از زمانی که بایدن رئیس جمهور فعلی آمریکا در مناظره انتخاباتی اش، خوب ظاهر نشد حزب دمکرات آمریکا نگرانی هایی در این زمینه پیدا کرد و برخی هم با معرفی کاملا هریس، او را جایگزین احتمالی بایدن معرفی کرده اند اما گویا این بازی تمام نشده است.

پای چه کسانی به انتخابات آمریکا در میان است؟/ کاملا هریس: بایدن و دیگر هیچ!

به گزارش قدس آنلاین، با وجود اینکه حزب دمکرات طی روزهای گذشته از کاملا هریس که معاون فعلی رئیس جمهور آمریکا است به عنوان جایگزین احتمالی بایدن پرده برداشتند اما او گویا موافق این جایگزینی نیست، آن طور که هیل گزارش داده، هریس در جریان مصاحبه با شبکه خبری سی‌بی‌اس نیوز، ضمن حمایت از بایدن اینطور عنوان کرد: جو بایدن نامزد ماست. ما یک بار ترامپ را شکست دادیم و بار دیگر هم او را شکست خواهیم داد. حتی زمانی که در این برنامه از هریس سوال پرسیده شد، در صورت لازم آماده است تا جایگزین بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا شود، او با دادن پاسخ منفی عنوان کرد: به این موضوع که معاون جو بایدن هستم، افتخار می‌کنم.

اما کاملا هریس دقیقا چه کسی است و چه اطلاعاتی از او وجود دارد؟

در پاسخ به این سئوال می توان گفت، هریس بانوی ۵۹ ساله سیاه پوستی است که هم اکنون نیز به‌عنوان معاون اول بایدن ایفای نقش می‌ کند، هریس در بین برخی دموکرات‌ ها هم از محبوبیت کافی برخوردار است؛ به‌طوری‌ که برخی از آن‌ ها خواستار جایگزینی او با بایدن شده‌ اند. «تیم رایان»، از قانون‌گذاران سابق کنگره آمریکا و نامزد پیشین انتخابات ریاست‌ جمهوری، انتخاب کامالا هریس را بهترین راه پیش روی دموکرات‌ ها توصیف کرده است، آن طور که رسانه های آمریکایی پیش بینی کرده اند، زن بودن و سیاه‌پوست بودن او می‌تواند برای او مزیت‌ به‌حساب بیاید و باعث شود تا آرای بخشی از جامعه آمریکا را به خود اختصاص دهد.

این رسانه ها حتی اعلام کرده اند که انتخاب او به‌عنوان رئیس‌جمهور می‌تواند کمترین تغییر سیاست و تنش را در کاخ سفید دنبال داشته باشد؛ زیرا او هم اکنون نیز در جریان تمام تصمیمات هست. از سوی دیگر، برخی دیپلمات‌های خارجی، تیم قوی بایدن را ناجی او در شرایط کنونی بیماری و ضعف‌های روانی و جسمی او می‌دانند.

این در حالی است که نظرسنجی های انجام شده نتایج دیگری را مشخص کرده اند، به عنوان مثال، نظرسنجی ای که اوایل سال جاری میلادی در مورد هریس انجام شده است؛ از پایین‌بودن محبوبیت او خبر می‌دهد. ۵۳ درصد از رأی‌دهندگان، عملکرد او را منفی توصیف کرده‌ و تنها ۲۸ درصد، عملکرد هریس را مثبت ارزیابی کرده‌اند. این آمار پایین در نظرسنجی‌ها، بیشترین چیزی است که دموکرات‌ها را برای جایگزینی هریس مردد می‌کند.

اما بعد از کاملا هریس، نام چه کسانی برای انتخابات و جایگزینی بایدن معرفی شده است؟

گوین نیوسام ۵۶ساله، فرماندار کنونی کالیفرنیا، گرچن ویتمر بانوی فرماندار میشیگان، پیت بوتجج شهردار ساوث بند در ایندیانا و جاش شاپیروی ۵۱ساله فرماندار ایالت پنسیلوانیا از جمله افراد پیشنهادی محسوب می شوند.

آن طور که در رسانه های آمریکایی گمانه زنی هایی منتشر شده، پنسیلوانیا از جمله ایالت‌ های چرخشی یا خاکستری به شمار می‌ رود به این معنا که از حزب خاصی حمایت نمی‌کنند و در هر انتخابات رأی آن‌ ها در نتیجه انتخابات بسیار تعیین‌ کننده خواهد بود. پیش‌ ازاین، جمهوری‌ خواهان از احتمال انتخاب جاش شاپیروی به‌عنوان جایگزین بایدن خبر داده بودند. آمار خوب او در نظرسنجی‌ ها از مزیت‌ های او به شمار می‌ رود.

«شهردار پیت» یا همان پیت بوتجج از گزینه‌های دیگر جانشینی بایدن است. او در سال ۲۰۲۰ خود را به‌عنوان یک رقیب جدی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا معرفی کرده بود. البته مشکلات عدیده در حوزه حمل‌ونقل و آمار پایین شهردار پیت در نظرسنجی‌ ها، می‌تواند مانعی جدی برای حضور او به‌عنوان نامزد دموکرات‌ ها باشد.

گرچن ویتمر که پیش‌ از این نسبت به حضور در انتخابات ریاست‌ جمهوری علاقه نشان داده است؛ فرماندار میشیگان بوده و با رأی بسیار خوبی در سال ۲۰۲۲ دوباره به‌عنوان فرماندار این ایالت منصوب شده است.

گوین نیوسام یکی دیگر از گزینه‌ های اصلی جایگزینی بایدن که در ماه‌ های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است، او در یک سال گذشته در بسیاری از مراسم‌ های رسمی در بالاترین سطح حضور داشته است. ضمن اینکه سفرهای او به چین و اسرائیل نیز گمانه‌ زنی‌ ها در مورد او را تقویت می‌ کند. نیوسام هم اکنون نیز به چین سفر کرده است. بااین‌ وجود، او بارها با اتخاذ موضعی دیپلماتیک، اعلام کرده است که برنامه‌ ای برای حضور در انتخابات به‌عنوان جایگزین بایدن ندارد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.