به گزارش قدس آنلاین سید میعاد صالحی مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه درخواست افزایش قیمت باید در مراجع قانونی مطرح شود و پس از طرح در شورای عالی ترابری به ستاد تنظیم بازار برود، گفت: این مراحل طی شده و منتظر تصمیم ستاد تنظیم بازار هستیم که متناسب با آن قیمت بلیت قطارهای مسافری تغییر میکند.
مدیرعامل راهآهن در خصوص میزان افزایش قیمت بلیت قطارهای مسافری، اضافه کرد: نامه محرمانهای در این رابطه به ستاد تنظیم بازار ارسال شده، اما با خواسته بخش خصوصی موافقت کردیم.
وی همچنین از تکمیل فرآیند ۲ سطح از تهاتر نفت (دو فروند کشتی) خبر داد و در خصوص ظرفیت این کشتیها گفت: دو کشتی نفتی تهاتر نفت با ظرفیت یک تا دو میلیون بشکه مراحل تهاتر نفت را طی کرده و میتوانیم بگوییم در حوزه تأمین ملی حوزه ریلی شاهد یک انقلاب هستیم و طی ۳۳ ماه دولت سیزدهم در حوزه زیربنایی، ناوگان، بهره برداری، مراکز لجستیکی ریلی اقدامات خوبی انجام شده است.
صالحی تصریح کرد: دیروز پروژههای مهمی در استانهای یزد و اصفهان که بیشترین جابجایی بار را دارند، افتتاح شد. ۱۰ بلاک یعنی حدود یک سوم خط دوم بافق-زرین شهر به طول ۵۰۰ کیلومتر در دولتهای قبلی افتتاح شد. یک سوم در ۳۳ ماهه دولت سیزدهم افتتاح شده است، البته دیروز هم ۶ بلاک به طول ۱۰۶ کیلومتر و ارزش روز ۷,۵۰۰ میلیارد تومان افتتاح شد. بنابراین ۱۰ بلاک باقیمانده با پیشرفت ۵۰ درصدی تحویل دولت چهاردهم میشود و آمادگی داریم تا یکسال آینده این پروژه را به اتمام برسانیم. مجموع بهره برداری رسمی خطوط ریلی در دولت سیزدهم به حدود ۸۰۰ کیلومتر رسیده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی از کاهش سانحه ثبت شده در راه آهن خبر داد و افزود: از سال ۹۹ از ۲۳۸ سانحه ریلی که با تدابیر انجام شده در سال گذشته تعداد سوانح ریلی به ۱۸۲ سانحه کاهش یافته و در تمام لکوموتیوهای مسافری دوربین نصب شده که باعث کاهش رفتارهای پرخطر لکوموتیورانها داشته است. به دنبال نصب دوربین در لکوموتیوهای باری هستیم.
وی در ادامه از جابجایی ۲۹.۷ میلیون مسافر در سال ۱۴۰۱ خبر داد و اظهار کرد: سال گذشته با ۲ میلیون افزایش یعنی بیش از ۳۱ میلیون جابجایی مسافر، رکود این بخش شکسته شد.
وی از رشد ۱۱ درصدی حمل بار ریلی (به لحاظ وزن) خبر داد و با اشاره دیگر، گفت: طی ۳۳ ماهه دولت سیزدهم بالغ بر ۴۲۴۷ دستگاه انواع واگن به ناوگان ریلی الحاق شده است. همچنین در این مدت ۳۹۹۰ واگن باری نو به شبکه وارد شده که تماماً با سرمایه گذاری داخلی بوده است.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران از رشد ۱۰۳ درصدی تولید واگن باری نو در مقایسه با عملکرد دولت قبل خبر داد و اضافه کرد: در حوزه واگن مسافری نو و بازسازی شده است. قیمتگذاری دستوری در حوزه مسافری و عدم پرداخت یارانه، جذابیت نسبت حوزه باری کمتر است که با جاری شدن ماده ۱۲ این بخش نیز جذابیت بیشتری برای جذب سرمایه داشته باشد.
صالحی با بیان اینکه طی دولت سیزدهم ۶ ایستگاه سوخت رسانی بهینه در یزد، بافق، چادرملو، سیرجان و… راه اندازی شده است، اظهار کرد: بیش از ۸۰ درصد قطارهای باری موجود در سبک، قطار کامل هستند.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته توانستیم ۸۰۰ واگن کود پتاس از روسیه به طول بیش از ۴۰۰۰ کیلومتر را به بندرعباس ترانزیت کنیم، افزود: همچنین ذغالسنگ روسیه را از مسیر ریلی ترانزیت کردهایم. طی خرداد و تیرماه امسال ۱۳۹ واگن ذغال سنگ روسیه از مسیر ریلی جمهوری اسلامی ایران به سمت هند ترانزیت شده است. مجموع ترانزیت ریلی در دولت سیزدهم ۴.۹ میلیون تن بوده که نسبت به ۳۳ ماه دولت دوازدهم (۳ میلیون تن) حدود رشد ۶۴ درصد را نشان میدهد. کل حمل بار بینالمللی نیز حدود ۲۴ درصد رشد داشته است.
صالحی با اشاره به اینکه در راه آهن ۱۱ هزار پرسنل داریم، یادآور شد: در مسیر تهران-مشهد ۸۰ قطار مسافری طی شبانه روز تردد دارد. حجم این ایستگاه با حجم عملیات خطوط دیگر متفاوت است. برای اولین بار با استفاده از مدل تجربه اتفاق افتاده، برای ۲۱ منطقه ضریب قطارهای باری و مسافری استخراج شد. به این ترتیب فرمولی احصا شد و با در نظر گرفتن همه مولفهها، آئین نامه کیلو متراژ در ۳۰ صفحه تدوین شد. با این آئین نامه بخشی از معیشت پرسنل بهبود یافت.
مدیرعامل راه آهن همچنین با یادآوری استجازه ۱۰ میلیارد دلاری برای توسعه ریلی و جبران عقب افتادگیهای گذشته، اظهار کرد: ۴ خط ریلی از جمله میرجاوه-زاهدان به همراه نوسازی ناوگان از این محل انجام خواهد شد. مجموعاً این ۱۰ میلیارد دلاری برای ۹ خط ریلی و نوسازی ناوگان هزینه خواهد شد.
نظر شما