انتخابات

۴ روز پیش روزنامه انگلیسی ‌زبان «اینکوایرر» چاپ فیلیپین به نقل از منابع آگاه مدعی شد که در جریان این حادثه گارد ساحلی چین اقدام به تفتیش یک کشتی فیلیپینی کرد و در این رویارویی، انگشت یک سرباز نیز قطع شد!

خط و نشان کشیدن‌ها ادامه دارد/ از تنش‌های خشونت‌آمیز در دریا تا جملات کلیشه‌ای در خشکی

به گزارش قدس آنلاین، براساس ادعای رسانه‌های محلی، در تازه‌ترین حادثه دریایی میان ملوان‌های فیلیپینی و گارد ساحلی چین در آب‌های مورد مناقشه در دریای جنوبی چین، هشت ملوان فیلیپینی مصدوم شدند.

بعد از این اتفاق، از یک سو نیروهای مسلح فیلیپین مدعی شدند پس از آنکه گارد ساحلی چین «به طور عامدانه و با سرعت بالا به کشتی فیلیپینی کوبید»، یکی از ملوان‌های نیروی دریایی فیلیپین به شدت «مصدوم» شده است. مقامات فیلیپین مدعی شده‌اند که گارد ساحلی چین قایق‌های نیروی دریایی مانیل را با چاقوی نظامی سوراخ و اسلحه‌ آنها را توقیف کردند! و از سوی دیگر، گارد ساحلی چین پیش‌تر اعلام کرده بود: «در جریان تازه ‌ترین تنش، نیروهای گارد ساحلی، کشتی فیلیپینی را از به زور از آب‌ های مورد مناقشه بیرون راندند؛ آنها در تلاش بودند تا از این منطقه تجهیزاتی را به ناو متعلق به (مانیل) که به طور غیر قانونی در این منطقه لنگر انداخته است، منتقل کنند.»

با این وجود این نخستین بار است که گارد ساحلی چین قوانین جدید مداخله را در آب ‌های مورد مناقشه دریای جنوبی چین به اجرا می ‌گذارد. براساس قوانین جدید، پکن می ‌تواند متخلفانی که به طور غیرمجاز وارد آب ‌های مورد مناقشه شده ‌اند را تا ۶۰ روز بازداشت کند.

از جزئیات قوانین جدید چین در دریای چین جنوبی چه می دانید؟

از یک سو پکن روی بیشتر مناطق دریای چین جنوبی ادعا دارد و از 26 خرداد قوانین جدیدی را به اجرا درآورد که براساس آن می ‌تواند خارجی ‌هایی را که از دریای مورد مناقشه چین جنوبی عبور می‌ کنند، بازداشت کند؛ اقدامی که از سوی همسایگان و گروه ۷ به‌منزله ارعاب و تهدید از سوی پکن توصیف شده است، از سوی دیگر، فیلیپین و سایر کشورهای منطقه هم مدعی مالکیت بر بخش‌ هایی از این آبراه مورد مناقشه جهانی هستند.

در این میان، خبرگزاری فرانسه نوشت: بر اساس این قوانین، در صورت پرونده‌ های پیچیده بازداشت ‌ها تا ۶۰ روز هم طول می‌کشند. همچنین کشتی ‌های خارجی که به صورت غیرقانونی وارد حریم آبی چین می ‌شوند، توقیف خواهند شد.

همچنین، فیپلپین گارد ساحلی چین را به رفتاری «غیرانسانی و وحشیانه» علیه کشتی‌ های فیلیپینی متهم کرده و فردیناند مارکوس، رئیس جمهور فیلیپین ماه گذشته میلادی گفته بود که این قوانین جدید باعث تشدید تنش در منطقه می‌ شود.

در چنین شرایطی کشتی‌های گارد ساحلی چین همچنین چندین بار از آب پرفشار علیه قایق‌ های فیلیپینی در آب‌ های مورد مناقشه استفاده کرده‌ اند.

رئیس ارتش فیلیپین در این خصوص گفت: مقام‌های مانیل درباره یکسری اقداماتی برای حفاظت از جان و مال ماهیگیران کشورش در حال بحث و گفت‌وگو هستند.

در این میان، کشورهای عضو گروه هفت (جی۷) نیز آنچه را که «اقدامات خطرناک» از سوی چین در این آبراه توصیف کردند، مورد انتقاد قرار داده و در بیانیه ‌ای گفتند: «ما با اقدامات نظامی ‌گری چین و فعالیت‌ های تهدیدآمیز و قهری چین در دریای چین جنوبی مخالفیم.»

خط و نشان کشیدن ها ادامه دارد/ از تنش های خشونت آمیز در دریا تا جملات کلیشه ای در خشکی

هراسی ندارم

با وجود این شرایط فردیناند مارکوس، رئیس جمهور فیلیپین پس از تنش اخیر نیروی دریایی این کشور و گارد ساحلی چین که به خشونت کشیده شد، مدعی شد که مانیل هرگز از هیچ کشوری هراسی نخواهد داشت.

مارکوس در جریان بازدید از نیروهای فیلیپین مستقر در دریای جنوبی چین، به ملوانان دخیل در تنش دوشنبه هفته گذشته با گارد ساحلی چین، مدال شهامت اهدا کرد. وی در این بازدید گفت: ما هرگز نمی‌هراسیم و هیچ‌کس نمی‌تواند ما را سرکوب کند.

البته در حالی که وزارت خارجه چین در بیانیه‌ ای روایت فیلیپین از این تنش را رد و تاکید کرد که اقدامات مقتضی که گارد ساحلی پکن اتخاذ کرد، کاملاً قانونی، حرفه‌ای و غیر قابل توبیخ و نکوهش است، دیوان دائمی داوری مستقر در لاهه در سال ۲۰۱۶ مدعی شد که مالکیت مبنای قانونی ندارد اما پکن همواره این تصمیم را رد کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.