بینجامد. بر همین اساس تأکید می‌شود ذبح در کشتارگاه‌ها و با رعایت دقیق اصول بهداشتی انجام شود.

 ۴۰ مورد مشکوک به تب کریمه کنگو در سال گذشته
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی همچنین در خصوص میزان ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در سال گذشته در استان و نیز امسال گفت: در سال گذشته ۴۰ نفر با علائم تب کریمه کنگو شناسایی شدند که پنج مورد از آن‌ها نتایج آزمایشاتشان مثبت بود اما هیچ کدام از آن‌ها به فوت منجر نشد و سال ۱۴۰۲ را بدون فوتی تب کریمه کنگو در استان پشت سر گذاشتیم. امسال نیز تا به امروز هفت مورد مشکوک به ابتلا داشتیم که از این تعداد یک مورد مثبت شده است.

آماری از کشتار دام در ۱۴۰۲
وی به آماری از کشتار دام در سال گذشته در خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در استان هشت کشتارگاه صنعتی و ۲۵ کشتارگاه سنتی فعالیت دارند، در سال ۱۴۰۲ تعداد 
یک میلیون و ۶۸۵ هزار و ۶۳۱ رأس دام سبک و سنگین در خراسان رضوی کشتار که از این میزان ۶۲ هزار تن گوشت استحصال شد که با نظارت‌های انجام شده مقدار ۱۲۱ تن گوشت غیر قابل مصرف معدوم شد. ضمن اینکه در سال گذشته ۸۶میلیون و ۲۲۰ هزار و ۹۰۳ قطعه از طیور در کشتارگاه‌ها کشتار شدند و در نهایت ۱۶۸ هزار تن گوشت استحصال و ۳۳۵ هزار تن از گوشت طیور با نظارت واحدهای دامپزشکی استان معدوم شد. از مجموع آمارهای سال گذشته ۱۳ هزار و ۴۶۷ رأس دام همزمان با عید قربان در استان ذبح شد که ۷هزار و ۷۰۰ رأس آن مربوط به شهر مشهد بود.

قانون جدید تجاری و دخالت مستقیم در افزایش بیماری‌ها
قربانزاده همچنین در واکنش به قانون جدید شهرداری مشهد برای داشتن  پروانه تجاری برای کلینیک‌های دامپزشکی بیان کرد: قانون مباحث پزشکی و دامپزشکی را کنار هم دیده که دامپزشکی به عنوان کنترل‌کننده بیماری‌های مشترک حیوانات از جمله دام و سایر حیوانات در راستای علم و مکمل آن است اما متأسفانه در قانون جدید، کلینیک‌های دامپزشکی موظف به داشتن تجاری برای کلینیک‌ها شده‌اند در حالی که مطب پزشکان از این قاعده مستثناست. باید بگویم چنانچه کلینیک‌های دامپزشکی به دلیل نداشتن پروانه تجاری پلمب شوند خطر انتشار بیماری‌های مشترک انسان و دام و نیز سایر حیوانات بیشتر خواهد شد.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی 
در خصوص زیاد شدن پت‌شاپ‌ها و ارائه پروانه به آن‌ها توسط اتحادیه‌ای غیرمرتبط نیز اظهار کرد: متأسفانه برای تأسیس پت‌شاپ‌ها اتحادیه گل و گیاه نظر می‌دهد و پروانه صادر می‌کند و ویترین‌های آنچنانی از لباس و خوراک حیوانات و ازدیاد آن‌ها سبب ترویج نگهداری از حیوانات شده و این گونه موارد به حساب کلینیک‌های دامپزشکی و تجارت آن‌ها نوشته می‌شود.

نظارت دقیق دامپزشکی در مشهد
رئیس اداره دامپزشکی مشهد نیز با توجه به در پیش بودن عید سعید قربان و اجرای سنت حسنه قربانی گفت: در راستای نظارت بر شرایط روز عید قربان، از دو هفته پیش مراکز خرید و فروش غیرمجاز دام در نقاط مختلف مشهد را شناسایی کردیم و با استفاده از پنج گروه بازرسی‌های لازم به عمل آمده است.
محمد سیاح افزود: در مشهد و در این روزها به خصوص در روز عید قربان ۳۴ گروه ثابت و سیار به همراه ۶ ناظر شرعی وظیفه نظارت بر ذبح دام را برعهده دارند که در سه محور و در بازارهای دام، کشتارگاه‌ها و همچنین در سطح شهر تمام موارد به دقت رصد می‌شود.
سیدمجید موسوی، مدیرعامل مؤسسه صنعتی گوشت مشهد نیز در حاشیه بازدید خبرنگاران از این واحد صنعتی گفت: این واحد ظرفیت کشتار روزانه ۴هزار رأس دام سبک و ۴۰۰ رأس دام سنگین را دارد و در شبانه‌روز حدود هزار و ۱۰۰ نفر در آن مشغول به کار هستند که ۳۰ نفر از آن‌ها را دامپزشکانی شامل می‌شوند که وظیفه نظارت بر سلامت دام پیش و پس از ذبح را برعهده دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.