عضو مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مصوبه هیئت وزیران مبنی بر اینکه مالیات ­دهندگان می ­توانند خودشان محل هزینه­ کرد مالیات پرداختی­ شان را مشخص کنند بسیار کار مثبت و مهمی است و این امر نتایج مثبتی در فضای مالیات­ دهی کشور خواهد داشت.

غضنفری در گفت‌وگو با قدس: مالیات ­دهندگان می‌توانند محل هزینه­ کرد مبالغ پرداختی را مشخص کنند

مالیات­ ستانی دقیق و هوشمند یکی از ویژگی­های کشورهای پیشرفته به شمار می­رود. در کشور ما فرهنگ مالیاتی وجود ندارد. زیرا این طور تصور می­کنیم که باید برای اداره کشور به درآمدهای نفتی متکی باشیم و نیازی به دریافت مالیات حقه از همگان نداریم. در حالی که مالیات جزو منابع درآمدی پایدار دولت­ها محسوب می­ شود و می­ تواند منبعی مطمئن برای بودجه ­ریزی کشور باشد.

دریافت مالیات حقه و به کار انداختن آن در راستای ارائه خدمات بهتر و بیشتر به مردم به معنای بازتوزیع ثروت در کشور است. این اقدام مزیت ­های فراوانی دارد و زمینه را برای توسعه و آبادانی کشور مهیا می­ کند.

به زعم کارشناسان، اقداماتی مانند مصوبه اخیر هیئت وزیران مبنی بر مشارکت مالیات­ دهندگان در تعیین محل هزینه کرد درآمدهای مالیاتی و اطلاع ­رسانی در مورد این که مالیات­ ها در کجا هزینه شده ­اند، اثر بالایی در بهبود وضعیت مالیات­ستانی در کشور دارند. بر اثر این اقدامات، مردم انگیزه بیشتری برای مالیات ­دهی خواهند داشت و فرهنگ مالیاتی کشور تقویت می­ شود.

طی سالیان طولانی، فاصله گرفتن از درآمدهای مالیاتی در بودجه­ ریزی کشور مدنظر بود. در دولت سیزدهم اقدامات عملی در این زمینه انجام شد و بستر برای مالیات­ ستانی دقیق مبتنی بر اطلاعات فراهم شد.

نظرات کامران غضنفری، عضو مجلس شورای اسلامی را در خصوص مصوبه اخیر هیئت وزیران و آخرین دستاورد دولت سیزدهم در حوزه مالیاتی مبنی بر مشارکت مالیات­ دهندگان در تعیین محل هزینه­ کرد مالیات پرداختی­ شان در ادامه می­ خوانید.

بانک­ها با درآمدهای بالایی که کسب می­ کنند، باید هدف مالیات­ ستانی قرار بگیرند

غضنفری عضو مجلس شورای اسلامی با اشاره به این موضوع که مالیات یکی از مهم­ترین منابع درآمدی پایدار دولت­ها محسوب می­ شود و کشورهای پیشرفته برای امور جاری دولت از این منبع درآمدی بهره می­برند، تصریح کرد: مالیات­ ستانی حقه از همگان به درستی در دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفت. به این ترتیب، می ­توانیم از تکیه بر درآمدهای نفتی فاصله بگیریم و در بودجه­ ریزی بر درآمدهای مالیاتی تکیه کنیم.

وی ادامه داد: تکیه بر درآمدهای نفتی برای اداره کشور معایبی دارد. مهم­ترین موضوع این است که نفت جزو سرمایه­ های بین نسلی است و نباید از آن برای امور جاری کشور بهره ببریم. از طریق دریافت مالیات­ ستانی حقه و عادلانه از همگان می توانیم هزینه­ های جاری دولت را از این محل تأمین کنیم.

این عضو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: هر کسی که در کشور فعالیت اقتصادی انجام می­دهد و سودی دارد باید متناسب با درآمدش مالیات بپردازد. به طور مثال، بانک­ها که درآمدهای بالایی کسب می­ کنند، باید هدف مالیات­ ستانی قرار بگیرند.

باز شدن مسیر حکمرانی مالیاتی مردم جهت تعیین نحوه هزینه کرد مالیات ها

غضنفری تصریح کرد: مصوبه هیئت وزیران مبنی بر اینکه مالیات­ دهندگان می ­توانند خودشان محل هزینه ­کرد مالیات پرداختی ­شان را مشخص کنند بسیار کار مثبت و مهمی است و این امر نتایج مثبتی در فضای مالیات­ دهی کشور خواهد داشت. نتیجه حکمرانی مالیاتی مردم بر نحوه هزینه ­کرد درآمدهای مالیاتی بسیار مثبت خواهد بود و مردم از این پس با میل و رضایت خود به پرداخت مالیات و همچنین تعیین محل هزینه‌کرد آن حرکت خواهند کرد.

وی ادامه داد: اقدام مورد نظر، این احساس را در مالیات­ دهندگان ایجاد می­ کند که مالیات پرداختی­ شان برای کار مفیدی صرف می­ شود. این احساس رضایت خوب است و نتایج مثبتی در فضای مالیاتی کشور خواهد داشت.

عضو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: هر چقدر مردم بیشتر در جریان امور باشند و از این موضوع که درآمدهای مالیاتی در کجا هزینه می­ شوند اطلاع داشته باشند، بهتر است. به این ترتیب، مالیات ­دهندگان با رضایت بیشتری اقدام به پرداخت مالیات می کنند.

صرف درآمدهای مالیاتی در حوزه بهداشت و درمان یکی از نمودهای عدالت اجتماعی

غضنفری نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی گفت: نیاز است دولت چهاردهم نیز اهتمام ویژه ­ای به حوزه مالیاتی کشور داشته باشد. نقاط قوت و روندهای درست باید ادامه پیدا کند و نقاط ضعف برطرف شود.

عضو مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مالیات­ ستانی صحیح و مبتنی بر اطلاعات در نهایت به نفع کل کشور و مردم است. این امر می ­تواند در ایجاد عدالت اجتماعی و بازتوزیع ثروت در کشور موثر باشد. به طور مثال، به کار انداختن درآمدهای مالیاتی در حوزه بهداشت و درمان می ­تواند یکی از نمودهای افزایش و بهبود ارائه خدمات به مردم و افزایش عدالت اجتماعی در کشور باشد.

لزوم اختصاص بخشی از درآمدهای مالیاتی به شهرداری ­های مناطق کم برخوردار کشور

عضو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بخشی از درآمدهای مالیاتی به شهرداری ­ها اختصاص یافته است تا از آن در راستای ارائه خدمات به مردم بهره بگیرند. این اقدام خوبی است. باید در این زمینه به جزئیات دقت کنیم و شاید بهتر باشد که سهم بیشتری برای شهردار ی­های مناطق کمتر برخوردار در نظر بگیریم. شهرداری ­های کلان­شهرها معمولاً منابع درآمدی خوبی دارند و نیازی به منابع درآمدی مالیاتی ندارند. اما شهرداری­ های مناطق کمتر برخوردار نیاز به حمایت بیشتری دارند تا بتوانند به ارائه خدمات بیشتر به مردم مبادرت کنند.

وی ادامه داد: در کشورهای دنیا این موضوع رایج است که از درآمدهای مالیاتی برای امور جاری کشور بهره گرفته شود. طی سالیان دراز این موضوع جزو سیاست­های کلان کشور بود که از درآمدهای نفتی در بودجه­ریزی فاصله بگیریم. خوشبختانه در دولت سیزدهم گام­های عملی در این زمینه برداشته شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.