اکران عمومی فیلم «یادگار جنوب» ساخته حسین دوماری و پدرام پورامیری (که در ۱۱ رشته جشنواره فجر۴۱ نامزد دریافت جایزه شد و سه جایزه را به دست آورد) پس از دو سال از فردا آغاز می‌شود.

«یادگار جنوب» از فردا روی پرده می‌رود/ توقف اکران کمدی‌ها

به گزارش قدس آنلاین، فیلم سینمایی «یادگار جنوب» به کارگردانی حسین دوماری و پدرام پورامیری و تهیه کنندگی مجتبی رشوند با پخش «شایسته فیلم» به سرگروهی پردیس مگامال (که سرگروه فیلم «کوچه ژاپنی‌ها» محسوب می‌شود، از فردا چهارشنبه ۲۰ تیر روی پرده سینماهای کشور خواهد رفت، ضمن آن که نمایش فیلم‌های کمدی روی پرده (شامل «تمساح خونی»، «تگزاس۳»، «سال گربه»، «خجالت نکش۲» و…) تا بعد از دهه اول ماه محرم متوقف خواهد شد.

برای مخاطبانی که فیلم «شنای پروانه» را (که بر اساس فیلمنامه دوماری و پورامیری ساخته شد) یا سریال نمایش خانگی محمد کارت یعنی «یاغی» (که این دو جزو نویسندگانش بودند) را دوست دارند و فیلم «جان دار» را هم دیده‌اند، «یادگار جنوب» می‌تواند فیلمی جذاب باشد. فیلمی عاشقانه با روایت غیرخطی، یک گریم متفاوت از صابر ابر و بازی‌های متفاوت وحید رهبانی و الناز شاکردوست که برای اولین بار در جشنواره چهل و یکم فیلم فجر دیده شد و در رشته بهترین فیلم (مجتبی رشوند)، بهترین فیلمنامه (حسین دوماری و پدرام پورامیری)، بهترین فیلمبرداری (میلاد پرتو)، بهترین تدوین (پویان شعله‌ور)، بهتری چهره‌پردازی (مونا جعفری)، بهترین بازیگر نقش مکمل زن (سحر دولتشاهی)، بهترین بازیگر نقش اول مرد (وحید رهبانی) نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد و سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس (سارا سمیعی)، بهترین صدا (امیر نوبخت و علیرضا علویان) و دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (پژمان جمشیدی) به این فیلم اهدا شد.

وحید رهبانی، الناز شاکردوست، پژمان جمشیدی، مسعود کرامتی، ساناز سعیدی با حضور سحر دولتشاهی و صابر ابر بازیگران فیلم سینمایی «یادگار جنوب» هستند.

 داستان فیلم درباره عشق یک دختر و پسر است و ازدواج آن‌ها در حالی که دختری در کما است و ازدواج آن‌ها باعث می‌شود شرایط پیچیده‌ای رخ دهد.

چند نکته درباره فیلم

_یادگار جنوب به تهیه‌کنندگی مجتبی رشوند کاملا در بخش خصوصی ساخته شده است.
_روایت غیرخطی فیلمنامه جزو نقاط قوت کار است که در کنار کارگردانی خوب باعث شده یادگار جنوب جزو پدیده‌های جشنواره چهل و یکم فجر باشد.
_گریم متفاوت صابر ابر در یادگار جنوب مخاطب را تا مدتی از نمایش فیلم غافلگیر می‌کند. گریم او آنقدر سنگین بود که گاهی در هنگام اجرای گریم بیهوش می‌شد.
_وحید رهبانی و الناز شاکردوست بازی‌های خوبی را در این فیلم از خود نشان دادند.
_پدرام پورامیری و حسین دوماری در ساخت فیلم جاندار نشان دادند جزوی از استعدادهای آینده سینمای ایران هستند. نوشتن فیلمنامه‌های شنای پروانه و یاغی به همراه محمد کارت تاییدی بر این مهم است.
_این فیلم عاشقانه که اوایل تابستان امسال در تهران، گرمسار و قشم فیلمبرداری شده است، پربازیگرترین فیلم چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر محسوب می‌شود.
_حسین دوماری و پدرام پورامیری نگارش دو اثر پرطرفدار «شنای پروانه» و سریال «یاغی» را در کارنامه خود دارند.
_همچنین فیلم قبلی این دو کارگردان جوان با عنوان جاندار که در سال ۹۷ ساخته شد، در سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم بخش نگاه نو شد و از سوی مخاطبان و منتقدان مورد تحسین قرار گرفت.
_در نخستین روزهای بلیت‌فروشی جشنواره با استقبال ویژه‌ای از سوی مخاطبان همراه شده و به سانس فوق‌العاده رسیده است.

