به گزارش قدس آنلاین، ابوالفضل قربانی، با اشاره به وضعیت اتوبوسهایی که اکنون فعال هستند، اظهار کرد: در بحث حملونقل عمومی یکی از گونههایی که خدمات شایانتوجهی به شهروندان ارائه میکند، اتوبوس محسوب میشود. اتوبوس همواره بهعللی چون راحتی، سرعت و کمهزینهبودن موردتوجه بوده است.
او افزود: در شروع ششمین دورۀ شورای اسلامی شهر اصفهان تعداد اتوبوسهای فعال در حدود ۶۵۰ دستگاه بود. با اقدامات مدیریت شهری در این دوره، تعداد اتوبوسهای کلانشهر اصفهان به ۹۰۰ دستگاه رسید. بخشی از این اتوبوسهای مهیاشده نو بودند و تعدادی نیز با تعمیر اتوبوسهای آسیبدیده به چرخۀ حملونقل شهر وارد شدند.
این مسئول شورای شهرداری درباب اتوبوسهای خریداریشده توضیح داد: اتوبوسهای نویی که خریداری کردیم، تولید و ساخت شرکتهای داخلی است. این اتوبوسها از طریق شهرداریها یا بهطور مستقیم برای خریدشان اقدام کردیم. شماری از این اتوبوسها بهرهبرداری شدهاند و در خدمات شهری جریان دارند و تعداد دیگری هم بهمرور تحویل داده خواهد شد.
او در خصوص افزایش تعداد اتوبوسها تا پایان دورۀ ششم شورای اسلامی شهر اصفهان تأکید کرد: ما در نظر داریم که این تعداد اتوبوس را به دستکم ۱۲۰۰ دستگاه برسانیم. هرچند موانع و مشکلاتی در مسیر اجراییشدن این برنامه وجود دارد. در حال حاضر، قیمت اتوبوس بسیار افزایش یافته است. به بیان دیگر، تأمین مالی این برنامه کار آسانی نیست. با وجود این، در تلاش هستیم تا هم از طریق توان بخش خصوصی و هم ظرفیتهای دردسترس داخلی این هدف را محقق کنیم.
رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حملونقل شورای اسلامی شهر اصفهان به جز هزینۀ هنگفت خرید اتوبوس، یکی دیگر از مشکلات این بخش را کمبود نیروی انسانی دانست و اظهار کرد: با توجه به اینکه فعالیت برای رانندگان پایهیک در دیگر بخشها با مزیتهای بیشتری همراه است، این افراد ترجیح میدهند جذب اتوبوسرانی شهری نشوند.
راهکار کمبود راننده نیز مورد عنایت قربانی قرار گرفت و یادآور شد: بهمنظور جبران کمبود رانندۀ پایهیک در حال پیگیری هستیم که از رانندگان پایهدو و همچنین با صدور گواهینامۀ ویژه برای این اتوبوسها نقص اخیر را برطرف کنیم. صدور گواهینامۀ ویژه را باید بهترین راهکار دانست که از طریق پلیس راهور به آن رسیدگی میکنیم.
این مسئول شهر اصفهان یکی از اهداف و برنامههای شورای اسلامی را اضافهکردن اتوبوسهای برقی در حملونقل شهری معرفی و خاطرنشان کرد: با هدف بهکارگیری اتوبوسهای برقی در شهر اصفهان تعدادی قرارداد نیز امضا شده است تا حدی که دستکم بهصورت آزمایشی مورد استفاده قرار بگیرند. درواقع، ما برای شناخت بهتر نقاط قوت و ضعف چنین سیستمی به یک دورۀ آزمایشی هم نیاز داریم.
او گفت: فعالکردن دستکم ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی هدف مهمی است که مصمیم در سال ۱۴۰۳ آن را عملی کنیم. مسیرهای دقیق این اتوبوسها به وقت خود تعیین میشود، اما قطعاً بخش قابلتوجهی از آنها در مرکز شهر بهرهبرداری خواهند شد.
نظر شما