یک کارشناس انرژی: دولت سیزدهم ایران با چالش‌های راهبردی مهمی در مسیر تحریم‌ها و پیگیری رشد و توسعه اقتصادی مواجه بود. دولت با اتخاذ رویکرد دوگانه توامان تلاش برای رفع تحریم‌ها با مذاکرات و خنثی سازی تحریم ها با دیپلماسی فعال انرژی توانست سرمایه گذاری خارجی را جذب کند.

عبور از تحریم‌ها با تکیه بر دیپلماسی فعال انرژی ایران در جذب سرمایه‌گذار خارجی و رشد اقتصادی پایدار

فرشاد جامع کارشناس انرژی در رابطه با رویکرد دولت سیزدهم در زمینه خنثی‌سازی و بی‌اثر کردن تحریم‌های علیه صنعت نفت و گاز ایران در دولت سیزدهم گفت: دولت سیزدهم چه در عرصه خارجی و چه در عرصه داخلی در بخش نفت و گاز بسیار مثبت عمل کرده است و توانسته است که نه تنها رشد اقتصادی خوبی در این بخش کسب کند؛ بلکه توانسته است که به پشتوانه دیپلماسی فعال انرژی، جذب سرمایه‌گذار خارجی نیز داشته باشد و مسیر خنثی‌سازی و بی‌اثر کردن تحریم‌ها را بپیماید و در نهایت منجر به رشد 300 درصدی صادرات نفت خام ایران و رشد پایدار 4 درصدی در هر سه سال دولت سیزدهم شد.

وی در ادامه در رابطه جمع‌آوری گازهای همراه در پایان 1404 با پیگیری و سرمایه‌گذاری دولت سیزدهم در این زمینه و به کارگیری توان داخلی دانش‌بنیان کشور در همین راستا گفت: دولت سیزدهم علاوه بر جذب سرمایه گذاری خارجی، بر کاهش اتلاف و افزایش ظرفیت تولید در صنعت نفت و گاز نیز تمرکز کرد. تلاش برای جمع آوری گازهای مرتبط و کاهش گازهای مشعل ابتکارات کلیدی برای افزایش ظرفیت تولید و کاهش هدر رفت گاز بود. طرح کاهش سوختن و هدررفت گازهای مشعل به صفر تا پایان سال 1404 یک هدف جسورانه و بلندپروازانه بود که نه تنها ظرفیت تولید را افزایش می داد بلکه به پایداری محیط زیست نیز کمک می کند.

این کارشناس انرژی در ادامه با اشاره به دیپلماسی فعال انرژی که سبب شد خنثی‌سازی تحریم‌ها در کنار رفع مذاکره با تحریم‌ها به صورت توامان تداوم یابد و متوقف نشود؛ اظهار کرد: موفقیت دولت سیزدهم در جذب سرمایه گذاری خارجی، دستیابی به رشد اقتصادی و تقویت جایگاه ایران در بخش انرژی، اهمیت برنامه ریزی استراتژیک و دیپلماسی فعال را نشان داد. ایران با پیگیری مذاکرات برای رفع تحریم ها و خنثی سازی همزمان تاثیر تحریم ها از طریق اقدامات نوآورانه، توانست شرایط چالش برانگیز را پشت سر بگذارد و فرصت های جدیدی برای رشد و توسعه ایجاد کند.

جامع در خاتمه گفت: دولت سیزدهم ایران با چالش‌های راهبردی مهمی در مسیر تحریم‌ها و پیگیری رشد و توسعه اقتصادی مواجه بود. دولت با اتخاذ رویکرد دوگانه توامان تلاش برای رفع تحریم‌ها با مذاکرات و خنثی سازی تحریم ها با دیپلماسی فعال انرژی توانست سرمایه گذاری خارجی را جذب کند، رشد اقتصادی بالای 4 درصد را به دست آورد و جایگاه ایران را در بخش انرژی تقویت کند. موفقیت استراتژی دولت اهمیت دیپلماسی فعال و برنامه ریزی استراتژیک را در غلبه بر موانع و پیشبرد پیشرفت اقتصادی برجسته کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.