انتخابات

رئیس اتاق بازرگانی ایران و گرجستان: باید دولت جذابیت طرح­هایی مانند شرکت سهام عام پروژه را بالا ببرد و با اعطای مشوق­ها و امتیازاتی به جذب سرمایه ­ها مبادرت کند.

دولت با اعطای مشوق­، جذابیت طرح­‌هایی مانند شرکت سهام عام پروژه را بالا ببرد

دولت­ها تلاش می­ کنند به انحای مختلف به جذب سرمایه ­های مردمی مبادرت کنند. بورس و بازار سرمایه یک بستر قانونی مناسب برای جذب سرمایه ­ها و سوق دادن آن­ها به بخش­های مولد اقتصاد است. در غیر این صورت، سرمایه­ ها به حوزه ­های واسطه­ گری و مخرب سوق پیدا می کنند که عواقبی همچون تورم، رکود و بیکاری را به دنبال خواهند داشت.

متأسفانه در سال 1399 با برخی شاخص ­سازی­ها از فضای بورس سوءاستفاده شد. در این وضعیت، افراد زیادی متضرر شدند و اعتماد خود را به بازار بورس از دست دادند. به این ترتیب، فرصت استفاده از این ظرفیت را از دست دادیم. این تصور در میان مردم به وجود آمده است که بورس و بازار سرمایه قابل اطمینان نیست و فقط افراد خاصی می ­توانند در این بستر به سود برسند.

به زعم کارشناسان، نیاز است دولت به اعمال سیاست ­هایی در راستای اعتمادآفرینی برای بازار سرمایه و بورس اقدام کند. به نحوی که زمینه برای جذب سرمایه ­ها به بخش­های مولد اقتصاد کشور مهیا شود.

شاید سرمایه­ های مردمی در ابتدا کوچک به نظر برسند، اما وقتی این سرمایه ­ها در کنار یکدیگر قرار می­ گیرند، مبالغ کلانی را شکل می­ دهند که می­توان از آن­ها در اجرای پروژه­ های بزرگ استفاده کرد.

نظرات سیده فاطمه مقیمی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و گرجستان را در خصوص لزوم احیای بازار سرمایه و بورس و جذب سرمایه ­ها در این بستر قانونی در ادامه می­ خوانید.

مقیمی در خصوص ظرفیت بازار سرمایه و بورس در کشور برای جذب سرمایه­ ها و به کار انداختن آن­های در بخش­های مولد تصریح کرد: همان طور که کارشناسان تأکید می­کنند، بورس و بازار سرمایه یک بستر قانونی برای جذب سرمایه­ های مردمی است. اما این ظرفیت در کشور ما مورد غفلت واقع شده است.

وی ادامه داد: بر اثر برخی سوءمدیریت­ها اعتماد عمومی به بازار سرمایه و بورس از بین رفته است. اگر دولت می­خواهد از این بستر برای جذب سرمایه­ های مردمی بهره بگیرد، باید در مرحله اول اعتمادسازی انجام شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و گرجستان خاطرنشان کرد: بهره بردن از ظرفیت­ های بورس و بازار سرمایه در گروی این است که قوانین خوبی از طرف حاکمیت وضع شود. امیدواریم رئیس جمهور بعدی که روی کار می­آید، رویکرد و نگرش مثبتی نسبت به رفع مشکلات این حوزه داشته باشد.

مقیمی گفت: نیاز است دولت چهاردهم با ارائه لایحه مناسب به مجلس بستری برای تغییر شرایط و ایجاد اتفاقات خوب در زمینه جذب سرمایه­ های مردمی از بستر بورس و بازار سرمایه داشته باشد. نیاز است قوانینی در راستای حمایت از بخش سرمایه­ گذاری مصوب شد.

وی ادامه داد: سرمایه­ های داخلی و خارجی مطرح هستند که دولت می­ تواند از آن­ها بهره بگیرد. به نظر می ­رسد، در شرایط فعلی سرمایه­ گذاران اعتمادی ندارند که بخواهند سرمایه خود را به بخش­ های مولد بیاورند. سوق دادن این سرمایه­ ها به بخش­های مولد اقتصاد کشور نیازمند قانون­ گذاری­های درست و اجرای صحیح این قوانین است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و گرجستان خاطرنشان کرد: اگر دولت نتواند با اعمال سیاست های صحیح به جذب سرمایه های سرگردان مردمی اقدام کند، این سرمایه ­ها به بازارهای واسطه ­گری و دلالی سوق پیدا می ­کنند که به نفع کشور نیست.

مقیمی گفت: سرمایه هوشمند است و به سمتی می ­رود که سودآوری داشته باشد. بنابراین، در یک بررسی ساده می توانیم بفهمیم که اگر دولت برای سرمایه ­گذاری ­ها جذابیت ایجاد نکند، افراد دلیلی نمی بینند سرمایه خود را به بخش­های مولد اقتصاد کشور بیاورند. در حال حاضر، بخش­هایی مثل طلا، ارز، سکه، ملک و... از جذابیت بالایی برخوردار است. برای تغییر این وضعیت نیاز به سیاست­ گذاری داریم.

وی ادامه داد: روش­هایی مانند شرکت سهام عام پروژه می ­توانند در جذب سرمایه­ ها به کمک دولت بیایند. لازمه موفقیت این طرح­ها این است که قوانین شفافی از سوی حاکمیت تعریف شود و سرمایه­ گذاران به صراحت شرایط سرمایه ­گذاری را بدانند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و گرجستان خاطرنشان کرد: باید نوعی تضمین حاکمیتی در پروژه­ های شرکت سهام عام پروژه وجود داشته باشد. سرمایه ­گذاران باید بدانند که سوخت سرمایه اتفاق نمی ­افتد و سرمایه­ هایشان تضمین می­ شوند. در غیر این صورت، سرمایه ­گذاران تمایلی برای سرمایه ­گذاری نخواهند داشت.

مقیمی گفت: در بازارهایی مانند طلا، ارز، سکه، ملک و... به سهولت افراد سرمایه گذاری می­ کنند و سرمایه افراد افزایش می­ یابد. بنابراین، سرمایه ­گذاران دلیلی نمی­ بینند که در بخش­های پرنوسانی مانند بورس و بازار سرمایه ورود کنند. مگر اینکه تضمین سود از سوی حاکمیت صورت بگیرد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بازارهای واسطه ­گری در کشور از جذابیت بالایی برخوردار است، باید دولت جذابیت طرح­هایی مانند شرکت سهام عام پروژه را بالا ببرد و با اعطای مشوق ­ها و امتیازاتی به جذب سرمایه ­ها مبادرت کند. مسیر مهم و جدید در جهت جذب مشارکت سرمایه‌های خرد مردم در جهت توسعه ابرپروژه‌های کشور، تامین مالی مبتنی بر شرکت سهام عام پروژه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.