انتخابات

رهبر معظم انقلاب صبح روز گذشته با اشاره به اینکه مهم‌ترین وظیفه دستگاه قضایی اجرای شجاعانه و بدون ملاحظه عدالت است تصریح کردند: به فرموده امام سجاد(ع)، قوه ‌قضائیه باید به گونه‌ای عمل کند که دشمنان، خود را از ظلم و جور مصون بدانند.

معارض اصلی عدالت «میانه‌رو»ها هستند/ مروری بر الزامات اجرای شجاعانه عدالت در گفت‌وگو با مهدی سیاوشی، عضو هیئت علمی دانشگاه

به گزارش قدس آنلاین، رهبر معظم انقلاب بیان کردند: دوستان نزدیک از جانبداری غیرعادلانه مأیوس باشند؛ که اگر این گونه شود، مسئله بسیار مهم «امنیت روحی و روانی مردم» تأمین خواهد شد.

در همین راستا به نظر می‌رسد برای اجرای شجاعانه عدالت باید الزاماتی را محقق کرد و شاخص‌هایی را برشمرد. 

دکتر مهدی سیاوشی، عضو هیئت علمی دانشگاه معتقد است اجرای شجاعانه عدالت برای نظام جمهوری اسلامی الزامات بسیار مهمی دارد و می‌افزاید: وقوع انقلاب اسلامی بر اساس نگاه الهی به مردم و توجه به آنان است. در مسیر حرکت انقلاب، آنچه قرار است محقق شود تمدن نوین اسلامی است یعنی بستری که انسان را در مسیر الهی تربیت کند. 
تفاوت نگاه انقلاب اسلامی با بقیه نگاه‌های شرقی و غربی در این است که بستری برای تربیت انسان‌های صالح فراهم شده است. الزام اصلی تحقق این نگاه، مسئله عدالت اجتماعی است یعنی ظرف و بستر تحقق تربیت انسان، عدالت است. جامعه‌ای که در آن عدالت محقق نباشد بستری برای تربیت انسان هم فراهم نخواهد شد. استاد سیاوشی معتقد است: انقلاب اسلامی ناظر بر همین هدف به وقوع پیوست. البته تفاوت نگاه عدالت‌محور در انقلاب اسلامی با عدالت در چپ یا پست مدرن بسیار مشهود است. عدالت اجتماعی در جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر نگاه الهی است که بر معنویت بنا نهاده شده و رهبر معظم انقلاب بر این مسئله تأکید ویژه دارند.

این پژوهشگر انقلاب اسلامی ادامه می‌دهد: رهبر معظم انقلاب معتقدند در تحقق عدالت، بحث معنویت شرط اساسی است و اگر کارگزاران اخلاق نداشته باشند نمی‌توان در جامعه انتظار تحقق عدالت را داشت. بحث دوم هم عقلانیت است که بارها مورد تأکید ویژه رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است. به عبارت دیگر شرط دوم تحقق عدالت، عقلانیت در جامعه است یعنی اگر در جامعه اسلامی، کارگزاران و مردم مقید به عقلانیت و معنویت نباشند نمی‌توان از آنان انتظار داشت که اهداف انقلاب اسلامی را محقق کنند. آنچه حائز اهمیت است این است که انجام عدالت با مواجهه‌هایی از جنس لجاجت توأم خواهد شد که هم در تاریخ اسلام و هم در انقلاب اسلامی مصادیق متعددی برای آن موجود است. مصداق بارز آن زمان حضرت امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) است که در بحث عدالت حتی ایشان مجبور شدند در مقابل برادر خود بایستند. اینجاست که باید گفت عدالت نیازمند شجاعتی اینچنین است. علاوه بر همه این‌ها، تحقق شجاعانه عدالت مبتنی بر این است که کارگزار عقلانیت داشته باشد، انسان سالم و پاکی باشد و بتواند این مسئله را در جامعه جاری و ساری کند.

سیاوشی در پاسخ به این پرسش که مصادیق انفعال در مواجهه با عدالت کدام‌ها هستند، می‌گوید: این انفعال شامل بخشی از جریان‌های داخلی و خارجی است. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم حرکت انقلاب اسلامی همواره معارضی از جنس «میانه‌رو»ها داشته است. میانه‌روها کسانی بودند که بر اساس اسناد لانه جاسوسی مشخص شد که ایالات متحده آمریکا به دنبال روی کار آمدنشان بود. افراد و گروه‌هایی مانند جبهه ملی و حزب ملل یا جریان مرحوم سیدکاظم شریعتمداری از جمله این دسته‌اند. میانه‌رو کسی است که تمام دغدغه‌اش حفظ روابط با نظام امپریالیسم و ایالات متحده آمریکاست بنابراین جریان میانه‌رو در مقابل جریان انقلابی می‌ایستد و شکل‌گیری‌اش هم پس از وقوع انقلاب اسلامی و با حمایت آمریکا اتفاق افتاده است. اگر به اسناد لانه جاسوسی مراجعه کنیم رویکردهای این گروه را مشاهده خواهیم کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.