مسئول کمیته فنی و علمی مسابقات بین‌المللی جایزه بزرگ کربلا با اشاره به فرایند اجرایی سومین دوره این رویداد به بیان برخی ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد آن پرداخت.

ویژگی‌های مسابقات بین‌المللی قرآن جایزه کربلا

حیدر کسمایی، مسئول کمیته فنی و علمی و سرپرست هیئت داوران سومین دوره مسابقات قرآن کریم جایزه کربلا الدولیه لتلاوت القرآن الکریم و حفظه با اشاره به اینکه امسال برای سومین سال متوالی این مسابقات برگزار شد، به بحث در مورد این رویداد پرداخت و گفت: از دوره دوم به بعد عنوان این مسابقات به «جایزة کربلا الدولیه لتلاوت القرآن الکریم و حفظه» تغییر یافت. سال اول به اسم مسابقات «العتبات و المزارات» شناخته شد، ولی از همان دوره تصمیم گرفته شد، عنوان آن تغییر کند. 

وی افزود: چند سال قبل مسابقاتی با عنوان «جایزة کربلا» چند دوره به صورت کشوری برگزار شد، و افق آن تبدیل شدن به یک رویداد بین‌المللی بود، اما بنا به دلایلی ادامه پیدا نکرد. بعد از راه‌اندازی اولین دوره مسابقات بین‎‌المللی عتبات تصمیم گرفته شد، این رویداد در ادامه همان مسابقات جایزة کربلا منتها بین‌المللی برپا شود. 

کسمایی با اشاره به اینکه مسابقات برای قاریان و حافظان فعال در عتبات و مشاهد شریفه تعریف شده است، تصریح کرد: در ابتدا مقرر بود صرفاً قاریان و مؤذنان اماکن مذهبی حضور یابند. در مأذنه‌ها بیشتر اذان و تلاوت پخش می‌شود و رشته‌های مسابقات هم باید روی این دو موضوع می‌بود، اما به دلیل اهمیت بحث حفظ قرآن، به آن نیز پرداخته شد و حتی جوایز رشته حفظ بیشتر از قرائت در نظر گرفته شد. 

چرایی اضافه نشدن رشته اذان

وی در پاسخ به این سوال که چرا رشته اذان اضافه نشده است، گفت: از ابتدا پیشنهاد دادیم مسابقات در دو رشته قرائت و اذان باشد، اما رشته اذان مورد قبول واقع نشد، چرا که حضور شرکت‌کنندگان اهل تسنن نیز در این رویداد  حضور داشته باشند، با توجه به تفاوت‌هایی که در اذان شیعی و برادران اهل تسنن وجود دارد و می‌تواند اهداف وحدت بخش مسابقات را تحت تأثیر قرار دهد، لذا رشته اذان نادیده گرفته شد. 

ویژگی‌های خاص مسابقات بین‌المللی قرآن جایزة کربلا الدولیه

مسئول کمیته فنی و علمی مسابقات جایزة کربلا الدولیه لتلاوت القرآن الکریم و حفظه افزود: حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ عبدالمهدی کربلایی، تولیت آستان حسینی از زمان حضور در این جایگاه عملکردی بسیار قوی و هوشمندانه داشته است و نگاهشان به فعالیت‌های قرآنی مشابه منش مقام معظم رهبری است. لذا نگاه وحدت‌بخش ایشان و تفاوت‌هایی که اذان اهل تسنن با اهل تشیع دارد، باعث حذف از مسابقات شد. 

نحوه حضور نمایندگان ایران 

وی درباره نحوه حضور قاریان و حافظان ایرانی اظهار کرد: از سال اول پنج آستان مقدس از ایران به عنوان آستان‌هایی که می‌توانند هر سال و به طور ثابت قاری و حافظ معرفی کنند در نظر گرفته شد و شامل آستان قدس رضوی، آستان مقدس حضرت معصومه(س)، آستان مقدس عبدالعظیم حسنی(ع)، آستان مقدس احمد ابن موسی(ع) و مسجد مقدس جمکران بود. در دوره دوم و به درخواست دوستانی از ایران که خواستار اضافه کردن آستان مقدس امامزاده حسین ابن علی(ع) قزوین بودند، مقرر شد در هر سال علاوه پنج آستان مقدس ثابت، یک یا دو آستان دیگر هم نماینده معرفی کنند. 