این فیلم کاملا و ۱۰۰ درصد مستقل است

مجتبی رشوند تهیه‌کننده فیلم یادگار جنوب در نشست خبری جشنواره فجر ۱۴۰۱ عنوان کرد:آنچه دیدید زحمات همه گروه است.من فکر می‌کنم که مخاطب ما به بلوغ رسیده و شاید به دنبال یک استاندارد در محتوا و اجرا است.مخاطبان به سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی برتر دنیا دسترسی دارند. این گونه فیلم ساختن نه‌تنها ریسک‌نبود بلکه در همین ۲ روز که از جشنواره گذشته متوجه شدم که مردم آن را دوست داشتند. این فیلم کاملا و ۱۰۰ درصد مستقل است و در این رقابت‌ها تنها فیلم ما بوده که مستقل بوده و با پول سرمایه‌گذار خصوصی ساخته شده‌است‌.‌ تاکید میکنم که این فیلم چه در تفکر و چه در سرمایه مستقل بوده است.‌

همچنین حسین دوماری کارگردان یادگار جنوب گفت: سال ۹۷ بعد از ساخت فیلم سینمایی جاندار گفتیم که فیلم بعدی ما یک عاشقانه جنون‌آمیز است و از همان زمان می‌دانستیم چه می‌خواهیم‌ بسازیم‌.یکی از ملاک‌های اصلی ما درنظر گرفتن مخاطب بوده و همیشه سعی کردیم بتوانیم مخاطب را جذب کنیم چون سینما بدون مخاطب لنگ‌ میزند. البته در این فیلم می‌خواستیم علاوه بر حفظ مخاطب، فیلم متفاوتی را در سینمای ایران بسازیم و قدمی در این راستا برداریم.‌
در فیلمنامه روایت غیرخطی داشتیم و می‌خواستیم‌ از مضمون به ساختار برسیم. وقتی مضمون این است که در گذشته ماندن باعث بازماندن از آینده می‌شود، نباید در یک ساختار خطی روایت شود و به همین دلیل سراغ ساختار غیرخطی رفتیم.
دقت داشته باشید ساختار غیر خطی هیچ‌مدل و الگویی ندارد و وابسته به خلاقیت فیلمساز است چرا که بدان انگ‌ کپی می‌خورد. هر قصه‌ای می‌تواند ریشه واقعیت داشته باشد و مهم‌تر از آن عام بودن آن است.‌
در مورد ازدواج با کسی که در کما است، وقتی از مراجع تقلید سوال شده یعنی به هر حال دغدغه یک نفر بوده است. اما اینکه از واقعیت محض بوده باشد، خیر.

پدرام پورامیری کارگردان دوم فیلم یادگار جنوب نیز بیان کرد:بعد از چندبار بازنویسی فیلمنامه، همان چیزی که روی کاغذ بود را آوردیم و در میز تدوین چیزی تغییر نکرده است.عشق و انتقام و نفرت همیشه در کنار هم بوده و جدای از هم نبوده‌اند. ما فقط شکل وقایع را عوض کردیم و در آن دست بردیم.دیدگاه ما در پایان فیلم آمده و آن‌هم این است که اگر در گذشته بمانید از آینده باز می‌مانید. در مورد نفرت و پرورش آن در وجود نیز همین است.‌
مطمئن بودیم که تنها کسی که میتواند این نقش را بازی کند صابر ابر است و به این فکر میکردیم که باید نقش او را در ذهن مخاطب برای همیشه ماندگار کنیم. برهمین‌اساس نمی‌خواستم که شبیه به هیچ کس دیگری باشد. بنابراین از گریمور خواستیم که صابر را گریم متفاوتی کند. تاکید میکنم که هیچ کس به جز صابر نمی‌توانست این بازی را بکند و تغییر گریم دادیم چون ظاهرش به آن نقش شباهت نداشته باشد و مخاطبان نیز آشنایی قبلی نسبت به او نداشته باشند.

فیلم «یادگار جنوب» در یک نظر سنجی مجموع 19.5 ستاره از 12 منتقد سینما دریافت کرد.

بر اساس حروف الفبا به ترتیب، جبار آذین، مجتبی احمدیان، امیرحسین اشرفی، امیر اهوارکی، علی افشار، مهدی خدایی، علی عبدالعلی‌زاده، آرش فهیم، محمد قربانی، مصطفی محمودی، رضا منتظری و هادی مومنی در نظرسنجی فیلم یادگار جنوب شرکت کردند.

در این نظرسنجی، سه منتقد یک ستاره و سه منتقد دیگر هر کدام ۲ ستاره به فیلم یادگار جنوب دادند، این در حالی است که یک منتقد ۲.۵ ستاره و دو منتقد ۴ ستاره برای ساخته حسین دوماری و پدرام پور امیری ثبت کردند،‌ همچنین سه منتقد هیچ ستاره‌ای به یادگار جنوب ندادند و هیچ‌کدام از ۱۲ منتقد سینما، این فیلم را شایسته دریافت سه و پنج ستاره ندانستند.

«پول‌ و پارتی»، «ساعت ۶ صبح»، «مصائب‌ شیرین۲»، «در آغوش درخت»، «کارزار» و «ملاقات با جادوگر» از دیگر فیلم‌هایی هستند که در نوبت اکران به سر می‌برند و به تدریج بعد از دهه اول ماه محرم روی پرده خواهند رفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.