انتخابات

معاون وزیر جهاد کشاورزی از اجرای ۱۴ پروژه شیلاتی در سواحل مکران خبر داد و گفت از این تعداد هفت پروژه به ساخت بنادر صیادی اختصاص دارد.

 هفت بندر صیادی در سواحل مکران ایجاد می شود/رجیستری همه محصولات شیلاتی برای صادرات

به گزارش قدس آنلاین از وزارت جهاد کشاورزی، «سیدحسین حسینی» با اشاره به ایجاد دبیرخانه توسعه سواحل مکران جهت مدیریت واحد و برنامه جامع از سوی وزارت جهاد کشاورزی، اظهار داشت: این پروژه‌ها در زمینی به مساحت ۶۵‌هزار هکتار اجرایی می‌شوند.

رئیس سازمان شیلات ایران تصریح‌کرد: توسعه تولید آبزیان با مردمی‌سازی و توسعه از سواحل مکران آغاز شده که امیدواریم با استفاده از علم شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانیم به تولید حداکثری برسیم.حسینی یادآور شد: سهم شیلات یک درصد از تولید ۱۲۵ میلیون تنی محصولات کشاورزی است، اما از لحاظ ارزشی ۱۰ درصد کل صادرات را شامل می‌شود. وی گفت: در راستای تامین امنیت غذایی، نقش‌آفرینی شیلات برای تولید ۲.۶ میلیون تن، طی ۱۰ سال آینده دیده شده است.

وی تصریح کرد: صنعت شیلات یکی از ظرفیت های بی بدیل در حوزه سرمایه گذاری و ارزآوری بوده و از اهداف اصلی وزارت جهاد کشاورزی است، سال گذشته ۱۹ همت جذب سرمایه گذاری در بخش شیلات داشتیم که ۹۰ درصد آن توسط بخش خصوصی انجام شده است، در سال ۱۴۰۱، ۱۱.۸ همت سرمایه گذاری در این بخش انجام شده بود که نشان دهنده آن است که ظرفیت هایی بالایی در این صنعت وجود دارد.

رهگیری و شناسنامه دار کردن محصولات صادراتی استاندارد

وی در رابطه با صادرات در حوزه شیلات تصریح کرد: سال گذشته ۲۱۰ هزار تن صادرات محصولات شیلاتی با ارزش ۶۵۰ میلیون دلار را به ۶۷ کشور داشتیم و تنوع محصولات صادراتی شامل تخم چشم زده ماهی، غذای آبزیان و خاویار پرورشی می شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: خاویار صادراتی ما از محل پرورش ماهی خاویاری در ۲۲ استان کشور و حدود ۲۰۰ مزرعه تامین می شود که بالغ بر ۲۱ تن استحصال خاویار داشته ایم.

وی درباره با جهش تولید ماهیان گرمابی در سال گذشته خاطرنشان کرد: میزان تولید ماهیان گرمابی در سال گذشته از ۵ هزار تن به ۳۷ هزار تن افزایش یافته است.

حسینی ادامه داد: با وجود بروز بیماری در مزارع میگو در سال گذشته بالغ بر ۵۰ هزار تن تولید داشتیم و محصولات دیگر آبزی پروری کاهش صادرات میگو را در سال گذشته جبران کرد و از ۱۸۰ هزار تن به ۲۱۰ هزار تن صادرات آبزیان در سال ۱۴۰۲ رسیدیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص برنامه سازمان شیلات برای افزایش صادرات محصولات شیلاتی در سال ۱۴۰۳ گفت: ما رجیستری کردن کل محصولات شیلاتی، رهگیری و شناسنامه دار کردن محصولات صادراتی استاندارد را در دستور کار داریم و امیدواریم با این روند بتوانیم تسهیلگری در راستای افزایش صادرات داشته باشیم.

شناسنامه‌دار کردن مزارع و شناسه‌دار کردن محصولات شیلاتی

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: عملیات شناسنامه‌دار کردن مزارع و شناسه‌دار کردن محصولات شیلاتی توسط تشکل‌های بخش، امسال انجام خواهد شد.

رییس سازمان شیلات ایران افزود: همچنین استفاده از ظرفیت‌های برون سازمانی برای پیشبرد اهداف، تحقق برنامه پنج ساله هفتم توسعه، پیگیری سیاست‌های اقتصاد دریامحور، توسعه سواحل مکران و سایر برنامه‌ها، با مشارکت مردم انجام می‌شود.

حسینی خاطرنشان‌کرد: همچنین امسال استفاده از ۱۵ هزار پایاب کشاورزی در حوزه آبزی‌پروری، توسعه تولید در قفس‌های دریایی، استفاده از تجهیزات پیشرفته از جمله نانو حباب مدنظر است و در این راستا لازم است مشارکت مردم باز تعریف مجدد شود.

برخورد قانونی با صید محاصره‌ای ماهیان تجاری در سواحل کشور

رئیس سازمان شیلات ایران صید محاصره‌ای ماهیان تجاری در آب‌های ساحلی کشور را ممنوع اعلام کرد و گفت: با صید محاصره‌ای ماهیان تجاری در سواحل کشور برخورد قانونی می‌کنیم.

حسینی گفت: اکنون در آب های ساحلی جنوب کشور تعدادی افراد سودجو اقدام به صید محاصره ای یا شب چراغی کرده اند و یگان حفاظت منابع آبزیان سازمان شیلات ایران با هماهنگی مرزبانی ها به شدت با آنها برخورد می کند.

رئیس سازمان شیلات ایران اضافه کرد: از آنجایی که مافیای قدرت و سودجو پشت این صیدهای ساحلی هستند، صیادان و مردم در شناسایی آنها به ما کمک می کنند.

وی اظهارداشت: موضع گیری ما همواره تاکید بر روش های صید مناسب بر اساس مجوزهای صادره است و اگر فعالیتی در دریا و سواحل، مجوزی نداشته باشد، ممنوع است.

حسینی از مردم خواست به محض مشاهده صید محاصره ای گونه های تجاری در آب های ساحلی به ادارات شیلات در استان ها، شهرستان ها و پایگاه های حفاظت از منابع آبزیان در نقاط مختلف اطلاع دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.