یک کارشناس انرژی: در ارتباط با فروش نفت و گاز در تحریم، اولین مسئله آزادسازی منابع ارزی و موضوع بعدی انتقال آنها به داخل کشور است. در این زمینه دولت از راهبرد تهاتر استفاده کرد و توانست بخش زیادی از مطالبات ارزی کشور را از محل فروش نفت وصول کند.

رشد ۳۰۰ درصدی و وصول کامل مطالبات ارزی کشور از محل فروش نفت

کشورهایی که منابع انرژی در اختیار دارند، با فرصت­ها و تهدیدهایی روبرو هستند. فرصت پیش روی آن­ها این است که از این منابع درآمدی در راستای رشد و توسعه کشور بهره ببرند. اما تهدیدش این است که این منابع تبدیل به محلی برای دسترسی به درآمدهای سهل الوصول شود و کشورها از تلاش برای رشد اقتصادی باز بمانند.

تهدید دیگری که دولت­های وابسته به درآمدهای نفتی را تهدید می­ کند، این است که در معرض خطر تحریم قرار دارند. کشور ما طی سالیان طولانی به درآمدهای نفت و گاز وابسته بوده است. این امر به عنوان یک پاشنه آشیل برایمان عمل کرد. دشمنان از این موضوع استفاده کردند تا به ما ضربه بزنند.حوزه انرژی طی سال­های گذشته تحت تحریم­های شدید قرار گرفت. دسترسی ما به اقلام راهبردی در صنایع نفت و گاز محدود شد و راه­های فروش نفت کشور را مسدود کردند.

دولت سیزدهم با سیاست­ گذاری­های صحیح و اتکا به توان داخل تلاش کرد از این تحریم­ها عبور کند. نتیجه رضایت ­بخش بود. به نحوی که بعد از سه سال، میزان فروش نفت خام کشور افزایش چشمگیری داشته است. حتی دشمنان و تحریم­کنندگان نیز قادر نیستند این موفقیت وزارت نفت دولت سیزدهم را کتمان کنند.

نظرات محمدعلی قدیری، کارشناس انرژی را در ادامه در خصوص سیاست­ های وزارت نفت در حوزه فروش نفت خام کشور می ­خوانید.

قدیری در خصوص این موضوع که در ابتدای روی کار آمدن دولت سیزدهم میزان فروش نفت خام کشور ۳۰۰ هزار بشکه در روز بود و  الان به ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه رسیده است و در واقع رشد ۳۰۰ درصدی را شاهد هستیم، به خبرنگار قدس تصریح کرد: برخی کاهش شدید فروش نفت کشور را در اواخر دولت قبل به موضوع کرونا ربط می­ دهند. اما واقعیت این است که دولت سیزدهم در سایه سیاست­گذاری ­های جدی و صحیح توانست فروش نفت خام کشور را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

وی ادامه داد: دستاورد مهمی که دولت سیزدهم در حوزه انرژی داشت این بود که توانست فروش نفت کشور را تثبیت کند. طی سه سال گذشته، بدون اینکه از معافیت تحریمی برخوردار شویم، توانستیم از طریق بازارسازی به فروش نفت خام کشور مبادرت کنیم و آن را در حالت تثبیت شده ۲ میلیون بشکه در روز قرار دهیم. این یک دستاورد دیپلماسی برای دولت سیزدهم به لحاظ فروش نفت به شمار می­ رود.

این کارشناس انرژی توضیح داد: بازارسازی برای فروش نفت خام به تثبیت فروش منجر می­ شود. به این ترتیب، تنها در یک مقطع کوتاه به فروش نفت مبادرت نمی­ کنیم، بلکه بازارهای ثابت پیدا می­ کنیم و روند فروش ادامه می­ یابد.

قدیری گفت: وزارت نفت اقدامات ابتکاری مانند سهامداری در پالایشگاه­ های فراسرزمینی و فروش نفت به مینی پالایشگاه ­ها در شرق آسیا را به اجرا گذاشت. تهاتر میعانات گازی و نفت خام سبک کشور با نفت خام فوق سنگین کشورهای آمریکای جنوبی نیز از دیگر راهکارهایی بود که از آن استفاده کردیم. این اقدامات باعث پایدار ماندن صادرات نفت خام کشور شد که از اهمیت بالایی برخوردار است.

این کارشناس انرژی توضیح داد:  همکاری در پالایشگاه ­های فراسرزمینی بر اثر اعتماد دولت به متخصصان داخلی و استفاده از ظرفیت­ های دانش­بنیانی محقق شد. با استفاده از توان دانش ­بنیانی کشور به صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشورها پرداختیم و سهامداری در پالایشگاه ­های فراسرزمینی را در دستور کار قرار دادیم. این­ها دستاوردهایی بود که در دولت سیزدهم در حوزه انرژی به دست آمد.

این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: در ارتباط با فروش نفت و گاز در شرایط تحریم، اولین مسئله آزادسازی منابع ارزی و موضوع بعدی انتقال آن­ها به داخل کشور است. در این زمینه دولت از راهبرد تهاتر استفاده کرد و توانست بخش زیادی از مطالبات ارزی کشور را از محل فروش نفت و گاز وصول کند و این رویکرد بسیار مناسب بوده تا جایی شاهد رشد ۲۷۵ درصدی وصول مطالبات نفت و گاز کشور بودیم

قدیری گفت: در دولت دوازدهم شاهد بودیم که میعانات گازی و نفت خام کشور صادر می­ شد، اما منابع مالی حاصل از آن بلوکه می­شد. در دولت سیزدهم توانستیم با استفاده از روش­هایی مانند تهاتر به انتقال منابع به داخل کشور مبادرت کنیم.

قدیری  خاطرنشان کرد: وزارت نفت دولت سیزدهم توانست در سایه سیاست­ گذاری­های صحیح به فروش میعانات گازی و نفت خام کشور مبادرت کند و درآمدهای حاصل از آن را به کشور منتقل کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.