«از سرگذشت» برنامه مناسبتی شبکه نسیم است که سال گذشته و همزمان با فرارسیدن ماه محرم، فصل اول آن روانه آنتن شد و پربیننده و موفق بود.

گفت‌وگو با تهیه‌کننده «از سرگذشت» که پخش سری جدید آن آغاز شده است / وقتی دل می‌لرزد و اشک جاری می‌شود

به  گزارش قدس آنلاین، سری جدید «از سرگذشت» به تهیه‌کنندگی محسن نجفی سولاری و کامران شهریوری و کارگردانی محمد پیوندی با اجرای علی‌اکبر قلیچ با دکوری متفاوت از شنبه ۱۶ تیرماه هر شب ساعت ۲۱ از شبکه نسیم پخش می‌شود.

این برنامه در قسمت اول با مطرح کردن داستان سوژه اجتماعی و در قسمت دوم با حضور یک سلبریتی که زندگی خودش را مطرح می‌کند و در جایی که نقطه عطفی با سوژه اجتماعی دارد، به قسمت دوم برنامه اضافه خواهد شد. در پایان هر قسمت یک کوله به میهمان‌های هر برنامه تقدیم می‌شود تا در روز اربعین شاید مسافر سیدالشهدا(ع) باشند. «از سرگذشت» از آغاز پخش سری جدید تاکنون میزبان آزاده آل‌یعقوب (خاله نرگس)، مجری کودک تلویزیون و مرتضی امینی تبار، بازیگر سینما و تلویزیون بوده است. به سراغ محسن نجفی سولاری، تهیه‌کننده از سرگذشت رفتیم تا جزئیات بیشتر سری جدید این برنامه تلویزیونی را از او جویا شویم. این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید.

توسل به امام حسین(ع) و تحول در زندگی
محسن نجفی سولاری، تهیه‌کننده «از سرگذشت» موضوع و محوریت این برنامه را پرداختن به قصه زندگی افرادی عنوان کرد که در زندگی خود و دوراهی که با آن مواجه می‌شوند، با توسل و توکل به امام حسین(ع) و ائمه(ع) دچار تحول می‌شوند و این تحول موجب عاقبت به خیری آنان می‌شود. وی همچنین افزود: در واقع می‌توان گفت پرداختن به قصه آدم‌هایی است که از سیاهی به سفیدی و از سفیدی به سفیدی بالاتر همراه با درجات عالی‌تر رفته‌اند.
وی ادامه داد: برنامه از سرگذشت روایت ۲۵ قصه از آدم‌ھای معمولی جامعه است که ھر قصه پیامی دارد و در دو شب پیگیری می‌شود. در شب نخست، آدمی از متن جامعه قصه‌اش را روایت می‌کند، قصه‌ای که در پایان برنامه به یک دوراهی مهم و سرنوشت‌ساز می‌رسد و در شب دوم از هر قصه، میهمانی چھره از حوزه‌های مختلف موسیقی، سینما، سیاست، ورزش، مداحی و... روی صندلی میهمان می‌نشیند تا در گام نخست، گزیده‌ای از قصه دیشب را ببیند اما چالش این برنامه جایی است که آدم‌ها در موقعیتی به اسم دوراهی قرار می‌گیرند.

حضور متفاوت مجری در فصل جدید
این تهیه‌کننده تلویزیونی در خصوص هدف ساخت سری جدید و تغییرات این برنامه بیان کرد: پس از مشاهده استقبال خوب مخاطبان از فصل اول، با دوستان تیم اتاق فکر شروع به تحقیق و رصد قصه‌های جدید پیرامون خود کردیم و پس از تأیید و تأکید مدیران محترم سازمان صدا و سیما، تصمیم به ساخت فصل دوم این برنامه گرفتیم.  
او در ادامه گفت: در فصل جدید به صورت مجزا به میهمان چهره و ارتباط او با ائمه(ع) و امام حسین(ع) و همچنین مسیری که تا به امروز به تنهایی طی کرده و خودش را وامدار حضرت اباعبدالله(ع) می‌داند، می‌پردازیم و در انتهای این قسمت میهمان را به برنامه اضافه می‌کنیم، در حالی که در فصل گذشته از ابتدا این کار را انجام می‌دادیم. نحوه ورود، خروج و پرداختن به قصه‌ها و جنس میهمانانی که انتخاب می‌شوند، از جمله وجه تمایزهای فصل جدید است. همچنین امسال در کنار دکور کلاهخود که مردم عزیزمان خاطرات بسیار زیبایی را با آن رقم زدند، یک حسینیه کوچک و باصفا با عطر و بوی سینه‌زنی‌ها و گریه‌های عاشقان امام حسین(ع) مهیا کردیم. گفتنی است حضور مجری در فصل جدید نیز به نسبت فصل گذشته متفاوت‌تر و چشمگیرتر است. در فصل گذشته نقدهایی به اجرای مجری از جمله اینکه آقای قلیچ خواننده هستند و حرفه اصلی ایشان خوانندگی و موسیقی است، شده بود. ورود ایشان به فضای اجرا نیازمند تجربه بیشتر بود که در این فصل این نکته رعایت شد.

