۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۴
کد خبر: 995733

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه‌ قضائیه با تأکید بر اینکه اقدامات در دستگاه قضائی حکم ابلاغ ریاست قوه قضائیه توسط رهبر معظم انقلاب است، اقدامات فناورانه دستگاه قضا را تشریح کرد.

هوشمندسازی نظارت ها در قوه قضائیه

محمد کاظمی‌فر؛ رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه اظهار کرد: سرلوحه همه اقدامات در دستگاه قضائی حکم ابلاغ ریاست قوه قضائیه توسط رهبر معظم انقلاب است که یکی از موارد ۶گانه تأکید ایشان بر استفاده از فناوری‌های نوین و تسهیل دسترسی مردم به خدمات قضائی است.

وی به هوشمندسازی نظارت‌ها و فناوری‌های قضائی در برنامه هفتم توسعه و نسخه روزآمدسازی شده تحول قضائی اشاره کرد و افزود: اکنون حدود ۴۰ درصد از تکالیف سند تحول قضائی مربوط به فناوری‌های نوین و تحول و اصلاحات در دستگاه قضایی است.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه‌ قضائیه خاطرنشان کرد: فناوری‌های نوین موجب تحولات بسیاری در دستگاه قضائی شده است و یکی از کارکردهای فناوری دسترسی آسان مردم به خدمات قضائی است؛ در گذشته مراجعات حضوری بود بعد از آن دفاتر خدمات الکترونیک قضائی راه‌اندازی شد و اکنون محدوده مکانی و زمانی دسترسی به خدمات قضائی برای مردم برداشته شده است و در پهنه جغرافیایی کره زمین و تمامی ۲۴ ساعت شبانه‌روز امکان بهره‌گیری خدمات الکترونیک قضائی خود به صورت برخط و غیرحضوری فراهم است.

کاظمی‌فرد خاطرنشان کرد: اکنون روزانه ۳میلیون ورود به سامانه‌های قضائی صورت می‌گیرد و حال تصور کنید این فرایندها اگر به صورت حضوری بود چه حجم از مراجعات را دربرمی‌گرفت.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه درباره ارائه خدمات به اتباع بیگانه گفت: اکنون اتباع خارجی با همکاری وزارت کشور امکان بهره‌مندی از خدمات قضائی را دارند و در سال گذشته ۱۴۰ هزار نفر از اتباع از خدمات قضایی بهره‌مند شدند.

وی گفت: در برخی از نقاط محروم  هیچ خدمات قضائی وجود نداشت. حرکتی را شروع کردیم و حرکت خدمات جهادی را با کمک دفاتر خدمات شروع کردیم و ۱۷۰۰ نقطه خدمت‌رسانی شد و به‌صورت دوره‌ای انجام می‌شود. مانند ملاقات خانواده زندانی با زندانی و ... که در این حرکت جهادی انجام می‌شود.   

وی افزود: دادرسی الکترونیکی به مرحله خوبی رسیده است و ۸۰ درصد زندانیان به‌صورت الکترونیکی دادرسی انجام می‌شود و سال گذشته ۸۰ درصد بود و الان ۳ درصد هم  افزایش یافته است یعنی ۸۳ درصد شده است.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با بیان اینکه هوشمندسازی نظارت‌ها در حال انجام است، گفت:  مراجعان حرفه‌ای و مجرمان خطرناک و متواری و شاهدان حرفه‌ای و کارچاق‌کن را داشتیم که در این زمینه بانک سامانه اطلاعات موثر اشخاص را داریم و به‌صورت اتوماتیک به رورزسانی می‌شود.  شاهد حرفه‌ای در سند تحول قضائی به ما واگذار شد و اثرات خوبی داشته است.  

وی ادامه داد: سامانه استعلامات هوشمند مالی در بحث شناسایی اموال را داشتیم که امسال توقیف اموال هم اضافه شد.

کاظمی‌فر ادامه داد: الان در ظرف چند   دقیقه  و  با یک دکمه قاضی، اموال را توقیف می‌کند. ۱۲۰۰ پرونده از این مسیر، شناسایی اموال‌شان شکل گرفته است.‌ 

منبع: خبرگزاری تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.