استانداردهای دوگانه غرب در نشست ناتو مذکور ملموس بود؛ جایی که آنها از جان باختن غیرنظامیان در اوکراین ابراز نگرانی کردند اما چشمان خود را در برابر نسل کشی غزه بستند

استانداردسازی دوگانه غرب؛ غزه - اوکراین، جنگ خوب، جنگ بد

در حالی نشست سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به میزبانی آمریکا برگزار شد که در آن هیچ اشاره‌ای به جنگ غزه نشد. استانداردهای دوگانه غرب به طور آشکار درباره جنگ اوکراین و غزه در نشست مذکور ملموس بود؛ جایی که مقامات غربی از جان باختن غیرنظامیان در اوکراین در جنگ با روسیه ابراز نگرانی کرده اما چشمان خود را در برابر نسل کشی و قحطی در غزه بستند.

جو بایدن، رئیس جمهور ۸۱ ساله آمریکا در سخنان خود هیچ اشاره‌ای به جنگ غزه نکرد. حتی ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو در سخنرانی پایانی خود در نشست سران در واشنگتن به جنگ غزه اشاره نکرد.

این موضوع در حالی رخ داد که رهبران برخی کشورها هشدار داده بودند سکوت در مورد وضعیت غزه می‌تواند تعهد ناتو به حقوق بشر را تضعیف کند.

در این بین پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا که دولتش همچین چند روز پیش فلسطین را به عنوان کشوری مستقل به رسمیت شناخته، از کشورهای عضو ناتو خواست همان اتحاد و رویکرد در باره جنگ اوکراین را در غزه نیز اتخاذ کنند. سانچز در سخنرانی خود در نشست سران ناتو که بدون حضور خبرنگاران برگزار شد، با انتقاد از استانداردهای دوگانه ناتو درباره جنگ غزه تاکید کرد: نمی‌ توان ما را به اعمال استانداردهای دوگانه متهم کرد که حمایت ما از اوکراین را تضعیف می‌ کند. پدرو سانچز، در این خصوص اضافه کرد: برعکس، ما خواستار اتخاذ همان رویکرد و اتحاد در غزه هستیم که در برابر روسیه در اوکراین انجام دادیم.

کشور اروپایی اسپانیا در هفته های پیش نیز به حامیان پرونده نسل‌کشی آفریقای جنوبی ضداقدامات اشغالگران در غزه در دیوان بین‌المللی دادگستری ملحق شد. پیشتر، خوزه مانوئل آلبارز، وزیر امور خارجه اسپانیا در اظهاراتی رسانه‌ای گفته بود که مادرید به پرونده نسل کشی آفریقای جنوبی علیه اقدامات اسرائیل در غزه در دیوان بین المللی دادگستری می‌پیوندد. آلبارز در یک کنفرانس خبری اظهار داشت که ما این تصمیم را با توجه به ادامه عملیات نظامی در غزه گرفتیم.

گفتنی است که وزارت امور خارجه اسپانیا روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که دادخواستی رسمی به منظور پیوستن به شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی به دیوان لاهه درباره نسل کشی در غزه ارائه کرده است. پایان دسامبر ۲۰۲۳ آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی به اتهام نقض توافقنامه منع جنایت نسل‌کشی به دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت کرد. سپس تعدادی از کشورها از جمله ترکیه، کلمبیا و نیکاراگوئه و شماری کشورهای دیگر خواهان الحاق به این پرونده شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    0 0
    غرب کافر و جانی جنایتکار... انگلیس منحوس عامل تفرقه بین مسلمانان