پژوهشگر اجتماعی طرح سنجش سبک زندگی ایرانیان گفت: به طور کلی آمارنشان میدهد رفتن به مهمانی و دیدار با فامیل با ۴۱.۷ درصد نخستین فعالیت تفریحی ایرانیان است. 

مهمانی نخستین فعالیت تفریحی ایرانیان است

به گزارش قدس خراسان ، محمد حسین زاده صبح امروز در نشست خبری که در محل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد گفت : پژوهش سنجش سبک زندگی ایرانیان ماهیت علمی دارد و ثمره پژوهشی ملی است و به حوزه کل کشور برمیگردد. این اولین بار است که نشست خبری مرتبط با یک پژوهش ملی در خارج از تهران برگزار می‌شود و این امر مبارکی است که از ظرفیت دیگر استان ها نیز بهره گیری شود و عدالت علمی و پژوهشی را در سطح کشور گسترش دهد .

در ادامه این نشست معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد:  برای اولین بار است که طرح های ملی در پژوهشگاه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خارج از تهران انجام شده و این موجب عدالت پژوهشی است . از ضروریات فعالیت فرهنگی و سیاست فرهنگ گذاری این است که به شیوه علمی و منطقی انجام شود و این امر مستلزم این است که داده های مناسبی از وضعیت فرهنگی و اجتماعی داشته باشیم و به برداشت های سلیقه ای خودمان اکتفا نکنیم. در دولت سیزدهم اهتمام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شخص وزیر فرهنگ و ارشاد این بود که داده های ملی پایه بحث ها و تصمیم گیری های حوزه فرهنگی باشد و به همین جهت در سه سال گذشته از اصلی ترین فعالیت های پژوهشی تلاش برای تولید داده های فرهنگی بود. از سال ۹۸ تولید داده های فرهنگی جدید در کشور به سبب کرونا و مسائل پیرامونی آن تقریبا دچار رکود شد و امکان نظر سنجی به صورت میدانی و جود نداشت و بیشتر مطالعات و نظر سنجی ها به صورت تلفنی انجام می شد  

میثم مهدیار در ادامه به چالش های پیرامون انجام پیمایش های ملی و پژوهش های انجام شده در پژوهشگاه فرهنگ ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و گفت : انجام پژوهش های ملی هزینه بالایی دارد و از مشکلات پژوهشگاه تامین مالی بود که با مساعدت های مقام وزارت و پیگیری همکاران در دفتر ملی پژوهشگاه ، سه مورد از این پیمایش ها به سرانجام رسید.

وی در جهت تشریح پیمایش‌های انجام شده در پژوهشگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: پیمایش اول، موج چهارم پیمایش ملی ارزش ها و نگرش های ایرانیان و از مهم ترین پیمایش هایی بود که در چند دهه گذشته انجام شده که نتایج آن بحث های زیادی برانگیخت. دومین پیمایش ملی، موج اول سبک زندگی ایرانیان بود که داده های بسیارخوبی در حوزه سبک زندگی ایرانیان ارائه می‌کند. فرهنگ رسانه‌های اجتماعی در ایران سومین پیمایش ملی بود که در خصوص مصرف رسانه های اجتماعی در ایران، کیفیت و کمیت آنها انجام گرفت که گزارش های آن هم اکنون موجود است . 

معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ،هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص اعلام نتایج پژوهش سنجش سبک زندگی ایرانیان گفت : معمولا یکسال طول میکشد تا نتایج پژوهش منتشر شود اما این‌بار تلاش بر انتشار زودتر از موعد یکساله است و پیگیر مجوز انتشار گزارش های نهایی هستیم تا در اختیار پژوهشگران قرار گیرد.

 در ادامه این نشست مجری این طرح به تشریح مراحل پژوهش سنجش سبک زندگی ایرانیان اشاره و بیان کرد: طرح این پژوهش با تاخیر دو ماهه از شهریور ۱۴۰۲ با همکاری یک تیم ده نفره آغاز شد و در نهایت یک پرسشنامه ۷۹ سوالی برای سنجش ۹ عرصه از سبک زندگی ایرانیان انتخاب شد .

محمدرضا قائمی نیک افزود: در این پژوهش عرصه های اوقات فراغت و مصرف فرهنگی و رسانه ،مدیریت بدن و زیبایی ،ازدواج و روابط جنسی و خانواده ،فعالیت های دینی و دینداری ،پوشش و حجاب ،کار و اقتصاد و مصرف ،الگوها و قهرمان ها،جهت گیری سیاسی ،مسکن و سکونت ۳۱ استان مورد سنجش قرارگرفت و گزارش کشوری آن در پنجم فروردین در دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با آیت الله رییسی به وی تقدیم شد. 

در ادامه این نشست همکار مجری طرح و پژوهشگر اجتماعی در خصوص اعلام یافته های این پژوهش در سطح کشور گفت: به طور کلی آمارنشان میدهد رفتن به مهمانی و دیدار با فامیل ۴۱.۷ درصد نخستین فعالیت تفریحی ایرانیان است و تفریح‌های دیگر شامل گردش در مراکز خرید، رستوران، کافه گردی ، طبیعت گردی ، رفتن به زیارتگاه ها و اماکن مذهبی و خیابان گردی با ماشین می‌شود. ۷۶ درصد پاسخگویان تا به حال قلیان نکشیده اند . در بین کشور های خارجی که مقصد سفر ایرانیان است عراق با ۱۸ درصد و ترکیه با ۶.۸ درصد محبوب ترین کشور ها برای ایرانیان است . در خصوص مصرف فرهنگی و رسانه ۳۶.۱درصد ایرانیان فیلم ها و سریال های خود را ابتدا از صدا و سیما و دنبال میکنند و بعداز آن از طریق دانلود از اینترنت با حدود ۱۹ درصد و بیشترین سبک موسیقی مورد پسند آنها پاپ و سپس موسیقی سنتی است و به ترتیب از شبکه های اجتماعی اینستاگرام ۵۹ درصد ، تلگرام ۳۶.۴ درصد و در آخر پیام رسان های داخلی ۳۰ درصد استفاده میکنند . به لحاظ ترجیح محل سکونت بیشترپاسخگویان خانه های ویلایی را به آپارتمان ترجیح میدهند.   

علی محمد زاده در اشاره به نتایج بدست آمده از استان خراسان رضوی بیان کرد: ۸۵ درصد مردم خراسان رضوی خانه های ویلایی را به آپارتمان ها ترجیح می‌دهند و عمده تفریح آنها مهمانی رفتن یا مهمانی گرفتن است و ۲۳.۹ درصد زنان به لحاظ پوشش خودرا با حجاب میدانند و ۱۴.۱ درصد چادر ساده ایرانی را به عنوان پوشش خود انتخاب کردند . و ۶۶.۸ درصد تجربه استفاده از قلیان را ندارند .

وی در ادامه افزود: باوجود اینکه جامعه ایران به نوعی جامعه مدرن تلقی میشود اما بسیاری از ساختارهای سنتی خودرا حفط کرده و باتوجه به ترجیحات درونی، مردم ساختار کلی دینی و سنتی خودرا حفظ کرده اند و تغییر در برخی نمادها و ظواهر موجب تغییر کلی فرهنگ ایرانی نخواهد بود.

خبرنگار: هانیه موسوی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.