انتخابات

۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۰
کد خبر: 997765

نرخ سکه در بازار روز گذشته وارد کانال ۴۳ میلیون تومانی شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد نرخ کالای مذکور از روزهای ابتدایی اردیبهشت ماه تاکنون زیر سقف ۴۳ میلیون تومانی معامله شده است.

چرا سکه گران شد؟

به‌گزارش قدس آنلاین، نرخ سکه در بازار روز گذشته وارد کانال ۴۳ میلیون تومانی شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد نرخ کالای مذکور از روزهای ابتدایی اردیبهشت ماه تاکنون زیر سقف ۴۳ میلیون تومانی معامله شده است در نتیجه می‌توان گفت که نرخ سکه طلا طرح جدید در سقف ۷۲ روزه خود قرار گرفته است. تحلیلگران تغییر مسیر دارایی‌های خارج شده از بورس به سمت بازار طلا را عامل این رشد نرخ می‌دانند.

نظر بسیاری از کارشناسان بر این است که شرایط بازارهای داخل کشور مجددا در شرایط ریسکی قرار گرفته‌اند. شرایط دوقطبی انتخابات داخل و رویکردهای متضاد هر یک از نامزدها موجب شکل‌گیری برخی سوگیری‌ها از سوی فعالان بازار شده است. عده‌ای از معامله‌گران با در نظر گرفتن احتمال پیروزی جبهه تندرو در انتخابات روز جمعه آتی معتقدند که چشم‌انداز روابط خارجی کشور تیره‌تر خواهد شد و در نتیجه اقدام به پوشش ریسک‌های خود تحت تاثیر این سناریو کرده‌اند. آمارهای رسمی منتشر شده حاکی از آن است که در ۴ روز اخیر فعالان بورسی به‌صورت متوالی شاهد خروج سرمایه از این بازار بوده‌اند.

به گفته کارشناسان این بازار در روزهای اخیر تنها از محل فروش سهم در بازارهای بورس و فرابورس، معامله‌گران رقمی به میزان هزار و ۳۱۱ میلیارد تومان را خارج کرده‌اند. به‌طور کلی رفتار فعالان بازار در سال‌های اخیر نشان می‌دهد درصورتی که بازار جایگزینی مانند مسکن و خودرو در رونق نباشد، سرمایه‌های تخلیه شده از بورس به سمت بازار ارز و سکه روانه می‌شود. در نتیجه به عقیده کارشناسان حضور نرخ سکه طلا در سقف ۷۲ روزه خود می‌تواند ناشی از شارژ بورسی بازار سکه باشد.

اما بررسی اخبار منطقه‌ای نشان می‌دهد اخبار انتخاباتی تنها ریسک‌های موجود در بازار را تشکیل نمی‌دهد. سیگنال منتشر شده از غرب آسیا خبر از افزایش تنش‌های نظامی میان رژیم صهیونیستی و لبنان می‌دهد. مقامات اسرائیلی از حمله قریب‌الوقوع نظامیان خود به لبنان سخن گفته و در مقابل مقامات ایران نیز حمایت رسمی خود از حزب‌الله درصورت وقوع این حمله را اعلام کرده‌اند. در نتیجه به نظر می‌رسد دیگر عاملی که مسبب افزایش جذابیت سکه برای فعالان بازار شده همین موارد مربوط به درگیری‌های نظامی منطقه‌ای است.

چرا که به‌طورکلی طلا به عنوان امن‌ترین دارایی شناخته شده و در مواردی که ریسک درگیری نظامی در نقطه‌ای از جهان وجود داشته باشد اقبال معامله‌گران به فلز زرد افزایش می‌یابد.  دیروز سه‌شنبه ۱۲ تیر ماه روند نرخ قطعات مختلف سکه طلا افزایشی بود. هر قطعه سکه طلا طرح جدید که در بازار روز دوشنبه در نیمه کانال ۴۲ میلیون تومانی معامله می‌شد در عصر دیروز با رشد ۴۹۰ هزار تومانی وارد کانال بالاتر شده و در رقم ۴۳ میلیون و ۱۴۰ هزار تومان معامله شد.

نیم سکه نیز در بازار دیروز رشد نسبتا قابل توجه ۳۵۰ هزار تومانی را تجربه کرد و در رقم ۲۴میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به فروش رسید. این درحالی است که ربع سکه روز گذشته تنها حدود ۱۰۰ هزار تومان گران‌تر از نرخ پیشین معامله شد. همچنین شایان ذکر است که اسکناس دلار آزاد در بازار عصر سه‌شنبه با رشد ۱۰۰ تومانی در رقم ۶۱هزار و ۸۵۰ تومان به فعالیت روزانه خود پایان بخشید.

منبع: تجارت‌نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.