انتخابات

لالایی خواندن در کشورها و سنت‌های مختلف رایج است و در هر مکان، شمایل خاص خود را دارد اما طبق تحقیق متخصصان، مشخص شده است که لالایی یا آواز خواندن برای کودکان، تاثیر قابل توجهی بر رشد آنها دارد.

زمان کودکی در اولین مرحله برای بیشتر ما یادآور صدای آهنگین مادر و پدر پیش خواب است که اشعار متفاوت را زمزمه‌وار در گوش ما می‌خواندند.

چند سال پیش پژوهشی انجام شد و از نتایج آن آمار ناراحت ‌کننده‌ای به دست آمد؛ در این پژوهش مشخص شد به طور متوسط تنها یک سوم از والدینی که فرزند کوچک‌تر از ۵ سال دارند، برایشان لالایی می‌خوانند.

آمار ذکر شده از این جهت مایوس کننده است که بسیاری از محققان جهان، لالایی را یکی از ابرقدرت‌های والدین و موثر در رشد کودک در زمینه‌های مختلف می‌دانند. این آمار نشان می‌دهد تعداد قابل توجهی از والدین از این قدرت خبر ندارند و نتایج مهم آن را نمی‌دانند.

تحقیقات ثابت کرده‌اند آواز خواندن باعث آرام شدن کودک می‌شود و به او اجازه می‌دهد از نظر روانی احساس امنیت و آرامش داشته باشد. این کار همچنین رابطه کودک و والدین را نزدیک‌تر می‌کند؛ اما این اتفاق به معنای وابستگی افراطی فرزند شما نیست بلکه به این دلیل است که کودک با این کار در حالت آرامش قرار می‌گیرد و در آینده نیز به شکل ناخودآگاه والدینش را نقاط امن زندگی‌اش می‌داند.

نتیجه لالایی خواندن که خواب آرام تلقی شد، خود دارای فواید زیادی است؛ به عنوان مثال کودکی که خواب باکیفیت را تجربه می‌کند، ضربان قلبش منظم می‌شود، میزان استرسش کاهش پیدا می‌کند و بهتر وزن می‌گیرد.

صدای بد والدین یا صداهای جذاب اینترنتی؟!

مسئله دیگری که توجه محققان را به خود جلب کرده است، تاثیر متفاوت لالای خواندن والدین برای کودکان و پخش لالایی از طریق گوشی‌های هوشمند است. دانشمندان معتقدند نتایج مدنظر تنها با صدای مستقیم والدین حاصل می‌شود و صداهای ضبط شده و لالایی‌های اینترنتی به کار نمی‌آیند.

شاید بتوان یکی از علل کاهش لالایی خوانی در دهه‌های اخیر را گوشی‌های هوشمند و بستر گسترده اینترنت دانست که والدین برای سهولت کار خودشان سراغ آنها می‌روند.

برخی افراد به بهانه اینکه گمان می‌کنند صدای خوب و مطلوبی ندارند، از لالایی و آواز خواندن برای فرزندانشان اجتناب می‌کنند. اما باید بدانند که صدای هر پدر و مادری برای فرزندش همراه با آرامش و امنیت بوده و هیچ ارتباطی با زیبایی‌های عرفی صدا ندارد.

دلایل متفاوتی وجود دارد که توصیه می‌شود والدین از پخش صداهای ضبط شده پرهیز کنند و از صدای خودشان استفاده کنند. اولین دلیل این است که کودکان با آواز خواندن احساس پشتیبانی و امنیت بیشتری را احساس می‌کنند. هنگامی که صدای منحصر به فرد شما در گوش فرزندتان می‌پیچد، تاثیر بسیار متفاوت و شگفت‌انگیزی خواهد داشت؛ مطمئن باشید یک صدای ضبط شده هر چقدر هم به نظر شما از صدایتان جذاب‌تر باشد، نتیجه مطلوب را نصیب شما نخواهد کرد. فرزند شما به یک لالایی "مادرانه" یا "پدرانه" احتیاج دارد نه صرفا یک صدای خوب!

لالایی نشد، زمزمه کنید

اما اگر باز هم پس از این شنیدن این موارد احساس می‌کنید نمی‌توانید بلند لالایی یا آواز بخوانید، به هیچ عنوان از زمزمه کردن غافل نشوید. زمزمه یکی از راه‌هایی است که کودک می‌تواند عشق و محبت شما را دریافت کند.

با اینکه زمزمه کردن نمی‌تواند جایگزینی برای لالایی‌های متفاوت باشد اما می‌تواند بخشی از احساس خوبی که فرزندتان نیاز دارد را به او منتقل کند.

در نهایت اگر برای رشد بهتر فرزندتان به لالایی خواندن روی آوردید، نیاز است چند نکته را رعایت کنید.

در مرحله اول مراقب میزان بلندی صدایتان باشید. هنگام لالایی خواندن نیاز نیست بلندتر از حالت معمول صدا تولید کنید.

گام دوم مربوط به انتخاب ترانه و لالایی است. بهتر است سراغ ترانه‌هایی بروید که ریتم منظمی دارند. این ترانه‌ها می‌تواند جریان مشخصی در فرزند شما ایجاد کند تا خواب را تجربه کند.

اگر هم به این نتیجه رسیدید که از صداهای ضبط شده استفاده کنید، سعی کنید از صداهای طبیعی مثل ضربان قلب، باد، باران یا صدای حیوانات کمک بگیرید.

منبع: sharp

ترجمه: تکتم شریفی نژاد خبرنگار تحریریه جوان قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.