عضو مجلس شورای اسلامی: مشارکت مودیان مشمول تبصره 100 در تعیین محل مصرف مالیات خود به تحقق انگیزه بیشتر در مالیات‌پردازی و کاهش فرار مالیاتی کمک می‌کند.

کاهش فرار مالیاتی و افزایش انگیزه مالیات‌پردازی با مشارکت مودیان در تعیین محل مصرف مالیات

مالیات به عنوان یک ابزار در دست دولت­ هاست که می ­توانند از آن در راستای اهداف مختلف استفاده کنند. به طور مثال، اگر مالیات به درستی از پردرآمدها اخذ شود و در راستای ارائه خدمات به مردم به کار گرفته شود، می­ تواند کارکرد بازتوزیع ثروت در کشور داشته باشد و زمینه را برای افزایش عدالت اجتماعی فراهم کند.

طی سالیان دراز ما نتوانسته ­ایم استفاده صحیحی از مالیات داشته باشیم و درآمدهای مالیاتی را در راستای عمران و آبادانی کشور به کار بگیریم. زیرا دسترسی ما به درآمدهای نفتی نوعی غفلت از این ابزار را برایمان رقم زده است. در حالی که به زعم کارشناسان، استفاده از درآمدهای مالیاتی برای اداره کشور یک اشتباه استراتژیک است.

کارشناسان به درستی تحلیل می­ کنند که نفت یک سرمایه بین نسلی است و باید از آن در امور زیربنایی و توسعه­ ای کمک بگیریم. استفاده از درآمدهای نفتی برای اداره امور کشور و ارائه خدمات به مردم صحیح نیست. از سوی دیگر، درآمدهای نفتی یک منبع ناپایدار برای بودجه ­ریزی به شمار می­روند.

با توجه به تمامی آنچه در بالا گفته شد، دولت سیزدهم به اصلاح نظام مالیاتی کشور مبادرت کرد. اخیراً هیئت وزیران در آخرین دستاورد مالیاتی دولت سیزدهم اقدام به تصویب مصوبه­ ای کرد. بر این اساس، مالیات­ دهندگان در چارچوب تبصره ماده 100 می ­توانند مشخص کنند که مالیات پرداختی­ شان کجا هزینه شود.

نظرات حامد یزدیان، عضو مجلس شورای اسلامی را در خصوص اصلاح نظام مالیاتی کشور و دادن اختیار به مالیات دهندگان به منظور تعیین محل هزینه ­کرد درآمدهای مالیاتی در ادامه می­ خوانید.

یزدیان در خصوص مصوبه اخیر هیئت وزیران و مشارکت دادن مالیات­ دهندگان در تعیین محل هزینه ­کرد درآمدهای مالیاتی کشور تصریح کرد: به نظر می­ رسد این اقدام به عنوان یک مشوق خوب عمل کند و اشتیاق بیشتری در مالیات­ دهندگان برای پرداخت مالیات ­شان ایجاد کند. وقتی مردم بدانند که مالیات­ ها در چه زمینه ­ای هزینه می ­شود، قطعاً با اشتیاق و رضایت بیشتری به پرداخت مالیات مبادرت می ­کنند.

وی ادامه داد: به ویژه وقتی این اختیار را به مالیات­ دهندگان می­ دهیم که خودشان محل هزینه ­کرد مالیات­ها را مشخص کنند، این امر اثرگذاری بالایی در ایجاد اشتیاق در مالیات ­دهندگان دارد و به عنوان یک مشوق عمل می ­کند.

عضو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مصوبه اخیر هیئت وزیران و فراهم کردن زمینه برای این که مالیات­ دهندگان خودشان مشخص کنند مالیات پرداختی­ شان کجا هزینه شود، به معنای حکمرانی مالیاتی مردم است. وقتی از مشارکت مردم در اقتصاد حرف می­زنیم و تأکید می ­کنیم که آنان باید در اقتصاد حضور فعال داشته باشند، باید زمینه لازم را هم برای این کار فراهم کنیم. ایجاد انگیزه برای مردم به نحوی که در اقتصاد مشارکت کنند، اهمیت بالایی دارد. به نظر می ­رسد، مصوبه مورد بحث در همین راستاست.

یزدیان گفت: مصوبه هیئت وزیران مقدمه ­ای برای مشارکت مردم در اقتصاد و تسهیل امر مالیات­ ستانی در کشور است. به طور کلی، این طور اقدامات در ارتقای فرهنگ مالیاتی کشور موثر است و به دولت در راستای اصلاح نظام مالیاتی کمک می ­کند.

وی ادامه داد: اولویت ­های سرمایه ­گذاری توسط دولت تعریف می­ شود و در ادامه مالیات ­دهندگان مشخص می­ کنند که مالیات پرداختی­ شان در کدام پروژه به کار گرفته شود. این روند به معنای جهت­ دهی درآمدهای مالیاتی به سمت پروژه­های عمرانی و توسعه ­ای کشور است.

عضو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری بر امر مشارکت مردم در اقتصاد تأکید کرده­ اند. مصوبه اخیر هیئت وزیران در همین راستاست و به حکمرانی مالیات مردم کمک م ی­کند. هر اندازه بتوانیم زمینه را برای مشارکت بیشتر مردم در اقتصاد فراهم کنیم، به نفع کشور است.

یزدیان گفت: مصوبه هیئت وزیران در زمینه مشارکت مودیان مشمول تبصره 100 در تعیین محل مصرف مالیات خود به تحقق انگیزه بیشتر در مالیات‌پردازی کمک می‌کند زیرا وقتی مودیان می­ بینند که مالیات پرداختی ­شان در بخش­های عمرانی و توسعه ­ای به کار افتاده است، انگیزه بیشتری برای پرداخت مالیات پیدا می­ کنند و فرار مالیاتی کاهش می­ یابد. به این ترتیب، درآمدهای مالیاتی در راستای ارائه خدمات به مردم به کار می ­افتد و بازتوزیع ثروت و افزایش عدالت اجتماعی را شاهد خواهیم بود.

وی ادامه داد: مصوبه اخیر هیئت وزیران به عنوان آخرین دستاورد مالیاتی دولت سیزدهم می­تواند زمینه را برای پیشبرد طرح­های عمرانی و توسعه ­ای کشور فراهم کند. این امر به اشتغال­ آفرینی در حوزه ­های مولد می ­انجامد. وصول بیشتر درآمدهای مالیاتی نیز از دیگر مزیت­ های این مصوبه خواهد بود.

عضو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: معمولاً بخش خصوصی از چابکی بیشتری نسبت به بخش دولتی برخوردار است. مالیات ­دهندگان بهتر می ­توانند تشخیص دهند که مالیات­ ها کجا هزینه شوند، منفعت بیشتری دارد. از این منظر نیز مشارکت مالیات ­دهندگان در تعیین محل هزینه ­کرد مالیات ­ها اهمیت دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.