وی افزود: بر همین اساس امسال نمایندگانی از آستان مقدس زینب بنت موسی(ع) اصفهان و علی ابن مهزیار(ع) خوزستان نیز دعوت شدند. 

ویژگی‌های خاص مسابقات بین‌المللی قرآن جایزة کربلا الدولیه

نماینده عتبه حسینی در ایران در مورد سیاست‌های داوری این مسابقات بیان کرد: در هر دوره چند داور از ایران حضور می‌یابند، در اولین دوره حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج‌ابوالقاسم، غلامرضا شاه‌میوه و بنده، در سال دوم احمد ابوالقاسمی، حجت‌الاسلام درایتی و اینجانب و امسال نیز محمدرضا ستوده‌نیا و کریم دولتی از ایران در گروه داوری حضور داشتند. در این دوره نیز به عنوان رئیس کمیته فنی و علمی و سرپرست گروه داوران فعالیت داشتم.

کسمایی با اشاره به اینکه امسال کلاً داوران را تغییر دادیم، گفت: با توجه به حضور داوران مختلف تصمیم گرفته شد، هر سال گروه داوری نسبت به دوره قبل تغییر کند، امسال علاوه بر حضور داورانی از ایران و عراق از کشورهایی همچون الجزایر، سودان، اردن، لبنان و سوریه نیز داورانی دعوت شده بودند. 

ویژگی‌های مسابقات قرآن جایزه بزرگ کربلا 

سرپرست هیئت داوران مسابقات قرآن جایزة کربلا الدولیه لتلاوت القرآن الکریم و حفظه به بیان برخی ویژگی‌های این مسابقات پرداخت و گفت: در نگاه کلی مسابقات ایده بسیار خوبی است و به نوعی ارج نهادن به مراسم‌ اذانگاهی و افراد مؤذن و قاری عتبات مقدسه است. 

وی یکی از ویژگی‌های این مسابقات را برگزاری آن در داخل صحن حرم مطهر حسینی برشمرد و گفت: این یک ویژگی خاص است، تاکنون هیچ مسابقه‌ای در داخل صحن برگزار نشده و اگر مسابقه‌ای هم بوده در حسینیه یا در یکی از سالن‌های جنبی بوده است، اما اینکه یک مسابقه در خود صحن و بین مردم در فضای باز داخل صحن باشد، بدون اینکه فعالیت‌های داخل صحن تعطیل شود، برای اولین بار است که اتفاق می‌افتد، همین موضوع باعث زیباتر شدن مسابقات شده است. 

ویژگی‌های خاص مسابقات بین‌المللی قرآن جایزة کربلا الدولیه

سرپرست گروه داوران سومین دوره مسابقات قرآن جایزة کربلا الدولیه لتلاوت القرآن الکریم و حفظه افزود: یکی دیگر از مزیت‌های مسابقات تنوع در گروه داوری است، این تنوع به خصوص در دوره سوم بیشتر شد و تعداد داوران نیز قابل توجه است، در اکثر آیتم‌ها سه داور و در رشته حفظ علاوه بر سه داور، یک هادی حفظ هم در نظر گرفته بودیم. 

کسمایی تصریح کرد: تنوع برنامه‌های جنبی یکی دیگر از ویژگی‌های مسابقات است. امسال در حاشیه مسابقات یک نمایشگاه خط دایر شده بود، علاوه بر آن محفل بزرگ قرآنی در ایام مسابقات نیز برگزار شد. دیدار از اماکن مهم عتبه حسینیه و دستاوردهای علمی و فنی و دانشگاه‌های عتبه حسینی از جمله برنامه‌های جنبی در نظر گرفته شده بود. 

نماینده عتبه حسینی در ایران با اشاره به اینکه این عتبه مقدس پنج دانشگاه و چندین دانشکده دارد، گفت: عتبه حسینی در حوزه علمی دانشگاه‌های علوم انسانی، پزشکی، مهندسی و ... دارد و این از نکات جالب برای همه شرکت‌کنندگان بود. عتبات ایران باید این فعالیت‌های عتبه حسینی را سرلوحه قرار دهند. 

