آمریکا و آلمان روز گذشته در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که واشنگتن به طور موقت استقرار موشک های دوربرد در آلمان را آغاز خواهد کرد

جنگ سردی که هر روز گرم تر می‌شود؛ وعده استقرار موشک‌های دوربُرد آمریکایی در آلمان

آمریکا و آلمان روز گذشته در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که واشنگتن به طور موقت استقرار موشک های دوربرد در آلمان را آغاز خواهد کرد. در این بیانیه آمده است: «استقرار موشک‌های دوربُرد آمریکایی در آلمان از سال 2026 آغاز می‌شود و در آینده دائمی خواهد شد».

در بیانیه مشترک آمریکا و آلمان تاکید شده است: «موشک‌های دوربُرد شامل موشک‌های SM6، تام‌هاوک و تسلیحات فراصوت در حال توسعه است».

این موضوع واکنش تند مقامات کرملین را به دنبال داشته است. معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که روسیه به اقدام آمریکا برای استقرار موشک‌های دوربرد در آلمان، به‌صورت نظامی واکنش نشان خواهد دارد. «سرگئی ریابکوف»، در مصاحبه خود با خبرنگاران اذعان کرد که نیروهای نظامی روسیه پیش‌ازاین تجزیه‌وتحلیل‌های لازم در مورد این موضوع را آغاز کرده‌اند. وی تصریح کرد که مسکو، پاسخ نظامی مناسب برای تهدید جدید را تعیین خواهد کرد. وی همچنین تأکید کرد که روسیه در کمال آرامش و به‌صورت حرفه‌ای، به این مسئله واکنش نشان خواهد داد.

همزمان سخنگوی کرملین اعلام کرد که برنامه آمریکا برای استقرار موشک‌های دوربرد در آلمان می‌تواند به درگیری مستقیم به سبک جنگ سرد منجر شود. دمیتری پسکوف، با بیان اینکه تصمیم آمریکا تلاشی برای سرکوب روسیه است در این باره گفت: «ما به آرامی به سمت جنگ سرد قدم بر می‌داریم. تمام شاخصه‌های جنگ سردی همراه با تقابل مستقیم در حال بازگشت (نمایان شدن) است.»

به سوی فروپاشی ناتو

در این میان «استفان والت» نظریه‌پرداز مشهور روابط بین‌الملل و استاد دانشگاه هاروارد آمریکا در خصوص آینده ائتلاف ناتو تحلیلگر برجسته نشریه فارین پالسی گزارش کرد که با تغییر موازنه قدرت در جهان، ائتلاف ناتو دیگر اهمیت راهبردی چندانی برای آمریکا ندارد و این ائتلاف هر روز به پرتگاه نزدیک‌تر می‌شود.

استفان والت در یادداشتی که در نشریه «فارین‌ پالسی» منتشر شده به نشست ناتو که در واشنگتن در حال برگزاری است، اشاره کرد و نوشت، ابرهای تیره‌ای بر نشست ناتو سایه شومی افکنده است. وی به بخشی از معضلاتی که ناتو با آن مواجه است، اشاره کرد و ادامه داد: «دونالد ترامپ شانس بازگشت بعنوان رئیس‌جمهور آمریکا در سال 2025 را پیدا کرده است. حزب راست‌افراطی اجتماع ملی در حال حاضر قدرتمندترین جنبش سیاسی در فرانسه شده است.

ویکتور اوربان (نخست‌وزیر) مجارستان همچنان یک نیروی اخلالگر است و اروپایی ها و آمریکایی ها بر سر جنگ اسرائیل و حماس اختلاف نظر دارند».

وی سپس در ادامه به معضلاتی که در طول تاریخ، ائتلاف ناتو با آن مواجه بوده اشاره کرد و از بحران 1956 سوئز و جنگ ویتنام و مخالفت آشکار آلمان و فرانسه با تصمیم دولت «جرج بوش» برای حمله 2003 به عراق بعنوان مشکلات جدی ناتو در طول تاریخ نام برد و گفت: «تمامی رؤسای جمهور آمریکا از آیزنهاور گرفته تا ترامپ در خصوص تمایل اروپا برای بهره‌مندی مفت و مجانی از محافظت آمریکا گلایه کرده‌اند که برخی مواقع این گلایه‌ها بسیار تلخ بوده است». والت ادامه داد که به واسطه تغییر قدرت در جهان، فشار به ناتو بیشتر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.