گفت‌وگو با یکی از تهیه‌کنندگان برنامه «از سرگذشت» که پخش سری جدید آن آغاز شده است/ وقتی دل می‌لرزد و اشک جاری می‌شود


حضور پربرکت امام حسین(ع) در فرایند ساخت از سرگذشت
سولاری با بیان اینکه معتقدم این جنس کارها از جای دیگری هدایت می‌شود، اظهار کرد: ما در تولید فصل اول از سرگذشت، حضور امام حسین(ع) و کمک‌های ایشان در تمام مقاطع از جمله پیش و پس از تولید را احساس کردیم. همچنین در معضلات مالی متعدد و توافق‌های سوژه‌ای که معمولاً همه تهیه‌کننده‌ها با آن مواجه هستند، اباعبدالله(ع) یاری‌رسان بودند. در واقع هدفمان از ساخت این برنامه این بود که اگر پس از تماشای آن، حتی یک نفر هم دلش بلرزد و اشکش جاری شود، ما را بس است. ان‌شاءالله و به مدد امام حسین(ع) این اتفاق خواهد افتاد. پیش‌بینی بنده این است که استقبال به نسبت سال گذشته بیشتر خواهد بود. در طول ساخت برنامه از ایثارگری‌ها، فداکاری‌ها، بخشش‌ها و بزرگوری‌های امام حسین(ع) درس گرفتیم و روز به روز بیشتر متوجه این موضوع می‌شدیم که تا چه اندازه حواسشان به ما در همه برهه‌های زندگی هست.

برش‌های تأثیرگذار برنامه را در فضای مجازی منتشر کردیم
او در خصوص اینکه در ساخت یک برنامه مذهبی چه بایدها و نبایدهایی برای جلب مخاطب باید انجام شود، بیان کرد: مسلماً با پیشرفت فناوری و روزمرگی‌هایی که به جهت مدیریت زمان انسان‌ها را محدود می‌کند، مراجعه مخاطبان برای پیگیری یک برنامه از طریق فضای مجازی صورت می‌گیرد. به همین جهت ما نیز تلاش می‌کنیم برش‌هایی منتخب از برنامه را در فضای مجازی منتشر کنیم و به مروز زمان مخاطب زمانی که برش‌هایی جذاب از یک برنامه را تماشا کند، قطعاً ترغیب می‌شود نسخه کامل آن را ببیند. همچنین در ساخت یک برنامه قواعدی از جمله حفظ ریتم و به اصطلاح تمپومتنوع، شکل خروجی و تدوین، تصویرهای زیبا، استفاده از چهره‌هایی که در میان مردم محبوب هستند و اهرم مهمی مانند مجری در جذب مخاطب بسیار قابل توجه است.

فرهنگ عاشورا باید از راه درست منتقل شود
تهیه‌کننده برنامه تلویزیونی«برمودا» در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه می‌توان فرهنگ عاشورا را از طریق ساخت برنامه‌های تلویزیونی به مخاطب منتقل کرد، گفت: تولید برنامه‌های متعدد با فضاسازی و فرم‌های مختلف در فضاهای رسانه‌ای به جهت ترویج فرهنگ عاشورا مؤثر خواهد بود. هیئت‌هایی که روز به روز شلوغ‌تر می‌شود و نکاتی که در فرهنگ عاشورا وجود دارد و در رفتار مردم تجلی می‌یابد، نتیجه تأثیرگذاری روایت‌ها و انتقال مطلب به مخاطب است. همه برنامه‌سازان رادیو، تلویزیون و رسانه‌های مجازی باید تمام تلاش خود را بکنند تا به بهترین شکل با نسل جوان؛ نسلی که به واسطه بازی‌های رایانه‌ای و استفاده نادرست از فضای مجازی، دچار فاصله‌ شدند، ارتباط خود را حفظ کنند و مطالب را به نحوی بیان کنند که به دل آن‌ها بنشیند.

موفقیت من در گرو انتقال مطلب معتبر به نسل زد است
وی با تأکید بر اینکه تولید محتوای درست و رفع فاصله میان نسل‌های جوان و فرهنگ عاشورا به واسطه انتقال مطلب می‌تواند راهکار مناسبی برای تحقق معنویت و آموزه‌های عاشورایی باشد، افزود: البته این نکته بستگی به رسانه‌های مختلف دارد، یعنی آن‌ها باید به سمت نقاط و نکاتی بروند که علاوه بر درست و صحیح بودن، از اعتبار زیادی نیز برخوردار باشند زیرا انتقال مطلب نادرست می‌تواند مجدد موجب ایجاد فاصله شود. بنده زمانی در کار خود موفق می‌شوم که یک نوجوان نسل زد را پای برنامه خود بنشانم و به واسطه قصه آدمی که در مواجهه با فرهنگ غنی عاشورایی متحول شده، به او بفهمانم زمانی که انسان‌ها حتی در بدترین نقطه زندگی خود ایستاده‌اند، تغییر و تحول برای آن‌ها مقدور است. حتی اگر آن انسان‌ها فکر می‌کنند در بالاترین نقطه زندگی خود قرار دارند، می‌توانند با توسل و توکل، مسیر زندگی خود را با سرعت بیشتری طی کنند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.