وی با اشاره به اینکه در سه دوره اکثر رتبه‌های برتر برای نمایندگان کشور ایران بوده است، بیان کرد: در این سه دوره بسیاری از فینالیست‌ها و رتبه‌های برتر مربوط به نمایندگان ایران بوده است، البته نمایندگان عراق و افغانستان نیز رتبه‌های خوبی به دست آورده‌اند. 

دلایل موفقیت نمایندگان ایران 

کسمایی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان دلیل موفقیت نمایندگان ایران را در شباهت آیین‌نامه این مسابقات با مسابقات ایران برشمرد، بر این موضوع که در حال حاضر کشور عراق از حیث مسابقات قرآن مقداری به ایران نزدیک شده است، تأکید کرد و گفت: علت اصلی موفقیت نمایندگان ایران در مسابقات جایزة کربلا، سطح خوب قاریان و حافظان ایران است. سطح داوری و سطح مسابقات ما بعد از انقلاب بسیار بالا رفته و حتی با کشور مصر نیز قابل مقایسه نیست. سطح داوری مسابقات ایران حتی در مسابقات مصر نیز دیده نمی‌شود.

مسئول کمیته علمی و فنی سومین دوره مسابقات قرآن جایزة کربلا الدولیه لتلاوت القرآن الکریم و حفظه در پاسخ به سوالی در مورد راهکارهای نزدیک کردن آیین‌نامه مسابقات در کشورهای مختلف به یکدیگر و رسیدن به یک آیین‌نامه واحد گفت: قبل از اینکه اولین دوره مسابقات جایزة کربلا برگزار شود، نشستی بین‌المللی با حضور نمایندگان ۱۸ کشور که مسابقات قرآن برگزار می‌کنند، برپا شد. تا آن زمان چنین نشستی که در آن متخصصان مسابقات قرآن دور هم جمع شوند و درباره هماهنگی آیین‌نامه‌های مسابقات و ... صحبت کنند، حتی در ایران نیز برگزار نشده بود. 

سرنوشت آیین‌نامه واحد مسابقات بین‌المللی قرآن

سرپرست گروه داوری سومین دوره مسابقات قرآن جایزة کربلا الدولیه لتلاوت القرآن الکریم و حفظه با تأکید بر اینکه آیین‌نامه مسابقات قرآن به خصوص در بحث حفظ قرآن در کشورهای مختلف متفاوت از یکدیگر است، اظهار کرد: برگزاری این نشست بی‌نظیر قبل از برگزاری اولین دوره مسابقات گام بلندی برای رسیدن به آیین‌نامه واحد بود. برگزاری این نشست ابتدا در حد یک ایده ساده بود، اما دستاوردهایی که داشت باعث شد خیلی جدی به موضوع یکسان کردن آیین‌نامه‌ها فکر شود.

ویژگی‌های خاص مسابقات بین‌المللی قرآن جایزة کربلا الدولیه

وی با اشاره به اینکه آن نشست در اواخر دوران همه‌گیری کرونا برگزار شد، تصریح کرد: یکی از مصوبات آن نشست که از سوی مسئولان عتبه حسینی پیشنهاد شد، ادامه یافتن این جلسه در ایران یا کشورهای دیگر بود. بر همین اساس مسئولان قرآنی سازمان اوقاف، میزبانی دور دوم این جلسه را پذیرفتند و امیدواریم امسال شاهد برگزاری آن باشیم. 

کسمایی گفت: بعد از گذشت دو سال از اولین نشست، لازم است که مصوبات آن جلسه به صورت عملی اجرا شود و پس از دریافت بازخوردها جلسه هم‌اندیشی دوم را برگزار کنیم، امیدواریم از طریق این نشست بتوانیم بحث آیین‌نامه واحد مسابقات قرآن را به نتیجه برسانیم و یک آیین‌نامه واحد در تمام مسابقات قرآن جهان جاری و ساری شود. البته کار سختی است که چنین آیین‌نامه‌ای را در مسابقات مالزی یا دیگر کشورها جاری کرد، اما همین که دیدگاه‌‎ها مشخص شود، راهگشا خواهد بود. 

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.